ورود تکنیک IMRT به ایران برای درمان سرطان

 

سرطان از جمله بیماری بیماری هایی است که همیشه با درمان قطعی همراه نخواهد بود. این اختلال توسط سلول های خود بدن ایجاد می شود و به تدریج گسترش یافته و توده بزرگتر خواهد شد. روش های مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد که IMRT یکی از انواع این روش ها به شمار می آید. در ادامه قصد داریم تا به بررسی این روش روش بپردازیم. 

با اجرای تکنیک IMRT در ایران از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن امکان پذیرش بیمار از کشورهای منطقه و بحث توریسم درمانی هم قابل تحقق است.

رونمایی و افتتاح یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های درمان سرطان به‌نام IMRT برای نخستین‌بار در ایران اجرا شد و جایگاه ممتازی به ایران در منطقه می‌دهد به‌طوری که با اجرای این تکنیک از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن امکان پذیرش بیمار از کشورهای منطقه و بحث توریسم درمانی هم قابل تحقق است.

نیاز به گسترش پرتودرمانی به‌دلیل افزایش سرطان

با توجه به شیوع تومور های بدخیم سرطانی در کشور رو به افزایش است، نیاز به پرتودرمانی به‌عنوان یک روش کارآمد و بسیار مؤثر در درمان ۶۰ تا ۷۰ درصد این بیماران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.در این رابطه سیدهادی مولانا در مراسم رونمایی و شروع به کار دستگاه IMRT، به پیشبرد هرچه بهتر تشخیص و درمان سرطان در کشور پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه شیوع تومورهای بدخیم سرطانی در کشور رو به افزایش است، نیاز به پرتودرمانی به‌عنوان یک روش کارآمد و بسیار مؤثر در درمان ۶۰ تا ۷۰ درصد این بیماران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است تا نیاز به مراکز تخصصی در این زمینه بیش از پیش احساس شود. همچنین مولانا روش‌های درمانی را که در این مرکز رادیولوژی و آنکولوژی مورد استفاده برای درمان بیماران سرطانی قرار می‌گیرد‌ به‌شرح ذیل معرفی کرد:

DCRT3 (پرتودرمانی تطبیقی سه‌بعدی)

یک روش درمانی پایه در بحث پرتودرمانی بوده که تمام مراحل طراحی درمان و بارگذاری آن با کمک تصاویر سه‌بعدی و سیستم‌های طراحی درمان کارآمد در این زمینه انجام می‌گیرد.

TSET (پرتودرمانی تمام بدن با بیم الکترونی)

این تکنیک با استفاده از دسته‌پرتوهای الکترونی به‌منظور درمان تومورهای پوستی که ناحیه وسیعی از پوست بیماران را در بر می‌گیرد، حرکت کرده و در این زمینه از تجارب افراد مجرب و کشورهای اروپایی استفاده کرده است.

IGRT (پرتودرمانی مبتنی‌بر تصویر)

این سیستم تصویر‌برداری aSi_500 این توانایی را دارد که درمان مبتنی‌بر تصویربرداری همزمان را با بالاترین دقت ممکن فراهم آورد، به‌گونه‌ای که می‌توان با این روش دقت درمان را به بالاترین حد ممکن که لازمه یک درمان بهینه و باکیفیت است، برسانیم.

IMRT (پرتودرمانی با شدت بهینه‌شده)

نقطه‌عطف روش‌های پرتودرمانی جدید روش IMRT است که در آن اصل درمان بر افزایش دوز تجویزی به بافت تومورال و حفظ حداکثری بافت‌های سالم اطراف آن از آسیب ناشی از پرتو استوار است که این تکنیک برای نخستین‌بار در ایران با این سطح از کیفیت در حال اجراء است و چهارم اسفند ۹۶ به‌طور رسمی با جمعی از متخصصان و مسئولین آغاز به کار رسمی این تکنیک در این مرکز رونمایی می‌شود تا دیگر هموطنان برای بهره بردن از این درمان تخصصی لازم نباشد با صرف هزینه‌های بالای ارزی و اتلاف وقتشان از ایران خارج شوند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از مراکز خصوصی درمانی خاطرنشان کرد: تاکنون دولت هیچ حمایتی از ما نداشته است و هیچ وام یا تسهیلاتی به ما ارائه نداده است و تمام هزینه با خودمان یا وام‌های ۲۸ درصد بوده است؛ امید داریم تا دولت نگاه بهتری به مراکز خصوصی درمان و مقابله با سرطان داشته باشد چرا که کیفیت درمان در مراکز ما موجب افزایش روحیه و ارائه خدمات بهتر به این بیماران است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *