نکات کاربردی درباره استفاده از مواد شوینده

 

برای افزایش سلامت پوست و پیشگیری از خشکی پوست دست باید در هنگام نظافت و کار در منزل از دستکش استفاده نمایید،زیرا مواد شوینده حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است باعث صدمه به پوست شوند.

یک متخصص پوست و مو نسبت به استفاده بسیار از مواد شوینده و بروز خشکی و اگزمای پوستی هشدار داد.

دکتر علی ابراهیمی با اشاره به افزایش استفاده از مواد شوینده در روزهای خانه‌تکانی، گفت: افراد باید نسبت به خطرات این مواد آگاه بوده و بدون دستکش از آنها استفاده نکنند.

وی افزود: مواد شوینده چربی‌های پوست را از بین برده و حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند و این حساسیت‌ها خود را به شکل ترک ریز، خشکی پوست و پوسته‌ریزی نشان می‌دهد که عمدتا قسمت نوک انگشتان، کف دست و در صورت شدت آن می‌تواند قسمت پشت دست را نیز درگیر کند.

این متخصص پوست و مو در خصوص بروز “اگزمای پوستی” به دنبال استفاده بسیار از مواد شوینده نیز هشدار داد و افزود: درصورت استفاده بسیار از مواد شوینده احتمالا بروز اگزمای پوستی بویژه در افرادی که پوست خشک داشته و مشکلات تیروئیدی دارند، محتمل است.

وی با بیان اینکه خانه تکانی باید سهل و ساده انجام شده و بصورت متعادل صورت گیرد، گفت: خانم‌های خانه‌دار نباید وسواس در این زمینه به خرج داده و باید میزان استفاده از مواد شوینده را به حداقل برسانند.

این متخصص پوست تاکید کرد: افراد به هنگام استفاده از مواد شوینده حتما باید از دستکش استفاده کنند.

وی در خصوص استفاده طولانی‌مدت از دستکش‌های پلاستیکی نیز هشدار داد و افزود: حتما هنگام استفاده از این دستکش‌ها باید از یک دستکش نخی استفاده کرده و سپس دستکش پلاستیکی را روی آن استفاده کرد.

ابراهیمی افزود: همچنین بعد از استفاده از مواد شوینده و تماس طولانی‌مدت دست با این مواد بهتر است برای پیشگیری از خشکی پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده شود.

ابراهیمی به ترکیب برخی مواد شوینده اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی زنان مواد سفید کننده و جرم گیر را با یکدیگر مخلوط کرده و در محیط‌های بسته استفاده می‌کنند، ترکیب این مواد تولید “گاز کلر” می‌کند که بسیار گاز سمی است و برای مخاط دستگاه تنفسی بسیار آسیب رسان است و افرادی که کار خانه تکانی را انجام می‌دهند باید از ترکیب این مواد به طور جد خودداری کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *