معرفی مستند: The Kingdom of Dreams and Madness

 

در سال ۲۰۱۳ مستندی با عنوان “قلمرو رویاها و دیوانگی‌” منتشر شد که در آن مامی سوندا زندگی روزانه اعضای استدیو جیبلی به خصوص هایائو میازاکی را به نمایش درآورده بود. با سایت اینفو همراه باشید تا به معرفی این اثر بپردازیم.

  • نام به انگلیسی: The Kingdom of Dreams and Madness
  • نام به فارسی: قلمرو رویاها و دیوانگی
  • ژانر: مستند
  • طول نمایش: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
  • زبان : ژاپنی
  • کارگردان: مامی سوندا (Mami Sunda)
  • تاریخ عرضه: ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳(در ژاپن)

بیایید به ۸ نوامبر سال ۲۰۱۳ برگردیم. زمانی که دو ماه از اکران انیمه سینمایی The Wind Rises «باد برمی‌خیزد» در ژاپن گذشته بود و طرفداران سرمست تماشای آن بودند؛ هایائو میازاکی، در یک کنفرانس خبری‌ اعلام کرد که قرار است این بار به طور “جدی” از صنعت انیمیشن سازی خداحافظی کند(*). تنها هشت روز بعد مستندی تحت عنوان The Kingdom of Dreams and Madness «قلمرو رویاها و دیوانگی» منتشر شد. مستندی که در آن مامی سوندا به قلب استدیو جیبلی نفوذ کرده بود تا از مسیر ساخت دو انیمه The Wind Rises و The Tale of Princess Kaguya «افسانه پرنسس کاگویا» فیلمبرداری کند. حقیقتاً چه اسمی لایق‌تر از این؟ استدیو جیبلی مکان تولد رویاهایی بود که تنها در ذهن یک نابغه دیوانه می‌گذشت.

the-kingdom-of-dreams-and-madness-1
با میازاکی سر میز شام(!)

آغاز مستند با شرح وظایف و توضیحات کلی راجب چندین فرد مختلف از جمله سوزوکی (تهیه کننده انیمه The Wind Rises) و میازاکی (کارگردان The Wind Rises) توسط راوی آغاز می‌شود. تکنیکی که به این فاز مستند محدود نشده و هر جا که نیاز بوده، از آن استفاده شده است. پس از اینکه با میازاکی آشنا شدیم آرام آرام به عقاید شخصی و زندگی خصوصی او نیز پا می‌گذاریم. همچنین گه‌ گاهی کارگردان به گذشته‌های دور برمی‌گردد تا ما را هر چه بیشتر با میازاکی آشنا کند. نکته قابل توجهی که در طول مستند به چشم می‌خورد این است که کارگردان خود را به صرف گفتن یک سری مطالب تاریخی راجب میازاکی محدود نمی‌کند و گاهی به طور کامل او را فراموش کرده و به دنبال سوزوکی یا نیشیمورا (تهیه کننده افسانه پرنسس کاگویا) دور ژاپن به راه می‌افتیم تا در جلسات کاری، کنفرانس‌های خبری و بازرسی‌ها و سرکشی‌های آن‌ها هم شرکت کنیم.

در مسیر تماشای این مستند، قرار نیست که با یک اثر خشک و اتوکشیده روبرو شوید، بلکه صمیمانه، قدم به قدم با میازاکی، سوزوکی و تاکاهاتا (کارگردان افسانه پرنسس کاگویا که همزمان با The Wind Rises در حال تولید بود) همراه می‌شوید تا هر چند اندک اما مقداری با مشکلات و دردسرها، لحظات امیدوارکننده و ناامیدکننده فرآیند ساخت دو انیمه ذکر شده و از همه مهم‌تر و جذاب‌تر فرهنگ و محیط حاکم بر استدیو جیبلی آشنا شوید. سرعت مستند بسیار کند و آرام است. شاید گاهی بیش از حد کند اما در کل این آرامی به خوبی با جو مستند هماهنگ شده و توانسته به ملموس‌تر شدن و صمیمانه شدن آن کمک کند. قطعاً یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مستند، موسیقی عجیب و آرام آن است. یک موسیقی جذاب پلی فونیک که در همان لحظه اول مخاطب را متوجه این موضوع می‌کند که وظیفه سنگینی را در ایجاد اتمسفر مورد نیاز بر عهده دارد.

the-kingdom-of-dreams-and-madness-2
میازاکی و سوزوکی – زوج فوق‌العاده

مستند “قلمرو رویاها و دیوانگی‌” یک آبنبات خوشمزه بود تا تلخی خداحافظی میازاکی را از ذهن‌ها پاک کند. البته اگر در کل طرفدار انیمه یا انیمیشن هستید یا دوست دارید ببینید یکی از دلنشین‌ترین آثار چند وقت اخیر چگونه ساخته شده و یا حتی می‌خواهید مقداری با فرهنگ کاری یکی از موفق‌ترین استدیوهای دنیا آشنا شوید، تماشای این مستند حتما به شما پیشنهاد می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *