معرفی بوم‌گردی‌های جذاب و دیدنی استان اصفهان

 

گردشگری یکی از پویاترین صنایع جهانی محسوب می‌شود که همچنان با رشد سریع مابین سایر صنایع در جهان قرار دارد. از بین انواع گردشگری‌های موجود طبیعت‌گردی از بدو معرفی به نوعی خاص و با طرفداران ویژه‌ای به منصه‌ی ظهور رسید و اینک مشاهده می‌کنیم که این نوع توریسم هرروز در حال رشد و تعالی است.

طبیعت‌گردی و یا بوم‌گردی با توجه به ارائه‌ی مجموعه هیجانات خاص که در زندگی شهری امروز کمتر دستیافتنی‌ست، سعی در جلب اشخاص جهت تجربه‌ی آن بعنوان تجربه‌ای خاص و استثنایی دارد.

طبیعت‌گردی تعریف روشن و ساده‌ای از نوعی توریسم و گردشگری‌ است، اما با یک پیش شرط اساسی.

طبیعت‌گردی گشت و گذار در طبیعت بکر با هدف والای کمک به اقتصاد جامعه‌ی محلی و زدودن تمام گرد و غبار شلوغی‌ها و هیاهوی زندگی ماشینی از ذهن و جان گردشگران است، اما پیش شرط اساسی و مهم آن، مسئولانه سفر کردن است، بطوری که در حین گشت و گذار هیچ‌گونه آسیبی متوجه طبیعت نشود.

با توجه به اینکه انسان امروز درگیر روزمره‌ی شلوغ و پرهیاهوی شهری‌ست، طبیعت‌گردی به نوعی نقش درمانگری را پیدا کرده که روح‌های خسته را از گرداب تمام دغدغه‌های پوشالی شهری نجات داده و به آغوش مهربان مادر طبیعت سپرده تا به این ترتیب ذهن و جانشان در آغوش مادری مهربان و دلسوز جلا یابد.

امروزه اکثر کشورهای توسعه‌یافته جهان به دنبال دستیابی به صنعت نوظهور توریسم و علی‌الخصوص طبیعت‌گردی هستند. طبیعت‌گردی به دلیل همراه کردن جوامع و اقشار محلی در توسعه‌ی روستایی و توزیع درآمد پایدار در این جوامع و در اهداف بالاتر حفاظت و حراست جوامع محلی از منابع طبیعی در اولویت دولت‌ها قرار گرفته است.

ایران با توجه به موقعیت اقلیمی ویژه و منحصر به فرد، طبیعت بکر و متفاوتی را در چهارسوی و مرکز خود داراست. از رشته کوه‌های سر به فلک کشیده البرز و زاگرس تا خطه‌ی سبز شمالی، کویر هیجان‌انگیز مرکزی و جنوب استثنایی! این موقعیت خاص در چند سال اخیر مورد توجه همگان قرار گرفته و ایران نیز چند سالی‌ست که استارت صنعت اکوتوریسم را زده و سعی در فراگیر کردن این صنعت در جای جای ایران را دارد.

مشخصه‌ترین ویژگی اکوتوریسم که سبب ارتقاء کیفیت زندگی جوامع روستایی می‌شود استفاده روستاییان از مواهب طبیعی روستای خود و همچنین آداب و رسوم خاص و منحصر بفردشان است که سبب شده طبیعت‌گردان در حین گشت و گذار در طبیعت برای اقامت نیز خانه‌های روستایی یا همان اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برای تجربه‌ای لذت‌بخش از چشیدن طعم زندگی ساده روستایی، ترجیح دهند.

بوم‌گردی همان حس‌های عالی و تکرار نشدنی‌ را در قلب گردشگر ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آدمی هر آنچه که تنها در خیالش می‌پنداشته و در آن سیر می‌کرده را در واقعیت ببینید و لمس کند. روستاهای بکری که صدای رودهای خروشان و چشمه‌های جوشانش، کوه‌های استوار و درختان سر به فلک‌ کشیده‌اش، آن کوچه باغ‌ها و آسمان بی‌انتهایش، معماری سنتی و بومی خانه‌هایش با حیاط و رقص بی‌مانند ماهی‌های حوض آبی‌اش، بوی نان تازه و گلهای باغچه همراه با تمام جاذبه‌های جذابش یادآور می‌شود که رویاها هم گاهی به حقیقت می‌پیوندند.

اقامتگاه‌های سنتی و بومی، طبق تعریف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت برخی پیشگامان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آیین نامه‌ایی تحت عنوان “ضوابط اقامتگاه‌های بوم‌گردی” ارائه شده است، این نوع اقامتگاه‌ها مسکنی موقت برای گردشگران هستند که علاوه بر رعایت اصول حاکم بر صنعت هتل‌داری و ارائه خدماتی با کیفیت مشخص و قابل قبول به مهمانان در محیط‌های طبیعی، باید این خصوصیات را دارا باشند:

  •  آسیبی را متوجه محیط‌ زیست و ابنیه تاریخی و اماکن فرهنگی نکند.
  •  هارمونی مناسبی را با بافت فرهنگی و اجتماعی و همچنین ظاهری و فیزیکی محلی داشته باشد.
  •  طرح‌های کارآمدی در خصوص مدیریت و بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پساب‌ها داشته باشند.
  • اقدامات مشخص در صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی را انجام دهند.
  •  اقدامات موثر به منظور پاسداشت و معرفی فرهنگ محلی و حفاظت از طبیعت را انجام دهند.
  •  فضای مناسبی برای پذیرایی از مهمانان، سرو غذا و اتاق اسکان در نظر گرفته باشند.
  •  و …

ایران از جمله کشورهایی است که اکنون در ارتباط با گردشگری مدعی پیشرفت شگرف است. بیشتر استان‌های ایران همراه با پیشرفت جهانی اکوتوریسم پیش رفته و اکنون می‌بینیم اکثر استان‌های ایران در پی معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه خود برآمده و برمبنای آن برای ارتقاء کیفیت معیشت جوامع محلی حداقل یک اقامتگاه بوم‌گردی را در منطقه خود تاسیس کرده‌اند.

متاسفانه استان‌هایی در کشور وجود دارد که علی‌رغم داشتن ظرفیت‌ و بسترهای مناسب در زمینه‌ی گردشگری و بطور ویژه طبیعت‌گردی به دلیل عدم شناخت همه جانبه این مناطق در کشور و ناشناخته بودن‌ آنها از دسترسی به صنعت توریسم جا مانده‌اند که این مورد برای جبران نیازمند همت جمعی، از مسئولان تا جوامع محلی برای پیوستن به این صنعت را دارد این صنعت ارتقاء سطح کیفی زندگی روستایی را به همراه دارد و سبب ایجاد اشتغال و همچنین کسب درآمد مناسب برای جوامع محلی می‌شود.

در میان استان‌هایی که هنوز استارت آغاز صنعت اکوتوریسم را نزده‌اند، استان‌هایی هستند که سردمدار این صنعت در کشور هستند، استان‌هایی همچون اصفهان.

استان اصفهان شهری که ملقب به نصف جهان است، قطب گردشگری کشور ایران محسوب می‌شود و با دارا بودن انواع جاذبه‌های طبیعی و همچنین تاریخی و فرهنگی پیشرو سایر استان‌های کشور در رویکرد توریسم و همچنین اکوتوریسم است.

فرقی ندارد نام اصفهان بلند آوازه در کجا مطرح می‌شود، در داخل یا خارج از کشور، این نام یادآور تمام جاذبه‌های بی‌نظیر ایران است که همگان را شیدای خود کرده و خواهان دیدارش می‌کند.

اصفهان همان پایتخت فرهنگی ایران است که گوشه گوشه‌ی آن مملو از زیبایی‌های بی‌بدیلی‌ست که چشمان هر انسان هنردوست و طبیعت دوستی را نوازش می‌دهد. بنابراین می‌بینیم که هر ساله بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود، فقط در ۵ سال اخیر ورود گردشگران خارجی به اصفهان ۵۰۰ برابر افزایش داشته است و این یعنی بازاری مناسب برای اصفهان که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و با معرفی مکان‌های ناشناخته یا کمتر دیده شده این خیل گردشگر را افزایش داد و به سایر قسمت‌های اصفهان و حتی روستاهای جذاب آن کشاند.

بستر فوق‌العاده‌ای که در اصفهان فراهم است می‌تواند روز به روز ارتقا یابد و به این ترتیب روستاهای اصفهان نیز به توسعه برسند. اصفهان و روستاهای اطراف آن از این مورد ناآگاه نبوده و تمام تلاش خود را برای هر چه بیشتر معرفی کردن جاذبه‌های طبیعی و ناشناخته اصفهان کرده‌اند، بطوری که مشاهده می‌کنیم اکثر روستاهای اصفهان اقامتگاه‌های بومی روستایی و همچنین تاریخی برای پذیرایی از گردشگران تدارک دیده‌اند.

اصفهان در حدود ۳۰۰ اقامتگاه را تاکنون به ثبت رسانیده که این آمار از همت اصفهانی‌ها و مسئولان این استان برای توزیع درآمد در سراسر استان خبر

در این اقامتگاه‌ها هدف اصلی آشنایی گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم اصفهان است. این اقامتگاه‌ها با معماری سنتی اصفهان همراه با لوازم و تزئینات بومی و گاهاً دست ساز و همچنین طبخ و سرو انواع غذاهای بومی و سنتی اصفهان سعی در نمایش گوشه‌ای از فرهنگ پر بار این شهر دارد.

یکی از مهم‌ترین اصول در تاسیس و بهره‌برداری از یک اقامتگاه نزدیكی اقامتگاه به جاذبه‌های توریستی منطقه‌ی مورد نظر است. بیشتر این اقامتگاه‌ها در شرق و شمال استان اصفهان قرار دارد که شهرستان خور و بیابانک در رتبه اول و کاشان در رتبه دوم از نظر تعداد اقامتگاه هستند، منطقه‌هایی که بکرترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های بوم‌گردی را در خود جای داده‌اند.

از جمله جاذبه‌های بوم‌گردی خور و بیابانک که آن را به مرکز بوم‌گردی استان اصفهان تبدیل کرده می‌توانیم به وجود روستاهای سنتی و تاریخی با جذابیت‌های منحصر بفردی که بسترهای مناسبی را برای گردشگری فراهم آورده، اشاره کنیم. از جمله این روستاها می‌توان مصر، بیاضه، فرخزاد و همچنین عروسان و مهرجان را نام برد.

وجود انواع جاذبه‌های بوم‌گردی در این روستاها و آب و هوای مطبوع و مطلوب، همچنین وجود  چشم‌اندازهای جذابی چون دریاچه نمک، بزرگترین دریاچه فصلی نمک ایران، که در بیشتر روزهای سال آب ندارد و این امکان را فراهم آورده که روی آن راه رفت و از تماشای اشکال لانه زنبوری سطح آن که از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناسی‌ست لذت برد و همچنین کویر بی‌انتهای مصر با دریای رمل‌های طلایی که فرصت جذاب‌ترین تفریحات کویری از جمله آفرود، سافاری، موتورسواری و شترسواری را برای گردشگران ایجاد کرده و همچنین شب‌های ستاره‌باران کویر که امکان رصد ستارگان را فراهم کرده  اشاره کنیم.

از جاذبه‌های بوم‌گردی کاشان که آن را در دومین رتبه از نظر تعدد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان و همچنین تقاضای بازدید گردشگران قرار داده، می‌توانیم به قمصر و با‌غ‌های گل‌های زیبایش همراه با مراسم کم‌نظیر گلابگیری و همچنین جاذبه‌های طبیعی دیگری چون آبشار نیاسر که در باغ شهری به همین نام قرار دارد، اشاره کرد.

آب و هوای دل‌انگیز نیاسر همراه با آبشار زیبایی که از دل چشمه‌ای می‌جوشد و از کوه سرازیر می‌شود زیباترین جلوه‌ای از آفرینش است که این منطقه را مقصد گردشگری کرده است. این بین روستاهای تاریخی چون ابیانه‌ با معماری خاص و منحصر بفرد و همچنین طبیعت زیبا فضایی را برای لذت هرچه بیشتر گردشگران فراهم آورده است.

اصفهان شهری‌ست استثنایی که همزمان می‌توانی زیبایی‌های متفاوتی را در آن نظاره‌گر باشی از کویر گرفته تا بهشت سرسبز و پرگل، اینجا طبیعت مجموعه‌ای از زیبایی‌هایش را به نمایش گذاشته که کمتر جایی در جهان می‌تواند تمام آنها را یکجا گرد هم آورد.

اصفهان که مقصد بوم‌گردیتان شد بی‌شک از این همه شگفتی‌های خاص و منحصر بفرد به وجد خواهید آمد. از لذت تماشای آرامش کویر و راه رفتن بر روی شن‌های گرم و تماشای آسمان صاف و پرستاره کویر مرنجاب و همچنین مصر و ورزنه می‌رسید به گلستان کوه و دشت‌های بی‌انتهای لاله‌هایش، بعد از آن آبشارهای نیاسر و آب ملخ و لادر است که شگفت‌زده‌تان می‌کند. کمی بعدتر این تالاب گاوخونی و پرندگان زیبایش است که سفرتان را به اصفهان به لذت‌بخش‌ترین سفرهای زندگیتان تبدیل می‌کند.

آن طرف‌تر کوه صفه استوار نشسته و میزبان صخره‌نوردان و کوه‌نوردان است این پارک زیبای کوهستانی با تلکابین و تمام جاذبه‌های کوهستانی‌اش روح شما را به پرواز در می‌آورد، بعد از آن‌که به بیشه‌ی زیبای ناژوان همان ریه‌ها‌ی اصفهان رسیدید ریه‌هایتان پر از زندگی می‌شود و بهشتی را که مقابل چشمانتان می‌بینید را ستایش می‌کنید.

اصفهان طرحی از رنگ‌های خدایی‌ست که جاذبه‌های استثنایی‌اش هر کسی را مسخ کرده و وادار می‌کند در برابر این همه شگفتی‌ها سر تعظیم فرود آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *