مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هرگز از وای‌فای عمومی هتل‌ها و سطح شهر استفاده نکنند

طی روزهای اخیر، نهادها و مراکز امنیتی مختلف درباره ناامن بودن شبکه‌های وای‌فای عمومی در شهرهای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هشدار دادند.

فیفا طی یک گزارش اعلام کرده تا کنون ۴۷ هزار هات‌اسپات وای‌فای آلوده یافته است.

آزمایشگاه کسپرسکی اعلام کرده است از هر ۵ شبکه وای‌فای عمومی در روسیه؛ یک شبکه وای‌فای آلوده است و از روتکل‌های رمزنگاری استفاده نمی‌کند یا اینکه روی آن بدافزار و نصب شده است.

همین‌طور، دولت انگلیس به طور جدی به شهروندان‌اش هشدار داده اگر عازم روسیه هستند؛ هرگز از وای‌فای هتل‌ها و سطح شهرها استفاده نکنند و در صورت نیاز به اینترنت، بهتر است از دیتای موبایل بهره ببرند.

مرکز امنیت سایبری انگلیس به مسافران جام جهانی روسیه توصیه کرده است کمتر از اینترنت استفاده کنند و در صورت نیاز؛ از اینترنت موبایل خودشان بهره ببرند و پس از استفاده؛ سریعا دستگاه را از اینترنت خارج کنند.

این مرکز امنیت سایبری هشدار داده هکرهای روسی با نفوذ به شبکه‌های وای‌فای این کشور و راه‌اندازی صدها هات‌اسپات و وای‌فای قصد دارند اطلاعات کاربران را شنود و سرقت کنند.

توصیه شده است مسافران روسیه هرگز از اینترنت برای تراکنش‌های مالی و اعتباری خود استفاده نکنند.

دولت ایالات متحده نیز هشدارهایی به مسافران روسیه داده است و ازشان خواسته از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنند. همین‌طور از این مسافران خواسته شده به‌هیچ‌وجه تلفن، لپ‌تاپ و حافظه‌های ذخیره اطلاعات خودشان را در اختیار افراد ناآشنا قرار ندهند. همچنین از دریافت کردن هدیه‌هایی الکترونیکی از شرکت‌ها و مسابقات در طول جام جهانی خودداری کنند.

دولت انگلیس توصیه‌های زیر را به مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کرده است:

  • اپراتور تلفن همراه خودتان را چک کنید که در خارج از کشور توانایی استفاده از آن را داشته باشید، پرداخت هزینه اضافی بهتر از دزدیده شدن اطلاعات شما توسط هکرها است.
  • مطمئن شوید که همه نرم‌افزارهای امنیتی روی گوشی و لپ‌تاپ شما به روز شده باشند. اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، حتما آنتی ویروس مطمئنی روی لپ‌تاپ نصب کنید.
  • برای حفاظت بیشتر از اطلاعات می‌توانید همه اطلاعات شخصی خودتان را قبل از سفر در حافظه لپ‌تاپ خانگی خودتان ذخیره کنید و هنگام سفر گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید تا با خیال آسوده به هر شبکه‌ای که می‌خواهید وصل شوید.
  • رمزهای خودتان را برای گوشی و لپ‌تاپ به روز کنید. سعی کنید از اثرانگشت برای باز کردن گوشی استفاده کنید. رمز عبور را در اختیار هیچ فرد غریبه‌ای قرار ندهید.
  • برای بسیاری از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های خودتان، ورود دومرحله‌ای (two-factor authentication) را فعال‌سازی کنید؛ تا اگر کسی بدون اجازه بخواهد به حساب شما دسترسی داشته باشد، به شما اطلاع داده شود.
  • اپلیکیشن‌های خودتان را از اپ استور و اپل استور رسمی دانلود کنید و به دیگر فروشگاه‌های اینترنتی که اپلیکیشن موبایل عرضه می‌کنند، اطمینان نکنید. ممکن است برنامه دستکاری شده دانلود کنید.
  • برخی از اپلیکیشن‌ها بر اساس اینکه روسیه می‌تواند آن‌ها را تحریم کرده باشد، در طول جام جهانی از دسترس شما خارج خواهد شد، بنابراین اگر نیاز دارید که آن‌ها را دانلود کنید، حتما در کشور خودتان این کار را انجام دهید.
  • از موبایل و دستگاه‌های خودتان به شدت مراقبت کنید، سعی کنید در هتل آن‌ها را به صورت خاموش در گاوصندوق یا صندوق امانات قرار دهید.
  • هرگز از تلفن خودتان به عنوان کلید در اتاق هتل استفاده نکنید (درهای هوشمند).
  • از کارت‌های اعتباری استفاده کنید و کارت‌های اصلی خودتان را برای پرداخت غیرضروری بکار نبرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *