مزایای پیروی از رژیم لاغری کتوژنیک

 

رژیم لاغری کتوژنیک یک رژیم موثر برای کاهش وزن و لاغری است. که بدون از بین رفتن عضلات می تواند شما را به اندام ایده آل برساند. رژیم کتونیک بر استفاده از کتون پایه ریزی شده است و تاثیر مطلوبی بر کاهش وزن افراد مختلف میگذارد. در ادامه با مزایای پیروی از این رژیم غذایی آشنا شوید.


این رژیم لاغری به شما در کاهش وزن، حفظ توده عضلانی و حتی بهبود بیماری ها کمک می کند.
چاقی و بیماری های متابولیک به بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان تبدیل شده اند. در حقیقت، حداقل ۲،۸ میلیون بزرگسال سالانه به دلیل عوارض چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی میمیرند. سندرم متابولیک بیش از ۵۰ میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود. برای مقابله با این موضوع، بسیاری از رژیم های لاغری ظهور کرده اند، که بعضی از آنها واقعا از لحاظ علمی ثابت شده اند. از سوی دیگر، مزایای رژیم غذایی کتوژنیک، توسط علم به خوبی پشتیبانی می شود به همین دلیل این رژیم لاغری این روز ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله توضیح می دهد که چگونه رژیم لاغری کتوژنیک می تواند به شما در کاهش وزن و مبارزه با بیماری متابولیک کمک کند.

رژیم لاغری کتوژنیک چیست؟

رژیم لاغری کتوژنیک شامل چربی سالم زیاد، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات بسیار کم است. همانطور که کربوهیدرات کاهش می یابد و چربی افزایش می یابد، بدن وارد حالت متابولیک به نام کتوز می شود. سپس بدن شروع به تبدیل چربی ها به کتون ها می کند. کوتون ها مولکول هایی هستند که می توانند انرژی را برای مغز تامین کنند. چند روز یا چند هفته بعد از شروع این رژیم لاغری، بدن و مغز برای تامین سوخت به جای کربوهیدرات، چربی و کتون می سوزانند. رژیم کتوژنیک همچنین سطح انسولین را کاهش می دهد. کاهش سطح انسولین و افزایش کتون، دو دلیل اصلی مفید بودن این رژیم لاغری برای سلامتی است. مواد غذایی در رژیم غذایی کتوژنیک شامل گوشت، ماهی، کره، تخم مرغ، پنیر، خامه، روغن، آجیل، آووکادو، دانه ها و سبزیجات کم کربوهیدرات می باشد. درمقابل، تقریبا تمام منابع کربوهیدرات از جمله حبوبات، برنج، لوبیا، سیب زمینی، شیرینی، شیر، غلات، میوه ها و حتی برخی از سبزیجات با کربوهیدرات بالا در این رژیم لاغری حذف می شوند.

رژیم لاغری کتوژنیک و کاهش وزن

شواهد زیادی مبنی بر تاثیر رژیم لاغری کتوژنیک در کاهش وزن وجود دارد. این رژیم لاغری به شما در لاغر شدن و کاهش چربی، حفظ توده عضلانی و بهبود بسیاری از علائم بیماری ها کمک می کند. بسیاری از مطالعات، میزان تاثیر رژیم های فاقد چربی را با رژیم لاغری کتوژنیک در لاغری و کاهش وزن مقایسه کرده اند. یافته ها اغلب نشان می دهند که رژیم غذایی کتوژنیک حتی زمانی که کل کالری مصرف یکسان باشد برتر است. در یک مطالعه، افراد با رژیم لاغری کتوژنیک نسبت به افرادی که در رژیم لاغری کم کالری و رژیم های کم چرب بودند، ۲٫۲ برابر کاهش وزن بیشتری داشتند. همچنین سطح کلسترول تری گلیسرید و HDL نیز در این افراد بهبود یافته بود.

شمارش کالری در رژیم لاغری

مطالعه دیگری که رژیم غذایی دیابتی انگلستان را با رژیم لاغری کم کربوهیدرات مقایسه کرده بود نشان می دهد گروه رژیم لاغری کم کربوهیدرات ۱۵٫۲ پوند (۶٫۹ کیلوگرم) کاهش وزن داشتند، در حالی که گروه رژیم لاغری کم چربی فقط ۴٫۶ پوند (۲٫۱ کیلوگرم) را از دست دادند. به عبارتی در بیش از ۳ ماه رژیم های لاغری کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن ۳ برابر شدند. بعضی محققان معتقدند که نتایج به دلیل مصرف پروتئین بالا است و برخی دیگر معتقدند که “متابولیسم” در رژیم لاغری کتوژنیک برتری روشنی دارد.
سایر مطالعات حول رژیم لاغری نشان می دهد که مردم می توانند بدون کنترل و یا محدود کردن مصرف مواد غذایی، کاهش وزن داشته باشند. اگر تمایلی به شمارش کالری ندارید، رژیم لاغری کتوژنیک بهترین انتخاب برای شماست. می توانید با حذف برخی مواد غذایی خاص بدون شمارش کالری لاغر شوید.

مکانیسم رژیم لاغری کتوژنیک

• افزایش مصرف پروتئین

برخی از رژیم های کتوژنیک منجر به افزایش مصرف پروتئین می شوند که با خود کاهش وزن را به همراه دارد.

• حذف برخی مواد غذایی

محدود کردن مصرف کربوهیدرات دامنه ی انتخاب غذا را محدود می کند که می تواند به میزان قابل توجهی مصرف کالری را کاهش دهد و این خود کلیدی برای از دست رفتن چربی و لاغری است.

• تبدیل چربی و پروتئین به کربوهیدرات

بدن چربی و پروتئین را به کربوهیدرات برای سوخت تبدیل می کند. این فرآیند ممکن است به طور روزانه کالری بیشتری مصرف کند.

• کاهش اشتها

رژیم های غذایی کتوژنیک به شما کمک می کند که احساس سیری کنید. این امر با تغییر در ترشح هورمونهای گرسنگی، از جمله لپتین و گرلین اتفاق می افتد.

• بهبود حساسیت به انسولین

رژیم لاغری کتوژنیک می تواند به شدت حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، همین امر می تواند به بهبود مصرف سوخت و متابولیسم بدن کمک کند.

• کاهش ذخیره چربی

برخی تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی کتوژنیک ممکن است باعث کاهش چربی و کاهش روند تبدیل شکر به چربی می شود.

• افزایش سوخت چربی

رژیم لاغری کتوژنیک مقدار چربی هایی را که در طول استراحت، فعالیت روزانه و ورزش می سوزانید، افزایش می دهد.

رژیم لاغری کتوژنیک با بیماری های متابولیکی مبارزه می کند.

بسیار واضح است که رژیم لاغری کتوژنیک می تواند یک ابزار کاهش وزن موفق در مقایسه با رژیم های دارای کربوهیدرات بالا، کم پروتئین و کم چرب باشد. رژیم لاغری کتوژنیک می تواند به درمان بیماری های متابولیک کمک کند.

سندرم متابولیک پنج عامل خطرناک و شایع برای چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی توصیف می کند:

• فشارخون بالا

• چاقی شکمی (مقدار زیاد چربی شکم)

• سطح بالای کلسترول بد “” LDL

• سطح پایین کلسترول خوب “” HDL

• سطح قند خون بالا

بسیاری از این عوامل خطر را می توان با تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی بهبود بخشید یا حتی حذف کرد. انسولین نقش مهمی در دیابت و بیماری های متابولیک دارد. رژیم لاغری کتوژنیک برای کاهش سطح انسولین، مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت بسیار مؤثر است. در یک مطالعه، پس از ۲ هفته رژیم لاغری کتوژنیک، حساسیت به انسولین به میزان ۷۵ درصد بهبود می یابد و قند خون از ۷/۷ میلی مول در لیتر به ۶/۲ میلی مول در لیتر کاهش خواهد یافت. یک مطالعه ۱۶ هفته ای نیز میزان کاهش قند خون را ۱۶٪ نشان داد. علاوه بر این، ۷ نفر از ۲۱ شرکت کننده توانستند تمام داروهای دیابتی را کاملا قطع کنند. رژیم لاغری کتوژنیک همچنین می تواند اثرات شگفت انگیزی بر روی میزان تری گلیسیرید داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که سطح تری گلیسیرید پس از ۴ هفته از ۱۰۷ تا ۷۹ میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.

چگونه رژیم لاغری کتوژنیک با بیماری های متابولیکی مبارزه می کند؟!

• کربوهیدرات کمتر

یک رژیم غذایی با کربوهیدرات می تواند به طور مداوم قند خون و سطح انسولین را افزایش دهد که می تواند منجر به عملکرد ضعیف سلول ها و آسیب در طی زمان شود.

کاهش مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین می تواند مسائلی مانند التهاب، سطوح تری گلیسیرید بالا و افزایش چربی را با خود به همراه داشته باشد.

• چربی های سالم

چربی های اضافی سالم که در رژیم لاغری کتوژنیک مصرف می کنید می توانند به بهبود کلسترول “خوب” HDL کمک کنند.

• کتون

کتون بدن مزایای شگفت آوری برای بیماری هایی مثل بیماری های مانند سرطان، آلزایمر و صرع دارد.

• التهاب

رژیم کتوژنیک می تواند به شدت باعث کاهش التهاب مزمن شود که به سندرم متابولیک و بیماری های مختلف مرتبط است.

• از دست دادن چربی

این رژیم غذایی باعث بهبود روند کاهش وزن، به ویژه کاهش چربی شکم می شود. چربی بیش از حد در ناحیه شکمی برای سلامتی متابولیکی فاجعه بار است.

چگونه رژیم کتوژنیک داشته باشیم؟!

• مصرف کربوهیدرات را محدود کنید. در روز ۳۰ گرم کربوهیدرات یا حتی کمترمصرف کنید.

• گوشت، پنیر، تخم مرغ، آجیل، روغن، آوکادو، ماهی های چرب و خامه باید بخش عمده رژیم غذایی شما را شامل شود.

• سبزیجات بخورید. منابع چربی کالری زیادی دارند، بنابراین در هر وعده غذایی سبزیجات با کربوهیدرات پایین بخورید تا بشقاب

غذا پر شود و احساس سیری کنید.

• رژیم لاغری کتوژنیک می تواند جالب و خوشمزه باشد. شما حتی می توانید پاستا کتوژنیک، نان، کیک، کلوچه، پودینگ، بستنی و غیره درست کنید.

• برای خود برنامه رژیم لاغری متناسب با چیزهایی که دوست دارید در نظر بگیرید.

•روند پیشرفت خود را پیگیری کنید. عکس و وزن خود را هر ۳ تا ۴ هفته چک کنید. اگر شاهد توقف پیشرفت و کاهش وزن شدید، کمی حجم هر وعده ی غذایی را کاهش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *