مرگ و میرهای ناشی از چاقی در جهان

 

پزشکان معتقد اند چاقی باعث بروز بیماری های مختلف در بدن می شود و به اصطلاح چاقی مادر تمام بیماری هاست، این موضوع سبب شده است که میزان مرگ میر ناشی از بیماری غیر واگیردار مثل چاقی افزایش یابد.

،عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تغذیه از این بابت مهم است که نقش پیگیری کنندگی در مقابل بیماری ها دارد، تحقیقات جدید نشان می دهد تغذیه سالم می تواند تا ۵۰ درصد جلو بیماری های قلبی را بگیرد و این اهمیت تغذیه را بیش از پیش نشان می دهد.
او افزود: مهمترین مرگ و میرها در کشور یعنی بیش از ۷۰ درصد از آن به دلیل بیماری های غیرواگیردار است، تغییرات الگوی مصرف موجب اضافه وزن شده تا جایی که حداقل ۵۰ درصد از جمعیت ۱۸ سال به بالا از چاقی رنج می برند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: میزان چاقی کودکان تنها در یک دوره ۱۰ ساله دو برابر شده است.

او گفت: تغذیه سالم به معنای رعایت اعتدال است، در رژیم های غذایی مردم از روغن، نمک و شکر بسیار زیاد استفاده می کنند، این درحالیست که این فاکتورها عوامل بسیار خطرناکی برای سلامتی هستند.

عبدالهی گفت: مردم روزانه ۶۶ گرم قند و شکر استفاده می کنند که شامل انواع مواد قندی و نیز نوشیدنی ها می شود که این آمار نگران کننده است زیرا حد استاندارد آن فقط ۲۲ گرم است.

او گفت: مصرف نمک و چربی نیز به همین صورت نگران کننده است. مواد چربی عمدتا پرکالری هستند اما در مقابل منابع فیبری که برای بدن سودمنداند کمتر استفاده می شود، این ترکیب به روند چاقی در کشور کمک کرده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: برای کنترل ریزمغزی ها باید مجموعه ای از راهکار ها به کار گرفت یکی از این راهکارها غنی سازی آرد با آهن است که در یک دوره ۱۰ سال میزان کمبود آهن از ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است که پیشرفت خوبی به حساب می آید. او گفت: راه دیگر استفاده از مکمل های غذایی مانند قرص آهن و یا مکمل یاری ویتامین دی است.

عبدالهی گفت: در حال حاضر طرح غنی سازی آرد با ویتامین دی را دنبال می کنیم که در سال آینده در یک استان به صورت پایلوت اجرایی می شود، راهکار دیگر ما اضافه کردن ویتامین دی به روغن هاست.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: چاقی مشکل اصلی دنیا است حدودا بیش از ۲ میلیارد نفر از مردمان جهان از چاقی رنج می برند که اگر این روند ادامه یابد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از مردم جهان چاق مفرد هستند که خود زمینه ساز بیماری های غیرواگیردار و رشد هزینه های درمان و جامعه را به دنبال دارد.

او گفت: اغذیه های ارزان قیمت عمدتا چاق کننده اند زیرا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر تحرک نیز بسیار مهم است کمبود تحرک خود عاملی برای چاقی است.

نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در حال حاضر و براساس آخرین یافته های علمی قاعده اصلی سلامتی تناسب قد و وزن است لذا در شیوه سالم زندگی تناسب بین قد و وزن بسیار مهم است. او گفت: تغذیه سالم مترادف غذای سالم است اما غذای سالم پیش نیاز تغذیه سالم است.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: شایع ترین ریزمغذی ها ویتامین دی است، منبع لایزال ویتامین دی خورشید است که به دلیل سبک زندگی عمدتا از آن بهره ای نمی بریم. غیر از این ویتامین کمبود آهن، روی و ویتامین آ هم شایع است که یکی از دلایل آن سبک زندگی و دیگری نوع رژیم غذایی است.

او افزود: هرگاه بیشتر از حدنیاز مواد غذایی دریافت شود فرد دچار چاقی می شود، در بین ثروتمندان کمبود تحرک و نیز زیاد خوردن موجب چاقی می شود و در اقشار کم درآمد جامعه چگالی ریزمغزی ها بسیار پایین است به این معنا که غذایی که مصرف می کنند حجم و بسیار چرب است اما در مقابل مواد مغذی کمی دارد و همین دلیل چاق کننده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *