فشار خون بالا عاملی خطرناک در سلامت کودکان

 

فشار خون از جمله اختلالات شایع در سر تا سر دنیا است. این اختلال به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند از جمله اصلی ترین علل آن می توان به عوامل ارثی/ ژنتیکی و همچنین نوع تغذیه و سبک زندگی اشاره کرد. بروز فشار خون در کودکان از جمله عوامل بسیار خطرناک و حساس به شمار می آید. 

از هر ۳۰ کودک امریکایی یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست. اکنون گایدلاین‌های جدید آکادمی متخصصین اطفال امریکا درصدند تا به پزشکان در غربالگری کودکان ۳ سال به بالا از نظر این عارضه کمک کنند.

دکتر توماس دیسپنزا، متخصص قلب گروه قلب اطفال پن استیت، گفت: «ما داریم فشار خون را در سن‌های پایین‌تری نسبت به آنچه قبلاً می‌دیدیم، مشاهده می‌کنیم. با افزایش نرخ چاقی، شاهد عوارض بیشتر ناشی از آن هستیم.»

اما دیسپنزا گفت: «تعداد موارد تشخیص داده شده هم به طرز نگران‌کننده‌ای پایین است. سه‌چهارم موارد این عارضه دور از چشم می‌مانند و این یک مشکل اساسی است.»

کودکان مبتلا به فشار خون می‌توانند به همان مشکلات درازمدت بالغین دچار شوند. دیسپنزا گفت: «فشار خون می‌تواند با آسیب به عروق کودکان را مستعد سکته مغزی در آینده کند.»

گایدلاین‌ها پزشکان را تشویق می‌کنند تا در هر بار ویزیت فشار خون کودکان را چک کنند.

برای دقت بیشتر، پزشکان باید سه تا پنج دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون صبر کنند تا بیمار بتواند پس از ورود به اتاق معاینه آرام شود. کودک باید دو پای خود را روی زمین قرار داده و صحبت نکند.

بهتر است که فشار خون از دست راست گرفته شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *