غذای‌‌‌‏تان را با اسانس‌‏ها پرمایه کنید !

روغن‌های معطر محصولی منحصر به فرد از گیاهان دارویی هستند که هم‌‌‏زمان برای بخش‌‌‏های مختلف بدن مفیدند.

افزودن اسانس یا روغن معطر به غذا، روشی است که از زمان‌‌‌‏های قدیم برای سلامت بدن مفید بوده است

به‌‌‌‏طور کلی ادویه‌ها و گیاهان معطری که به‌‌‌‏صورت خشک یا تازه درآشپزی کاربرد دارند، باعث بهبود عطر و طعم غذاها می‌شوند.

حالا اگر این ادویه‌ها و گیاهان معطر را به شکل ترکیبات دارویی تغلیظ شده تبدیل کنیم، نه‌تنها عطر و طعم قوی و خوبی به غذای‌تان می‌دهند، بلکه حاوی ترکیبات مفید دیگری نیزهستند که برخی از آنها به‌علت کوچک بودن سایز مولکولهای‌شان، می‌توانند از سد دفاعی خونی- مغزی عبور کرده و به سیستم اعصاب مرکزی راه پیدا کنند.

این خواص دارویی، تاثیر شفادهی به غذای شما می‌‌‌‏بخشند.

بنابراین خواص دارویی اسانس‌ها، هم در به صورت خارجی « از طریق ماساژ، حمام و… » قابل استفاده‌اند و هم به شیوه خوراکی یعنی « همراه غذا و نوشیدنی‌ها ».

تاریخچه استفاده دارویی

دوهزار پانصد تا سه‌‌‌‏هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان، از اسانس‌ها در طبخ غذا استفاده می‌‌‌‏کردند. البته طبق برخی یافته‌ها، حدودا همان ‌‌‌‏زمان در چین و هند نیز استفاده می‌شده است.

دکتر اریک زیلینسکی، در زمینه روغن‌های فرار تخصص دارد. به گفته وی، این مواد با میکروارگانیسم‌های خطرناکِ بیماری‌زا یعنی « پاتوژن‌ها » مبارزه می‌کنند. درعین‌‏حال، منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. دکتر زیلینسکی می‌‌‌‏گوید : « این روغن‌ها خواص درمانی و شفابخشی قوی دارند که با ویژگی سمی سلول‌‌‌‏های سرطانی مقابله می‌کنند. »

دکتر دیوید جاکرز، متخصص طب طبیعی هم معتقد است که اسانس‌ها باعث بهبود خُلق و خو می‌‏شوند و پرخوری و عادت ناسالم ولعِ بیش از حد به غذا را عملا کاهش می‌‌‌‏دهند.

نکته جالب توجه این است که پزشکان در اروپا به‌ خصوص در انگلستان، فرانسه و آلمان، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، عموما همراه داروهای شیمیایی، روغن‌های فرار طبیعی را نیز توصیه و تجویز می‌‌‌‏کنند. امروزه روغن‌های فرار در سراسر داروخانه‌های اروپا یافت می‌شوند.

صنایع غذایی ایالات متحده آمریکا، برای افزایش عطر و طعم بسیاری از محصولات‌‌‌‏شان از روغن‌های فرار استفاده می‌کنند، از شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها گرفته تا شکلات‌ها…

سازمان غذا و داروی آمریکا FDE، فهرستی از روغن‌های فرار را منتشر کرده که از نظر سلامتی بی‌‏خطر هستند. بعضی از این روغن‌های فرار خوراکی عبارتنداز : اسانس لیمو، پرتقال، جوزهندی، فلفل سیاه، نعناع، زنجبیل، نارنگی، مریم‌‌‌‏گلی، گریپ‌فروت، موسیر، پونه، دارچین، آویشن، لیموسبز، شوید، رزماری، میخک، ریحان، رُز، زیره، هل، و ترخون.

با احتیاط مصرف کنید !

لطفا دقت کنید که تمام روغن‌های فرار و اسانس‌ها را نمی‌توان خورد و باید قبل از مصرف، همیشه  نام روغن، توضیحات و توصیه‌های نوشته شده روی شیشه روغن را حداقل دوبار کنترل کرد.

همچنین، روش تولید همه روغن‌ها یکسان نیست. بعضی شرکت‌ها برای تهیه این روغن‌ها، از پُرکننده‌ها و آفت‌کُش‌ها استفاده می‌کنند، درنتیجه مصرف آنها ایمن نیست. پس برای مصرف خوراکی، روغن‌هایی را انتخاب کنید که صددرصد خالص، اُرگانیک و غیر تقلبی باشند. اگر در مورد مارک و یا توصیه‌های نوشته شده روی آنها مطمئن نیستید، با یک متخصص سلامتی مشورت کنید.

در اینجا دستورالعمل چای با اسانس نعناع آورده شده که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. توصیه می‎‌‌‌‏شود هفته‌ای یک‌بار آن را بنوشید. این دم‌‌‌‏نوش، آرام‌بخش و تقویت‌‌‌‏کننده سیستم ایمنی بوده و به کاهش وزن و کم کردن استرس‌های روحی و جسمی کمک می‌‌‌‏کند.

چای لیمو نعناع از آشپزخانه سلامتی

آب : یک تا یک‌‌‌‏ونیم فنجان

عسل خام تصویه نشده : دو تا سه قاشق چای‌‌‌‏خوری

روغن فرار صد درصد خالص نعناع : دو قطره

یک چهارم لیموی منجمد، رنده شده

آب نصف یک عدد لیمو تازه

آب را جوش آورید. در یک لیوان سرامیکی عسل، روغن فرار، رنده لیمو منجمد و آب لیموی تازه را بریزید. آب جوش را به آن افزوده و هم بزنید. سه تا پنج دقیقه درب لیوان را ببندید. قبل از نوشیدن، ابتدا رایحه آن را استشمام کنید.

لیدیجا میلونیگ اطلس، دکتر درمانهای طبیعی، هومیوپاتی، فیتوتراپی، آروماتراپی و تغذیه است که نوزده سال روی این موارد کار کرده است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *