ضرورت توجه به علائم پیش دیابتی

 

افرادی که تحرک بدنی کمی دارند و بستگان درجه یک آن ها مبتلا به بیماری دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند،به همین دلیل باید به علائم و نشانه های پیش دیابتی بیش از سایر مردم توجه نمایند.

دکتر محسن اعرابی:هیچکس یکروزه یا یک‌شبه به دیابت مبتلا نمی‌شود، زمانیکه اختلال در تحمل قند در گردش خون آغاز می‌شود، فرد در مرحله پیش‌دیابتی قرار می‌گیرد.

این مرحله بدون هرگونه علائم بالینی است اما متاسفانه عوارض قند خون بالا به ویژه عوارض قلبی و عروقی از همین زمان آغاز می‌شود.

از نظر آزمایشگاهی، افراد پیش دیابتی دارای قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر هستند و معمولا نیازمند انجام تست تحمل قند می‌باشند علاوه بر قند خون ناشتا، قند خون ۲ ساعت بعد از مصرف ۷۵ گرم گلوگز را هم می‌سنجند.

مطالعات نشان داده است که ۳۳ درصد افراد پیش دیابتی در طول ۳ سال به دیابت واضح و آشکار مبتلا می‌شوند.

اگر در همین مرحله با اصلاح شیوه زندگی و حتی درمان دارویی، قند خون به حالت طبیعی برگردد، خطر دیابتی شدن نیز کاهش می‌یابد.

بهبود شیوه زندگی بویژه در افراد پره دیابتیک، بروز دیابت را تا ۱۱ سال به تاخیر می‌اندازد و حتی ۲۰ درصد موارد بروز را منتفی می‌کند.

ضروری است همه افراد پیش دیابتی، شناسایی شوند و حداقل هر ۶ ماه یکبار به پزشک خانواده خود مراجعه کنند تا ارزیابی مستمر و اصلاح سبک زندگی در آن‌ها انجام شود.

چه کسانی در معرض خطر وضعیت پیش دیابتی هستند؟

افراد با سابقه دیابت ، افراد دارای چاقی شکمی، افراد کم تحرک، افراد با سن بالای ۴۰سال، افراد دارای فشار خون بالا، افرادی که دخانیات و الکل مصرف می‌کنند، افرادی که فشارهای عصبی را تحمل می‌کنند و زنانی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری، دارند، بیشتر در معرض خطر پیش دیابت هستند.

وضعیت پیش دیابتی یعنی احتمال قریب‌الوقوع دیابت

این موضوع بسیار مهم است و در عین اینکه ترس بیهوده نباید ایجاد کند باید فرد را به سمت اصلاح روش زندگی کردن هدایت کند.
اصلاح الگوی تغذیه شامل رژیم غذایی کم کالری و کم چرب و پر قیبر، افزایش فعالیت بدنی شامل ۳۰ دقیقه پیاده روی، حداقل ۵ روز در هفته، تنظیم وزن با کاهش وزن اضافی، درمان اختلالات چربی خون یا فشار خون، ترک مصرف قلیان، سیگار و مصرف دارو در صورت صلاحدید پزشک خانواده.

در صورتی که در معرض خطر وضعیت پیش‌دیابتی هستید برای ارزیابی سلامت خود به پزشک خانواده مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *