زندگی ماریا شاراپووا به جذاب ترین ورزشکار

 

 نگاهی به زندگی ماریا شاراپووا , ماریا شاراپووا زاده ۱۹ آوریل ۱۹۸۷ تنیس‌باز شناخته‌شده روس و دارنده ۵ عنوان قهرمانی مسابقات گرند اسلم تنیس جهان هست.او در سال‌هاي ۲۰۰۵ و ۲۰۱۲ رتبه اول بین تنیس‌بازان زن جهانرا کسب کرد.او در سال ۲۰۰۸ با کنار زدن رقبایی مثل ژوستین آنه و آنا ایوانوویچ قهرمان اولین گرند اسلم سال یعنی مسابقات
تنیس آزاد استرالیا شد.

او جزء ده تنیس‌باز زن جهان هست که توانسته هر ۴ مسابقات تنیس ویمبلدون ۲۰۰۴، آزاد کشور آمریکا ۲۰۰۶، آزاد استرالیا ۲۰۰۸ و آزاد فرانسه ۲۰۱۴ را فتح کند. همینطور او برای اولین‌بار در بازی‌هاي المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شرکت کرد و برنده مدال نقره شد.

او در ۸ فینال گرند اسلم حضور داشته که در ۴ رقابت بازنده شده‌هست. وی جزء ۳۰ تنیس‌باز برتر جهان در طول تاریخ هست.

شاراپووا اولین زنی روسی هست که در صدر جدول رتبه‌بندی انجمن تنیس زنان جهان قرار گرفت. در ۵۲ هفته رقابت‌هاي گوناگون، او دربین شرکت‌کنندگان، برترین نتیجه را کسب کرد.

گفتنی هست که ماریا پانزدهمین نفری هست که پیروز به تصاحب این عنوان در طول تاریخ ۳۰ساله حیات این انجمن شده هست. شاراپووا بیشترین دستمزد را در میان زنان ورزشکار دریافت کرده‌هست. با آن‌که در کشور آمریکا زندگی می کند اما ملیت روسی خود را حفظ کرده‌هست.

او از مارس ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۷ به علت دوپینگ از شرکت در مسابقات، محروم بوده هست.

زندگی نامه

ماریا شاراپووا روز ۱۹ آوریل سال ۱۹۸۷ در در شهر نیاگان در ناحیه خودگردان خانتی-مانسی کشور روسیه به جهان آمد.پدر «یوری» و مادر «یلنا» وی اهل گومل کشور جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی«بخشی از اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی» بودند. خانواده او کمی پیش از تولد ماریا به علت نگرانی از تبعات فاجعه چرنوبیل به شهر نیاگان در سیبری نقل مکان کرده بودند.

زمانی که در چهار سالگی، راکت تنیسی را بعنوان هدیه از دوست پدرش الکساندر کافلنیکوف دریافت کرد آن‌قدر در منزل و به تنهایی بازی کرد که پدر با مشاهده علاقه فرزندش مجاب شد او را در کلاس تنیس نام‌نویسی کند.در سال ۱۹۹۳ مارتینا ناوراتیلووا متوجه استعداد و توانایی‌هاي ماریا شد و به پدر ماریا توصیه کرد که آموزش وی را جدی و حرفه‌اي دنبال کند.

به دنبال این توصیه پدر ماریا او را در سن ۷ سالگی به ایالات امریکا برد، اما مادرش به‌خاطر مشکل گرفتن روادید نتوانست آن‌ها را همراهی کند. پس از ورود به کشور آمریکا، ماریا در آکادمی بالتیری شروع به آموزش حرفه‌اي تنیس کرد در حالی‌ که به مدت ۲ سال از مشاهده مادرش محروم بود.

اوضاع بد مالی یوری، او را وادار کرد که برای گذران زندگی خود و دخترش در مشاغل کم‌درآمدی چون ظرف‌شویی مشغول به کار شود.

ورود به دنیای حرفه‌ای

در سال ۲۰۰۱ و در حالی‌که ۱۴ سال داشت، پا به دنیای حرفه‌اي دنیای تنیس گذاشت و در سال ۲۰۰۲ وقتی که به فینال مسابقات جوانان اوپن استرالیا رسید، جوان‌ترین تنیس‌باز تاریخ شد که به این مهم دست یافت.شاراپووا در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار توانست به لیست ۲۰ تنیس‌باز برتر جهان راه یابد و در ماه اوت ۲۰۰۵ او اولین زن روس بود که در صدر جدول رده‌بندی جهانی تنیس قرار گرفت.

نکنه: در تنیس آزاد استرالیا و آزاد فرانسه در سال ۲۰۰۳ شاراپووا در هر دور از مسابقات، برنده سه دور بازی انتخابی در هر دور از مسابقات، جهت ورود به دور اصلی شد.

نکته: در در تنیس آزاد استرالیا و آزاد فرانسه در سال ۲۰۱۶، شاراپووا به نیمهنهایی رسید. اما چند ماه بعد نتیجه آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شد. بنابراین فدراسیون بین‌المللی تنیس ضمن پس گرفتن مقام و پول پرداخت شده،امتیازهای کسب شده او را لغو کرد.

 شاراپووا

دوپینگ

در مارس ۲۰۱۶ آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شد.شاراپووا در ۷ مارس ۲۰۱۶ در یک کنفرانس خبری در لس آنجلس تأیید کرد که از ماده ممنوعه بهرهگیری کرده هست.او از ماده‌اي به نام ملدونیوم بهرهگیری کرده بود که تا ژانویه ۲۰۱۶ جز مواد ممنوعه نبوده و مطابق اظهاراتش، وی از این موضوع بی‌خبر بوده هست.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد دست کم طی ۵ نامه کتبی در مورد ممنوعیت بهرهگیری از این ماده از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی، به خانم شاراپوا هشدار داده بوده ولی این قهرمان روس اخطارها را جدی نگرفته هست.پس از انتشار این خبر بیشتر بازیکنان تنیس از او حمایت کردند.همینطور در پی این اتفاق یک آژانس وابسته به سازمانملل متحد اعلام کرد که سازمان ملل همکاری خود با او بعنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل را متوقف کرده هست.

در پی این اتفاق فدراسیون بین‌المللی تنیس اعلام کرد، ماریا شاراپووا به علت مثبت اعلام شدن تست دوپینگ به مدت دو سال از حضور در مسابقات تنیس محروم هست.این موضوع برای او تبعات مالی سنگینی داشت و تعداد زیادی از حامیان مالی از همکاری با او انصراف دادند.

بازگشت به مسابقات

پس از پایان دوره محرومیت اعلام شد که ماریا شاراپووا، تنیس‌باز بدون رنک جهان بعد از ۱۵ ماه آماده بازگشت به مسابقات هست و با بهرهگیری از سهمیه آزاد «دریافت وایلد کارت» در مسابقات تنیس اشتوتگارت، مادرید و رم شرکت کند.همینطور شاراپووا در گفت و گویی اظهار داشت: من دوران محکومیتم را سپری کردم، چرا نباید برای حضور در مسابقات پافشاری کنم؟ آیا علت دیگری برای تنبیه من وجود دارد؟ من دلیلی نمیبینم.

به دنبال اعلام این خبر، بعضی مارک‌هاي تجاری مثل نایکی، حمایت مالی خود را از سر گرفتند. نایکی از یازده سالگی حامی مالی شاراپووا بوده هست.

 شاراپووا

ثروت

بر زمینه نشریه فوربز، شاراپووا از ژوئن ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ مبلغ ۱/۹ میلیون دلار کشور آمریکا از جوایز مسابقات تنیس و بیست میلیون دلار از حامیان مالی خود درآمد داشته هست. از این نظر تنها رقیب او سرنا ویلیامز هست. او در تجارت زرنگ هست.

تحصیل

مکس آیزنباد، مدیر برنامه‌هاي شاراپووا روز دوشنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرد که شماره یک سابق جهان در تابستان برای گذارندن دو دوره آموزشی تجارت به مدت دو هفته به دانشگاه هاروارد خواهد رفت.شاراپووا پیش از آن در حساب توییتر و فیس‌بوک خود عکسی منتشر کرده بود که در کنار تابلویی از دانشگاه هاروارد نشسته هست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *