خواص درمانی گیاه دارویی خارخاسک

خارخاسک

خارخاسک

خارخَسَک ، گیاهی بوته‌ای است.میوه ی خارخسک چهار بخشی و نرم است اما خارهای تیزی دارد.خارخسک در آب و هوای گرم و حتی در کویرها دیده می‌شود.

خارخاسک گیاهی است علفی، یک ساله، دارای ساقه های خوابیده با انشعابات گسترده بر سطح خاک و پوشیده از تار که برگ و ساقه های جوان آن را تارهای ظریف ابریشمی می پوشاند. برگ های آن متقابل غالباً نامساوی و مرکب از برگچه های کوچک و ریزی است که به تعداد ۶-۳ زوج در طرفین دمبرگ اصلی جای دارند. گل ها زرد کوچک و منفرد هستند. میوه آن شیزوکارپ ناشکوفا که در موقع رسیدن قسمت های پنجگانه آن از هم جدا و پراکنده می شوند.هر یک از این قسمت های پنج گانه در سطح بیرونی خاردار است. قسمت های مورد استفاده این گیاه دارویی ، میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی کلیه اعضای گیاه است ولی بیش از همه میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ میوه های آن سبز مایل به زرد، بدون بو و با طعم مشخص است.

ترکیبات گیاه دارویی خارخاسک

میوه های این گیاه دارویی را در اواخر تابستان و اوایل پاییز جمع آوری می نمایند. گیاه دارویی خارخاسک پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف کره زمین دارد. به طوری که می توان آن را در غالب نواحی دنیا مشاهده کرد. ترکیبات شیمیایی گیاه خارخاسک شامل رزین، تاش، روغن ثابت، آلکالوئید،، پلی فنل ها و مواد معدنی شامل کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، گوگرد، ازت و کلر است. پنج نوع ماده گلیکوزیدی نیز دارد که همهه آنها دارای گلوکز است و علاوه بر گلوکز قندهای رامنوز، آرابینوز را هم شامل می شود.

خواص درمانی گیاه دارویی خارخاسک

– گیاه دارویی خارخاسک در طب سنتی برای تقویت کبد ، درمان پرخوری و همچنین درمان مسمومیت غذایی استفاده می‌شود، مصرف این گیاه دارویی در عین حال از بروز سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

– علاوه بر این افراد مبتلا به اختلالات گوارشی همچون یبوست و نفخ نیز می‌توانند از فواید درمانی خارخاسک بهره‌مند شوند.

– این گیاه دارویی دفع‌کننده سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل دهنده عمل تصفیه خون و اعمال کبدی است و نحوه مصرف آن بدین صورت است: میوه این گیاه باید روزی 3 مرتبه و به میزان 2 تا 444 گرم به صورت دم کرده مصرف شود.

– ميوه گیاه دارویی خارخاسک در كاهش قند خون مبتلايان به ديابت موثر است. به گزارش سلامت نيوز به نقل از شبكه خبر، دكتر”عطاالله بنكداران”، عضو هيئت علمي پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي، با بررسي تعدادی از موش‌های صحرايي دريافته است كه مصرف عصاره ميوه گياه خارخسك باعث كاهش قند خون موش هاي ديابتي مي‌شود. شايان ذكر است كه در طب سنتی ، از ميوه اين گياه، برای درمان ديابت استفاده مي‌شود.

– درمان ناتوانی جنسی با گیاه دارویی خارخاسک

اين گیاه دارویی از زمان‌هاي قديم در اروپا و آسيا قبل از اينكه پيشرفت‌هاي علمي، داروهاي شيميايي و درمان‌هاي پزشكي براي اين عارضه پيدا شود و ماده اصلي آن كه “پروتوديوسين” ناميده مي‌شود كشف شود، براي درمان ناتواني‌هايي جنسي و ناباروري استفاده مي‌شده است. شش دانشگاه و بيمارستان آكادميك، بيش از نه تحقيق روي اين گياه انجام داده‌اند كه آثار آن را روي ناتواني جنسي به اثبات مي‌رساند.

اين تحقيقات نشان داده است گیاه دارویی خارخاسک در مواقعي كاربرد دارد كه هورمون‌هاي جنسي فرد نامتوازن بوده يا تستوسترون كاهش يافته باشد. در اين حالت ماده فعال موجود در خارخسك مي‌تواند با استفاده از آنزيم‌هاي طبيعي بدن فرد اين كمبود را جبران كند. همچنين، تحقيقات ديگري نشان داده است كه خارخسك مي‌تواند DGEA كه ماده‌اي موثر براي برقراريي يك رابطه جنسي سالم و كامل مي‌باشد را در بدن فرد بالا ببرد. اين گیاه دارویی براي درمان ناتوانی های جنسی و بالابردن كيفيت عملكرد فردد بسيار خوب عمل مي‌كند و اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار گيرد مي‌تواند اين مشكل را درمان كند.

– همچنین گیاه دارویی خارخاسک در درمان بیماری‌های قلبی – عروقی همچون فشارخون بالا، کم‌خونی، ضعف گردش خون و آنژین صدری موثر است.

خارخاسک

– کاهش فشار خون با گیاه دارویی خارخاسک

اين گياه دارویی در گذشته براي كاهش چربي خون و كلسترول، رفع تصلب شرايين، انسداد و سخت شدن سرخرگ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. تركيبات اين گياه در كاهش مقدار سديم موجود در خون كه باعث كاهشش ميزان مايعات مي‌شود موثر است. گیاه دارویی خارخاسک با كاهش تحريك عصبي، افزايش فعاليت عضله قلب و از بين بردن هورمون‌هاي مازاد از جريان خون، براي برطرف كردن فشار خون مفيد است. اين گياه بين ورزشكاران به خصوص بدنسازان به همراه مكمل‌هاي غذايي براي تقويت توده عضلاني و افزايش قدرت مصرف مي‌شود و در داروهاي سنتي چيني‌ها و هندي‌ها براي درمان بيماري‌هاي كبد، كليه و بيماري‌هاي قلبي – عروقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

– کارشناسان مالیدن یا خوردن روغن خارخاسک را در تسکین درد مفاصل و کمر تأثیرگذار می‌دانند.

– میوه‌ی گیاه دارویی خارخاسک مانند عصاره‌ی گیاه عمل می‌کند و دَم‌کرده‌ی میوه آن، برطرف‌کننده‌ی بیماری‌های کلیه و نقرس است.

– خارخاسک همچنین در درمان اختلالات ایمنی بدن از قبیل آلرژی‌های پوستی و اگزما نیز تأثیرات سودمندی دارد.

خواص عرق خارخاسک

– عرق تهیه شده از گیاه دارویی خارخاسک برای درمان تورم پروستات کاربرد دارد.

– عرق خارخاسک با كاهش تحريك عصبی، افزايش فعاليت عضله قلب و از بين بردن هورمون‌های مازاد از جريان خون، برای برطرف كردن فشار خون مفيد است.

– عرق گياه خارخاسک بين ورزشكاران به خصوص بدنسازان به همراه مكمل‌های غذايی برای تقويت توده عضلانی و افزايش قدرت مصرف می‌شود.

مقدار و طریقه مصرف گیاه دارویی خارخاسک

میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی گیاه دارویی خارخاسک ، از ریشه، برگ یا میوه، حداکثر 20 گرم و از روغن آن، حداکثر 28 گرم است که این میزان اغلب باید به همراه شیره‌ انگور یا شیره‌ خرما و یا عسل مصرف شود.

میوه این گیاه دارویی باید روزی سه مرتبه و به میزان 2 تا 4 گرم به صورت دم کرده مصرف شود.

میزان مصرف عرق خارخاسک روزانه دو فنجان همراه با آب است و بهتر است قبل از غذا میل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *