خواص درمانی کلم‌‌‏برگ

طبیعت آن، گرم و خشک است.

خواص درمانی

بیست تا سی گرم از برگ تازه آن را هر روز آبگیری کرده و بخورید. انگل‌‌‏های معده و روده را نابود می کند، و برای رفع انگل در اطفال نیز مفید است.

مصرف کلم‌‌‏برگ پخته، خواب‌‌‏آور است. مقوی چشم و بینایی بوده، برای رفع برونشیت حاد و سرفه‌‌‏های مزمن مفید است، قلب را تقویت کرده و اثرات ضد سرطان دارد.

هر روز آن را در آبلیمو خرد کرده و بخورید. برای درمان فشار خون و زردی یا یرقان مفید است.

خوردن برگ تازه آن با سرکه، برای برطرف کردن ورم طحال موثر است.

رگه‌های سفت برگ کلم را با تعدادی مغز بادام شیرین خرد شده بجوشانید تا دو سوم آبی که ریخته‌‌‏اید بخار شود، سپس آن را صاف کرده مقداری نیشکر در آن حل کرده و هر روز صبح و عصر یک فنجان از آن را بنوشید. به درمان آسم یا تنگی نفس کمک می‌کند.

کلم‌‌‏برگ ر‌‌‏ا با انجیر خشک مخلوط کرده و بپزید؛ سپس آب صاف کرده آن را با عسل قوام آورده و روزی سه تا چهار قاشق سوپ‌‌‏خوری از آن را بخورید. برای نرم کردن سینه و کمک به رفع سرفه موثر است.

عصاره یا آب پخته آن در گلو غرغره کنید. برای درمان دیفتری مفید است.

تاثیرات مفید ضماد کلم‌‌‏برگ :

برگ‌های سفت آن را اول بپزید، بعد له کنید و تا گرم است بر موضع ضماد  نمایید، بعد با پارچه‌‏ای پشمی روی آن را ببندید و روزی سه بار تکرار  کنید. درد واریس و سردردی که از ضعف ایجاد شده باشد را بهبود می‌‌‏بخشد، هم‌‌‏چنین برای کاهش شدت دردهای میگرنی، درد کمر تا زانو یا سیاتیک، نقرس، روماتیسم یا رگ‌‌‏به‌‌‏رگ شدگی اعضا مفید است.

آن را در شیر بپزید و روی جای درد ضماد کنید. درد اعصاب صورت را تسکین می دهد.

برگ تازه آن را کوبیده و با سفیده تخم‌‌‏مرغ مخلوط کرده و روی محل سوختگی بمالید، به درمان آن کمک می‌کند.

برگ تازه آن را نرم کوبیده و با آرد جو ضماد کنید. به کاهش ورم‌‌‏های گرم و سرد و بلغمی کمک می‌‌‏کند.

آن را کوبیده و با آرد شنبلیله و سرکه ضماد کنید. برای درمان زخم‌‌‏های عمیق و جلوگیری از توسعه آنها مفید است، برای درد مفاصل و نقرس نیز مصرف می‌شود.

کلم‌‌‏برگ را کوبیده، با سرکه مخلوط کرده و بگذارید کمی در آن بماند این ترکیب را شب‌ها ضماد کرده و بخوابید. به رفع  لک‌‌‏های سفید بدن و درمان اگزما کمک می‌‌‏کند.

برای درمان ترک‌‌‏خوردگی پستان، آن را در آبی که با آب لیموترش مخلوط شده، چند ساعت بخوابانید، سپس روی زخم گذاشته و محکم ببندید؛  روزی دو سه بار آن را عوض کنید.

باید توجه داشته باشید که مصرف کلم‌‌‏برگ پخته، نفاخ و دیرهضم است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *