خواص دارویی عناب

عناب

عناب

عناب درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد. میوهٔ زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.

برگ‌های بیضی شکلش کشیده، بدون کرک و سبز براق بوده و حاشیه‌هایش دندانه‌دار می‌باشد. گل‌ها سبز متمایل به زرد و بسیار کوچک بوده، قطرشان به ۵ میلی‌متر می‌رسد و دارای ۵ گلبرگ ناپیدا می‌باشند. میوه‌های درخت بیضوی شکل و سفت بوده و طولشان به ۲–۳ سانتی‌متر می‌رسد. عناب نارس سبز و لغزنده بوده و طعمی شبیه به سیب دارد که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره درآمده و چروک می‌خورد. میوهٔ آن که هسته‌ای دراز و باریک دارد درپاییز به طور کامل می‌رسد. مزهٔ آن شیرین، خوراکی بوده و دارای خاصیت دارویی می‌باشد.

خواص دارویی عناب

– عناب آرامبخش و خواب آور است و خصوصا هسته آن بیخوابی و خستگی را برطرف می‌کند. این میوه همچنین دستگاه هاضمه را تقویت و کم‌اشتهایی را برطرف می‌کند.

– ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.

– طعم این میوه کمی شیرین است. این میوه قدرت ماهیچه ها و توان بدنی را افزایش می دهد. خواص عناب خشک بسیار است از جمله آرام بخش بوده و اضطراب را از بین می برد ، بی خوابی را بی طرف می کند ، حافظه را تقویت کرده ، مفید برای کبد و کلیه هاست.

– در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین می‌باشد. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند.

–  استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آنها می‌شود

– آنهایی که مبتلا به ورم کیسه صفرا می‌باشند عناب را خیس کرده صاف نموده صبح ناشتا میل کنند.

–  به منظور افزایش قدرت هضم استفاده می شود. مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره عناب زمان عبور از دستگاه گوارش را کاهش داده و رطوبت مدفوع را افزایش می دهد. غلظت اسید چرب در کور روده (سکوم) را افزایش داده و و آمونیاک موجود در مدفوع را کاهش می دهد. در یک مطالعه بالینی کوچک، علائم و نشانه های بیماران با یبوست مزمن با مصرف روزانه عصاره عناب (به طور متوسط ۲۰ قطره در روز) بهبود یافته است. عصاره عناب ممکن است یک گزینه ملین طبیعی امن برای افراد باشد.

– برگهای آن به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته میشود.

–  دارای خواص ضدالتهابی، آرام‌ بخشی، آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌بیوتیکی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

– شربت آن برای حصبه، درد سینه، سرفه و فشار خون مفید می باشد. طرز تهیه شربت عناب:۲۰۰ گرم آن را در یک لیتر آب پخته سپس دانه های آن را گرفته با ۷۵۰ گرم شکر مخلوط نموده بپزید تا شربت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *