بالکن خود را با گل زیبا ورویایی کنید

 

شاید خانه شما هم مثل خیلی ها بالکن کوچک و دلگیری داشته باشد، اما فراموش نکنید که هر فضای بازی در خانه می تواند به باغ شاداب و امیدبخش آن خانه تبدیل شود. فقط کافی است به شکل فضایی سه بعدی همراه با هوای تازه به آن نگاه کنید و با در نظر گرفتن چند نکته ساده برای خودتان باغچه ای کوچک بسازید.

متنوع یا ساده؟

واقعیت این است که باغ بالکن می تواند متنوع و پیچیده یا ساده باشد و این موضوع بیشتر از این که به شرایط بالکن مرتبط باشد به بودجه و حوصله شما باز می گردد. با انتخاب گیاه سازگار، گلدان و جعبه متنوع می توانید یک باغ فوق العاده با شرایط ثابت و نگهداری آسان داشته باشید و یا با کاشت گیاهان زراعی یکساله مزرعه ای کوچک درست کنید که البته نگهداری آن ساده به نظر نمی رسد.

اقلیم بالکن

اغلب بالکن های آپارتمانی تک اقلیم اند و با اقلیم باغ های روی زمین تفاوت دارند. اما گاهی هم اقلیم روی بالکن ممکن است بر حسب میزان نور، دما و باد متفاوت باشد. برخی بالکن ها به خاطر سیستم های گرمایشی یا تفاوت دمای کف به طور عمودی چند اقلیم دارند. خبر خوب این است که برای تمام این اقلیم ها گیاهان زیبا و مناسبی وجود دارد. بنابراین قبل از هر چیز شرایط اقلیمی بالکن را بررسی کنید.

چیدمان بالکن با گل,تزیین بالکن با گل

فضای بالکن

هیچ وقت به خاطر کوچک بودن فضای بالکن ناامید نشوید. حتی اگر بالکن شما اندازه یک رف پنجره باشد. در اصل بالکن فضایی سه بعدی است که می توانید حتی به طور عمودی در آن گلدان قرار دهید. کتابها و وب سایت های بسیاری در رابطه با طراحی عمومی گیاهان در بالکن موجود است که می توانید از آنها استفاده کنید. یکی از راه حل هایی که جدیدا بسیار مورد توجه قرار گرفته استفاده از نردبان برای قرار دادن گلدان ها روی آن است.

نور بالکن و دما

اغلب افراد در میزان ساعاتی که بالکن در معرض نور قرار می گیرد مبالغه می کنند. در بررسی نور بالکن باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید؛ اول این که فضای ساختمان ها و درختان اطراف ممکن است بخشی از بالکن شما را بپوشانند، بنابراین بالکن به چند قسمت با نورهای مختلف دسته بندی می شود. نکته دوم تغییر فصل است، میزان نوری که به بالکن شما می تابد در فصول مختلف تغییر می کند. اگر تمام روز نور مستقیم دارید بنابراین دمای بالکن شما بالاست و خانواده کاکتوس ها برای نور مستقیم و دمای بالا خلق شده اند. از طرفی خیلی از گیاهان مانند خانواده لوتوس ها در دمای بالا دوام نمی آورند. برای اندازه گیری نور و دما کافی است از دماسنج و ساعت استفاده کنید.

نحوه کاشت گیاه در بالکن,دکوراسیون و چیدمان بالکن

میزان باد

باد یکی از مهم ترین عوامل برای نگهداری گیاهان زینتی است. بسیاری از گیاهان زینتی به باد مستقیم حساساند و به سرعت خشک می شوند. برای مقابله با شدت باد یک راه حل مهم این است که گیاهان چوبی تر و بزرگتر را لبه بالکن بگذارید تا از رسیدن باد مستقیم به گیاهان کوچکتر جلوگیری کنند. معمولا گیاهان چوبی حساسیت کمتری هم به نور مستقیم دارند.

چقدر زمان و حوصله دارید؟

«گیاهانی که به مراقبت نیاز ندارند.» این جمله تقریبا یک افسانه است، چون تمام گیاهان فتوسنتز می کنند و برای آن به آب وابسته اند. برخی دیگر هم به غذا نیاز دارند. پس قبل از هر تصمیمی ببینید چقدر در روز برای مراقبت از گیاهان زمان دارید؟ شاید از آن دسته افرادی باشید که زیاد سفر می کنید. در چنین شرایطی دور گیاهانی که به بیش از ۲ بار آبیاری در روز نیاز دارند، خط بکشید. برای مثال اگر از گیاهان زراعی یک ساله استفاده می کنید باید در روز چند بار با اسپری خاک شان را آبیاری کنید. برخی ها هم هفته ای یک بار نیاز به آبیاری دارند.

پس قبل از هر کاری در نظر بگیرید که چقدر زمان برای رسیدگی به باغ بالکن دارید. طبیعتا هر چه تنوع گیاهان بالکن بیشتر باشد رسیدگی به آنها پیچیده تراست. بهترین کار این است که اگر مبتدی هستید، از گیاهان ساده شروع کنید. برخی گیاهان رسیدگی کمتری می خواهند و مقاوم ترند. برای مثال خانواده رزها تنوع رنگی بالایی دارند و نگهداری آنها ساده است. کم کم می توانید طی سال به باغ تان گیاه جدید اضافه کنید. یک راه حل برای افرادی که از انواع بیشتری از گیاهان استفاده می کنند این است که یک برگه به دیوار کنار بالکن بچسبانند و زمان آبیاری هر گیاه را روی آن یادداشت کنند.

راهنمای ساخت گلخانه در بالکن,راهنمای چیدمان گل در بالکن

چقدر بودجه دارید؟

یک مسئله خیلی مهم قبل از شروع کار میزان بودجه ای است که می خواهید به بالکن اختصاص دهید. بسیاری از گیاهانی که در گلخانه ها می بینید گران قیمت اند. یادتان باشد مسئله تنها خرید گل نیست، شما به گلدان و چند وسیله جانبی هم نیاز دارید اما خبر خوب این است که هر چند بودجه شما کم باشد، باز هم می توانید در بالکن خانه خود باغبانی کنید.

یکی از این راه ها کاشت گیاهان خوراکی و سبزیجات است که به شدت برای بالکن های نزدیک آشپزخانه پیشنهاد می شود. برای گلدان ها هم می توانید از گلدان های دست دوم و یا وسایلی که موقع خانه تکانی پیدا می کنید با کمی تغییر استفاده کنید.خیلی چیزها در خانه قابلیت تبدیل شدن به گلدان را دارند. همچنین لازم نیست تمام گیاهان و گلدان ها را یکباره بخرید. از چند گیاه ساده شروع کنید و ماهی یک یا دو عدد گیاه دیگر به آن اضافه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *