بازگرداندن حافظه افراد مبتلا به آلزایمر با داروی جدید

 

 

در جدیدترین پژوهش های که در خصوص آلزایمر توسط محققان دانشگاه لانکستر انگلیس صورت گرفته است. موفق شده اند یک داروی جدیدی را پیدا کنند که می توان با آن حافظه افراد مبتلا به آلزایمر را دوباره بازگرداند.

پروفسور کريستيان هولشر و همکارانش مي گويند ترکيب سه گانه داروهاي جي ال پي يک GLP-1، جي آي پي GIP و گلوکاگون Glucagon را مي توان براي درمان بيماري الزايمر و حتي بازگرداندن حافظه از دست رفته استفاده کرد.محققان اين ترکيب سه گانه را با موفقيت بر روي موش آزمايش کرده اند و اميدوارند در آينده از آن براي درمان آلزايمر در انسان نيز بهره ببرند.
بر اساس آمارهاي سال 2016 برآورد مي شود حدود پنج ميليون و چهارصد هزار نفر در آمريکا به بيماري آلزايمر مبتلا باشند که هيچ درماني ندارد ولي برخي داروها، قادرند شرايط قواي شناختي بيماران را کنترل کنند.

با بالا رفتن سن و پير شدن سلول ها، ترشح ماده شيميايي سروتونين کاهش مي يابد، بدين ترتيب ارتباط بين سلولي و انتقال اطلاعات دچار مشکل مي شود.اين مشکل بيشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان مي دهد.­خاطره ها ترکيبي هستند از يادآوري ديده ها و شنيده ها و احساسات که براي ياداوري آن ها مغز نياز به برقراري يک ارتباط پيچيده سلولي بين همه بخش ها دارد.­به همين علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونين در مغز، خاطره ها کمرنگ يا فراموش مي شوند.

در بيماري آلزايمر ترشح سروتونين به شدت کاهش مي يابد اما اين مسئله هميشه به علت پير شدن سلول ها نيست.­سکته مغزي که باعث از دست رفتن بخشي از سلول هاي مغز مي شود يا شوک عاطفي پس از دست دادن عزيزي مي توانند خطر ابتلا به آلزايمر افزايش دهند.آلزايمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز مي شود و کم کم تا آنجا پيش مي رود که فرد حتي راه بازگشت به خانه را فراموش مي کند.­بيماري آلزايمر متاسفانه درماني ندارد اما مي توان از پيشرفت آن جلوگيري کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *