اگر مادر خوشحال نباشد چه اتفاقی می‌‏افتد؟ (به همراه چند تکنیک موثر برای شاد شدن)

 

آیا این جمله را شنیده‌‏اید که اگر مادر خانه خوشحال نباشد هیچ کس در خانه خوشحال نیست؟ این نشان می‌‏دهد هیجانات، عواطف و وضعیت ذهنی و روانی مادر می‌‏تواند تاثیر عمیقی بر روی محیط خانه و به‌‏ویژه کودکان بگذارد.

اگر خوب توجه کنیم می‌‏بینیم که بسیاری از قدرت‌‏ها و ضعف‌‏های ما، در رفتار، کلمات و نگرش‌‏های بچه‌‏هایمان منعکس شده است. آنها همچون آیینه‌‏ای هستند که نشان می‌‏دهند مادرانشان چه کسانی هستند. به همان اندازه که احساسات ناخوشایند مادر در محیط خانه و روی همه اعضای خانواده اثر می‌‏گذارد، احساسات خوشایند او نیز همین اثر را دارد و به فضا و افراد خانواده طراوت، انرژی و شادی می‌‏بخشد.

در اینجا چند تکنیک به مادران معرفی می‌‏کنیم تا با استفاده از آنها خلق و خوی خود را بهتر و خود را شادتر کنند :

– از خانه بیرون بروید. می‌‏توانید اطراف منزل گردشی کنید یا در باغ و باغچه یا نزدیک آب قدمی بزنید. طبیعی است ورزش و تمرینات بیرونی و حضور در طبیعت می‌‏تواند اثر خوبی در سلامت روان‌‏تان داشته باشد.

– نوشتن در دفترچه خاطرات. یک دفترچه نوشتن عادات برای خود درست کنید. هر روز صبح چند دقیقه را به آن اختصاص دهید و افکارتان را منعکس کنید. اگر نمی‌‏دانید چه بنویسید می‌‏توانید با نوشتن سه چیز در زندگیتان که بابت آنها شکرگزار هستید، شروع کنید.

– تمام کردن کاری کوچک را انتخاب کنید و آن را به اتمام برسانید و به خودتان یک نمره عالی بدهید.

– از هیدراتها استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب همراه با لیموی تازه به هنگام صبح قبل از قهوه خوردن، می‌‏تواند مفید باشد.

– صبحانه مفصل بخورید. جردن پترسون، پروفسور روانشناسی، توصیه می‌‏کند که صبحانه‌‏ای مفصل بخورید، حتی اگر احساس گرسنگی نکنید. وی می‌‏گوید آن را مملو از کربوهیدرات‌‏های سبک، پروتئین و حتی چرب کنید، به‌‏ویژه برای کسانی که اضطراب دارند.

– دنبال سرگرمی باشید. مطمئن باشید که چیزی برای سرگرم کردن خودتان دارید. برای وقت آزاد و تعطیلات خود برنامه بریزید؛ آن می‌‏تواند یک دورهمی خانوادگی شاد باشد یا هر چیزی که شما را شاد و پرشور و هیجان می‌‏کند.

– خوب بخوابید. سر وقت به رختخواب بروید. خواب ناکافی باعث نمی‌‏شود به‌‏درستی به کارهای دیگر بپردازید، پس به اندازه کافی بخوابید تا بتوانید تعادل ذهنی و جسمی خود را حفظ کنید.

– کمک بخواهید. هر موقع در مورد مساله‌‏ای نیاز به کمک روحی یا هر گونه کمکی داشتید، حتما آن را تقاضا کنید. مردم دوست دارند به آنهایی که دوستشان دارند کمک کنند. می‌‏توانید با کسی مشورت کنید و اجازه بدهید دیگران به شما کمک کنند. این مساله روابطتان را با دیگران تقویت می‌‏کند. روزی دیگر نیز شاید شما به آنان کمک کنید.

– درآغوش بگیرید. همسر و فرزندان خود را در آغوش بگیرید. مهربانی خود را نشان بدهید تا عشق در خانه منتشر شود.

– در خانه بوهای خوب راه بیاندازید. بوی غذا، روشن کردن شمع و پخش بوی شمع، کیک پختن… بگذارید در منزلتان بوهای خوب منتشر شوند.

– موسیقی گوش دهید. بسته به موقعیت خود، می‌‏توانید از انواع موسیقی‌‏های شاد و آرام بخش برای شاد کردن خود و اهالی منزل استفاده کنید.

– با خودتان مهربان باشید. ببینید چه حرف‌‏هایی در مورد خودتان با خودتان می‌‏زنید. آیا مثبت هستند؟ و اگر همین حرفها را اعضای خانواده شما به خودشان بزنند چه عکس العملی نشان می‌‏دهید و چه خواهید گفت چطور دلداری‌‏شان می‌‏دهید. به همین شکل خودتان را دلداری دهید و حرف‌‏های خوب به خودتان بزنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *