اولین کلیه پیوندی دنیا

در خبر ها آمده بود دکتر جوزف یی مورای که نخستین عمل جراحی پیوند کلیه موفقیت آمیز در جهان را انجام داد و به همین دلیل جایزه پزشکی نوبل را برد در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

هادی معیری نژاد– اما این عمل پیوند عضو به این سادگی های امروز نبوداین اقدام ماری در ابتدا با انتقاداتی از جانب اخلاق گرایان و رهبران مذهبی مواجه بود که معتقد بودند با این کار انسان در کار خدا دخالت می‌کند.

تا اوایل دهه ۱۹۵۰ هیچ عمل پیوند عضوی در جهان انجام نشده بود تا اینکه دکتر مورای و همکارانش در بیمارستان پیتر بوستون با روش هایی جدیدی موفق به انجام موفقیت آمیز این کار در سگها شدند. در دسامبر ۱۹۵۴ آنها بیمار مناسب انسانی خود را یافتند ریچارد و رونالد هریک ۲۳ ساله که دوقلوهای همسان بودند.

، “رونالد لی هریک” در سال ۱۹۵۴ یعنی در حدود ۵۶ سال پیش یکی از کلیه‌های خود را به برادر دو قلوی خود که در حال مرگ قرار داشت، اهدا کرده و به اولین انسانی تبدیل شد که در جهان یکی از اندامهای خود را به فردی دیگر اهدا کرده است و جراحی این پیوند نیز به اولین جراحی پیوند عضو در جهان تبدیل شد.

دکتر مورای (چپ)و بیمارش

وی روز دوشنبه ۲۷ دسامبر ۲۰۱۰ در بیمارستانی در نیو انگلند در اثر اختلالات ناشی از جراحی قلب از دنیا رفت. اولین جراحی پیوند عضو جهان توانست برای هشت سال دیگر جان اورا حفظ کند

از زمان نخستین پیوند کلیه میان دوقلوهایی همسان صدها هزار عمل پیوند اندامهای دیگر نیز در سراسر جهان انجام شده است. مورای در سال ۱۹۹۰ به طور مشترک همراه با دکتر دونال توماس که در زمینه پیوند مغز استخوان کار می کرد جایزه پزشکی نوبل را به دست آوردند.
به دلیل خصوصیات ژنتیکی مشابه این دو آنها با مشکل زیادی در پیوند عضو روبه‌رو نبودند. ریچارد پس از این پیوند ۸ سال دیگر زندگی کرد با یک پرستار همان بیمارستان ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند شد.
مورای پیوندهای دیگری را روی دوقلوهای همسان در چند سال بعد از آن انجام داده و تلاش کرد تا این کار را روی خویشاوندان انجام دهد و دانش خود در مورد رد کردن عضو توسط سیستم بدنی را افزایش داد.در نهایت این پیشرفت دارویی بود که واکنش سیستم ایمنی به عضو پیوندی را حل کرد.

از وی در سال ۲۰۰۴ و در مسابقات ورزشکاران پیوند عضوی نیز توسط ورزشکارانی که پیوند عضو شده بودند تقدیر شد که رونالد هریک نیز در میان آنان بود.
این جراحی ثابت کرد پیوند عضو و پیوند کلیه امری امکان پذیر است و منجر به شکل گرفتن هزاران جراحی پیوند موفقیت آمیز دیگر کلیه و در پی آن دیگر اعضا شد. پیش از این موفقیت پزشکان در سرتاسر جهان چندین بار جراحی پیوند اندام را مورد آزمایش قرار داده بودند که هیچ یک از آنها موفقیت آمیز نبوده است.

در ابتدا انتقادات بسیاری بر روی موضوع اهدا عضو وجود داشت، بسیاری آن را هتک حرمت به بدن می دانستند و برخی این کار را غیر اخلاقی می خواندند، همچنین نویسندگان مقلات علمی این کار را با قسم بقراط که بر اساس آن هرگز نباید به فردی آسیبی وارد شود، در تناقض می دیدند.دکتر مورای به دلیل سکته قلبی در بیمارستانی در نزدیکی بوستون درگذشته است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *