افزایش خطر بروز سنگ کلیه در تابستان

آیا می‌دانید وقتی دمای هوا بالا می‌رود، خطر ابتلا به سنگ کلیه هم بیشتر می‌شود؟ بله این درست است ! در طول ماه‌های گرمِ تابستان، احتمال تولید سنگ‌ کلیه افزایش یافته و دردهای شدید حاصل از آن، ممکن است کل تابستان شما را خراب کند !

زمانی‌که مواد معدنی حل‌‏شده، درغشایِ کلیه‌‏ها رسوب می‌کنند، سنگ کلیه به‌وجود می‌آید. این سنگ‌ها، ترکیبات اگزالات کلسیم هستند. آنها کریستال‌‏های سوزنی‌‏شکلی تشکیل می‌‏دهند که ممکن است نوک‌‏تیز و دردناک باشند و اگر دفع نشوند، به‌‏مرور اندازه‌‏شان بزرگ ‌می‌‏شود.

سنگ کلیه‌‏های کوچک، می‌‏توانند از طریق مجاری ادرار دفع شوند. اما وقتی اندازه‌‏شان بزرگ شد، تقریبا غیرممکن است که بتوانند از آنها رد شوند و احتمالا اقدامات پزشکی مورد نیاز است.

یک راه سریع و آسان برای جلوگیری ازسنگ کلیه این است که مقدار زیادی آب بنوشید. معمولا سنگ کلیه مشکل کسانی است که به‌‏اندازه کافی آب نمی‌نوشند. به‌‏علاوه، افرادِ مبتلا به بیماری‌ کرون یا « التهاب روده » وافرادی که مرتبا دچار عفونت‌های مجاری ادرار می‌‏شوند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند.

افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه در تابستان

وقتی درگرمای تابستان به گردش می‌‏روید و درمحیط بازهستید ، نوشیدن مقدار کافی مایعات را فراموش نکیند ! این کار نه تنها می‌‏تواند مانع حملات قلبی شود، بلکه از تشکیل سنگ کلیه هم جلوگیری می‌کند. اگرچه مواد شیرین و شکرهای تصفیه شده، نمک و پروتئین حیوانی می‌توانند عاملی برای تولید سنگ کلیه باشند، اما درتابستان دلیل اصلی سنگ کلیه، کم‌‏آبی بدن است.

یک راه آسان برای فهمیدن این که مقدارکافی مایعات می‌نوشید یا نه، این است که هرروز به مقدار  و دفعات ادرارتان توجه کنید. طبق نظر یکی از مراکز معتبر سلامتی در آمریکا، میزان ادرار روزانه، باید بین ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر باشد و این هم مهم است که هرچند ساعت یکبار ادرارمی‌کنید. بنابراین اگر نزدیک ظهر شده و شما هنوز از دست‌شویی استفاده نکرده‌اید، به احتمال زیاد بدن‌‏تان کم‌‏آب شده است.

اما منظور این نیست که هرمایعی بنوشید، برای کلیه‌‏های‌‏تان خوب است ! مثلا بعضی عادت دارند آیس‌‏تی « چای سرد » بنوشند که خودش عاملی برای افزایش احتمال سنگ کلیه است. به جای آن بهتراست از لیموناد خانگی استفاده کنید؛ زیرا لیموناد موجود در سوپرمارکت‌ها، مقدارزیادی شکر دارد که برای‌‏تان مضراست.

نُه علامتِ نشان دهنده سنگ کلیه

گاهی اوقات، زمانی که سنگ کلیه کوچک است، به راحتی از مجاری ادرار دفع شده و شما اصلا متوجه آن نمی‌شوید. اما دفعه بعد که اندازه‌‏اش بزرگ‌‏تر شد، اوضاع وخیم‌‏تر می‌‏شود ! بعضی ازعلایم وجودِ سنگ کلیه عبارتند از :

درد در اطراف، عقب یا زیر دنده‌ها

درد درهنگام ادرار کردن

وجودِ خون در ادرار

دردی که در سراسر شکم احساس می‌شود

تهوع یا استفراغ

تکرر ادرار

ادرار تیره یا بدبو

نیاز مداوم  به ادرارکردن

کم بودن مقدار ادرار، در مقایسه با مقدار مایعاتی که می‌نوشید

هنگامی‌‏که درد و حالت تهوع شدید باشد، توصیه می‌‏شود با پزشک مشورت کنید.

اگر می‌خواهید از تابستان‌‏ خود لذت برده و دچار دردهای بسیار شدید نشوید، بیشتر مایعات بنوشید و به بدن‌‏تان آب برسانید ! سنگ کلیه، مهمان ناخوانده‌‏ای است که واقعا می‌تواند تابستان شما را خراب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *