اسباب‌ بازی های مناسب برای کودکان زیر یک سال

 

اسباب بازی تقریباً مهم‌ترین کالایی است که می‌توان برای یک کودک خرید. شناخت پیرامون در دوران کودکی، یادگرفتن مهارت‌ها و شناخت توانایی‌ها در این دوران تنها از طریق بازی صورت می‌گیرد و این اهمیت موضوع انتخاب اسباب بازی‌ها را بالا می‌برد.

حتماً شما هم که به‌تازگی صاحب فرزندی شده‌اید و یا کودکی در این سن دارید، به انتخاب بازی‌های مناسب برای او فکر می‌کنید. ما پیشنهادهایی برای شما داریم اما پیش از آنکه آنها را مطرح کنیم به توضیح مطالبی درباره‌ی توانایی‌های ذهنی و شناختی کودک در این سن می‌پردازیم تا دلیل انتخاب این اسباب بازی‌ها روشن‌تر باشد.

این مقاله را تا انتها بخوانید تا پاسخ پرسش‌های خود را درباره‌ی توانایی و ساختار مغز کودک شیرخوارتان، شیوه‌ی شناخت و یادگیری او و اسباب بازی‌های مناسب با این سن به دست بیاورید.

مغز کودک شیرخوار من چه تفاوتی با مغز یک بزرگسال دارد؟
مغز ساختار پیچیده‌ای دارد. قبل از تولد حدود ۶۰ درصد ژن‌های هر انسان به ساخت و توسعه‌ی مغز اختصاص داده می‌شوند با این حال در هنگام تولد تنها ۲۵ درصد مغز کامل شده است! وزن مغز تا حدود یک سالگی چیزی کمتر از یک کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند در حالی که مناطق دریافت حواس پنج‌گانه در این مدت به دلیل حواسی که نوزاد دارد، به سرعت در حال تکمیل و رشد هستند.

سلول‌های مغزی در بدو تولد اتصالی به یکدیگر ندارند اما به محض تولد به سرعت، شبکه‌ای مشترک و متصل می‌سازند.

مناطق دریافت احساسات حدود دو تا سه ماهگی به بیشترین فعالیت خود می‌رسند و لوب پیشانی مغز در ۶ تا هشت ماهگی بالاترین سطح فعالیت خود را دارد. در ۱۲ ماه نخست زندگی قشر بینایی مغز به سرعت رشد می‌کند و در پایان ۱۲ ماهگی مغز بیشترین شباهت‌ را در طول این یک سال به مغز بزرگسالان دارد.

کودک شیرخوار من چطور دنیای خود را می‌شناسد؟
شیوه‌ی تفکر و فرآیند شناخت کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است. به‌ویژه در دوره‌ی شیرخوارگی که شناخت آنها از دنیای پیرامون تنها با حواس پنج‌گانه لامسه، بویایی، چشایی و شنوایی و بینایی صورت می‌گیرد.

در این دوران اهمیت تماس پوستی با کودک، صحبت کردن با او، نشان‌ دادن اشیا و اجسامی که به او توان تمایز اجسام و رنگ‌ها را می‌دهد بسیار بالاست. او به همه‌چیز نگاه می‌کند، به همه چیز گوش می‌کند و سعی می‌کند برای تشخیص ماهیت مستقل افراد و اجسام بر روی آنها تمرکز کند.

کودک پیش از یک‌سالگی از شش طریق دنیای پیرامون خود را می‌شناسد:
۱- از راه تماشا و مشاهده‌ی اشیاء ثابت و یا در حال حرکت در خانه و بیرون از خانه
۲- از راه گوش دادن مکالمات اعضای پیر و جوان خانواده و افراد ناآشنا
۳- از راه درخواست اشیائی که در اطراف می‌بیند و ارتباط نزدیک با آنها
۴- از راه لمس‌کردن و تمایز بُعدها
۵- از راه تمرین مهارت‌ها مانند تمرین دست زدن
۶- از طریق تقلیدکردن آنچه دیگران انجام می‌دهند

اسباب بازی مخصوص کودکان زیر یک سال,اسباب بازی مخصوص کودکان,خرید اسباب بازی برای کودکان اسباب بازی‌های موزیکال برای تشخیص صدا بسیار موثر می باشد

برای کودک زیر یک سال خود کدام اسباب بازی را بخرم؟
اکنون به موضوع اصلی می‌رسیم که چه اسباب بازی‌هایی می‌تواند به شیرخواران برای شناخت اطراف و تمرین تفکر درباره‌ی دنیای بیرون و تقویت توانایی‌هایش کمک کند. قاعدتاً در این دوران کودک به کمک پدر و مادر خود احتیاج دارد و تا وقتی که نتواند به صورت مستقل بنشیند، به‌تنهایی بازی کردن برای او معنی‌دار نیست.

قبل از اینکه اسباب بازی‌های مربوط به کودکان زیر یکسال را به شما معرفی کنیم به نکاتی در خرید اسباب بازی برای این سن دقت کنید:
نخست اینکه این اسباب بازی‌ها باید به تناسب بین حواس و قدرت بخشیدن به آنها کمک کند، در واقع به راه‌های شناخت و یادگیری کودک.

دوم اینکه چون کودک در این سن درکی از خطرناک بودن خوردن، فشاردادن و یا پرت کردن این اشیا ندارد، باید اسباب بازی‌های ایمنی برای او بخرید.

سوم اینکه نباید از نقش خود در بازی غافل شوید. هرچقدر هم که اسباب بازی‌های مناسب این سن را انتخاب کنید، کودک شما از صورت، رفتار، صدا، حرکت‌ها و تماس پوستی شما، چیزهای بیشتری یاد می‌گیرد.

مکعب‌های رنگی برای شناخت بُعدها و تفاوت رنگ‌ها
مکعب‌های رنگی و ایمنی که برای کودکان زیر یک سال تولید می‌شوند انتخاب‌های خوبی برای کمک به کودک برای تمایز همزمان بین رنگ‌ها و شکل‌هاست. نیازی نیست که کودک در این سن این مکعب‌ها را روی یکدیگر بچیند، همینکه بتواند آنها را بخورد، لمس کند، روی زمین بکشد و پرتاب کند، کافی‌ست.

عروسک‌های ایمن با رویه‌های مختلف برای شناخت تفاوت سطوح
عروسک‌های حجیم و نرم تفاوت سطوح را با سایر اسباب بازی‌ها و اجسام نشان می‌دهند، ضمن اینکه تکیه‌گاه خوبی برای کودکانی هستند که هنوز قادر به نشستن نیستند و می‌خواهند همه چیز را به‌تنهایی کشف کنند.

کتاب‌های رنگی و پارچه‌یی برای تمرین مهارت‌های مربوط به دست
هر اسباب بازی که کودک بتواند آن را به تنهایی به دست بگیرد و تکان دهد، مهارت‌های دست او را بالا می‌برد. اگر کودک یاد بگیرد که چطور می‌تواند یک کتاب پارچه‌یی را برای دیدن رنگ‌های مختلف آن ورق بزند، گام بزرگی را برای هماهنگی حواس خود برداشته است.

اسباب بازی‌های موزیکال برای تشخیص صدا
گوش کانال مهمی برای دریافت اطلاعات دنیای بیرون است. برای انتخاب اسباب بازی‌های موزیکال به‌دنبال آنهایی باشید که صداهای ساده، آرام و قابل فهمی برای کودک دارند.

اسباب بازی‌ متحرک برای درک مسافت و حرکت
هرچیزی که حرکت کند توجه کودک شیرخوار شما را به خود جلب می‌کند. این اسباب بازی‌ها او را تحریک می‌کنند تا برای به دست آوردن آنچه می‌خواهد چهاردست‌وپا راه برود و یا روی پای خود بایستد.

کودکان در این سن به لامپ‌، ماه، خورشید و هر منبع نور کوچک و بزرگی توجه نشان می‌دهند. با اسباب بازی‌هایی که لامپ دارند، کودک به تفاوت نور و تاریکی و محیطی که بر آن حاکم هستند، پی می‌برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *