آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی 

در اواخر تابستان وقتی از محله های قدیمی و دارای خانه های ویلایی عبور می کنی بوی خاصی به مشام می رسد و این بو چیزی جزء بوی رب نیست که بسیاری از افراد بخاطر سالم بودن و عدم داشتن نگهدارنده هنوز اینکار را با وجود زحمتی که طبخ آن دارد انجام می دهند و براستی که طعم رب خانگی طعم دیگری است گوجه فرنگی که از آن رب تهیه می کنند ،حاوی ویتامین A است و خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است همچنین اشتهاآور و برطرف‌كننده ضعف و خستگی و تقویت‌كننده سلسله اعصاب و قلب است ؛

بسیاری از خانواده های ایرانی در کنار پخت رب از آب گوجه فرنگی آش نیز درست می کنند طبع این آش سرد رو به معتدل و تر است و با داشتن ترکیباتی چون سبزی آش بواسطه داشتن ویتامین و فیبر فراوان و حبوباتی چون لپه و برنج یک غذای سالم و مقوی محسوب می شود .

فواید گوجه فرنگی برای آقایان :

نوبت بیماری های آقایان که می رسد ابتدا نظرهای به سمت سرطان پروستات و راههای درمان ان منعطف می شود.

گوجه فرنگی و سرطان پروستات:

براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است.

پروستات پس از سن 45 تا 50 سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند.

غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.

مواد لازم :

-آب گوجه فرنگی :5 لیوان
-برنج : 375 گرم
-لپه :75 گرم
-سبزی آش : یک کیلو
-پیاز : 2 عدد متوسط
-نعناع : 3 قاشق سوپ خوری
-نمک ، فلفل ، زردچوبه و گلپر : به میزان لازم

روش پخت :

سبزی آش یعنی تره ، جعفری ، شنبلیله و اسفناج را پاک کرده آنرا خرد نمایید سه کاسه آب در دیگ ریخته سبزیجات و برنج را در آن بپزید ، همین که برنج پخته شد و لعاب پس داد ، یک پیاز درشت را حلقه حلقه بریده در تابه سرخ نموده و همراه با زردچوبه و نمک آنرا پس از ریختن آب گوجه فرنگی در آش بریزید سپس قدری گلپر نرم هم در آش ریخته و با نعناع داغ غذا را تزیین کرده سرو نمایید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *