آشنایی با ۱۰ جاذبه‌‌ی دیدنی و گردشگری استان کرمان

 

کرمان، شهر عجایب ایران

کرمان یکی از بزرگترین و پهناورترین استان‌های میهن عزیزمان، حقایق رمز آلود زیادی را در خود پنهان کرده که حتی به ذهنتان خطور نمی‌کند، یکی از این عجایب وجود «پیست اسکی سیرچ» در اطراف این استان تاریخی است.

کرمان در حدود ۷ هزار جاذبه‌ی تاریخی دارد که ۷۰۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است و وجود همین آثار تاریخی، این شهر را در رتبه ۵ شهر برتر تاریخی ایران قرار داده است.

اگر ذره‌ای کنجکاو شده‌اید تا جاذبه‌های این استان را بهتر بشناسید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

باغ شازده ماهان

درست در دل کویر، نگینی سبز و پهناور به نام «باغ شازده ماهان» وجود دارد. باغ شازده ماهان که به عنوان یکی از وسیع‌ترین ۹ باغ ایرانی در یونسکو به ثبت نهایی رسیده است، شامل قسمت‌‌هایی چون سردرخانه، بالاخانه و باغ خلوت، خانه زعیم باشی و برج مراقبت و … می‌باشد.

تاریخ ایجاد باغ شاهزاده به دوران قاجار باز می گردد. این باغ تماشایی ابتدا به دستور محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان در سال ۱۲۷۶ احداث شد و سال ۱۳۵۳ با شماره ی ۱۰۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه گنجعلی‌خان

«مجموعه گنجعلی‌خان کرمان» دارای چندین بنای مختلف است که از عهد صفوی به یادگار مانده است. این مجموعه از قسمت‌های مختلفی چون میدان و بازار گنجعلی‌خان تشکیل شده است.

این مجموعه‌ی عمومی برای رفاه مردم است که در سال‌های ۱۰۰۷ تا ۱۰۲۹ در زمان شکوفایی اقتصاد عصر صفوی به دست گنجعلیخان حاکم وقت کرمان ساخته شد و با تلاش پسرش علیمردان خان کامل شد.

ارگ بم

مگر می‌شود نام کرمان بیاید و از مهمترین جاذبه‌ی تاریخی آن یعنی «ارگ بم» نامی نبرد. ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین شاهکار‌های تاریخی ایران زمین به شمار می‌آید.

این مجموعه در واقع دژی بزرگ و پرابهت است که ارگ، بخشی از آن را تشکیل داده است. اما کلیه این مجموعه را ارگ بم می‌نامند.

ارگ راین

یکی از مهم‌ترین اثرهای به جای مانده از ساسانیان، «ارگ راین» است. این قلعه که تماما از خشت خام ساخته شده، تنها دارای یک ورودی است که در سمت شرقی آن واقع شده است و به وسیله‌ی سردر بزرگ و باشکوهی به محوطه‌ی داخی راه می یابد.

باغ سنگی درویش خان

با گفتن کلمه‌ی باغ اولین چیزی که در ذهن شما تجلی می‌یابد، درختان سربه فلک کشیده‌ی سرسبز است اما در «باغ سنگی درویش خان» موجودی زنده را نمی‌بینید.

در این منطقه آنچه پیش رویتان قرار دارد، یک باغ به شکل یک شش ضلعی نامنظم است که به جای سرسبزی تنها درختان خشکیده ای را در خود جای داده و میوه هایش از جنس سنگ هستند.

پیست اسکی سیرچ

بله شاید باور نکردنی باشد اما درست در نزدیکی یکی از کویری‌ترین نقاط ایران، پیست اسکی به نام «سیرچ» وجود دارد.

این پیست به فاصله یک ساعت از تل گندم بریان قرار دارد. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است.

باغ فتح آباد

یکی از باشکوه‌ترین بناهایی که در ۲۵ کیلومتری شهر تاریخی کرمان قرار دارد، «باغ فتح آباد» است. بنای باغ یادبودی از فضل‌علی‌خان بیگلربیگی که زمانی یکی از حاکمان عادل کرمان محسوب می‌شده است.

کار ساخت باغ فتح آباد ۵ سال طول کشید، وی اطراف عمارت فتح آباد را باغ پسته کاشته بود و از زمین های آن برای ضبط و خشک کردن پسته بهره می برد.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی کرمان

«شاه نعمت الله ولی» از آن دست عرفای بزرگ ایرانی به شمار می‌آید که نامش برای همیشه در بند بند تاریخ ایران زمین محفوظ شده است.

این عارف بزرگ در ۷۳۰ یا ۷۳۱ هجری قمری در کوهبنان کرمان چشم به جهان گشوده است. وی چنان تاثیری در در تصوف به وجود آورد که هنوز که هنوز است دراویش از وی به نیکویی یاد می‌کنند.

گنبد جبلیه

یکی از اسرارآمیزترین بناهایی که در کرمان یافت می‌شود، «گنبد جبلیه» است. با وجود گذشتن سالیان دراز، جبلیه هنوز که هنوز است با کمترین میزان مرمت پا برجاست.

نکته عجیبی که درباره این بنا وجود دارد، تمام سنگی بودن آن است و به جرعت می‌توان گفت مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی این بنا فقط و فقط سنگ است.

متاسفانه محققان تا به امروز نتوانستند اطلاعات دقیق و موثقی درباره‌ی قدمت و تاریخچه اصلی جبلیه بدست آورند.

گندم بریان

شرق رودخانه‌ی شور شهداد، منطقه گندم‌بریان به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد.

تمام سطح گندم‌بریان یا گندم‌برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *