۷ نکته مهم درباره دوران عقد

 

۷ نکته مهم درباره دوران عقد

«بله» را گفته‌اید و برای یک عمر قرار است به امید خدا زن و شوهر باشید، اما هنوز شرایط رفتن به یک خانه را ندارید و هرکدام در خانه پدری‌تان زندگی می‌کنید. در چنین شرایطی هم متاهل هستید و هم برخی قوانین زندگی مجردی را هنوز باید رعایت کنید. از یک طرف می‌خواهید نیازهایی که یکی از دلایل ازدواج‌تان بوده است را برطرف کنید و از طرف دیگر هنوز زیر سقف مشترک نرفته‌اید. کار چندان سختی نیست؛ این روز‌ها خیلی زود می‌گذرد، فقط به کمی مدیریت نیاز دارد.

عروس خانم های محترم

به فکر آرامش شوهرتان باشید

شما دیگربعد از خوانده شدن خطبه عقد منطبق با قوانین شرعی، همسر مردی هستید که دوستش دارید و قرار است به‌زودی باهم زندگی مشترک را شروع کنید. ممکن است چند ماهی مجبور باشید که در خانه پدری‌تان بمانید تا شرایط شروع زندگی زیر یک سقف برایتان مهیا شود. شاید همسر شما برای گرفتن جشن عروسی یا تهیه مسکن مشکلی داشته باشد و یا حتی خانواده‌تان برای تهیه جهیزیه نیاز داشته باشند تا برگزاری جشن ازدواج شما را مدتی به تعویق بیندازند، اما شما فراموش نکنید که در این مدت علاوه بر شناخت هم، بزرگ‌ترین وظیفه‌تان آرامش‌دادن به یکدیگر است. خاطرات این روز‌ها و نخستین رابطه‌هایی که باهم دارید، چیزی است که یک عمر در ذهن‌تان می‌ماند. با رفتار درست در این زمان می‌توانید در آینده، هرکدام وقتی یاد این روز‌ها می‌افتید، لبخندی از سر رضایت بزنید و برعکس اگر رفتارتان نادرست باشد، دوران عقد خاطرات بدی را برایتان تداعی می‌کند. شما به‌عنوان یک دختر مسئولیت بیشتری برای هماهنگی بین نیازهای خود‌تان و همسرتان در کنار قواعد خانواده و عرف‌تان خواهید داشت. اما اگر مهم‌ترین اولویت‌تان از همین ابتدا آرامش همسر و برطرف کردن نیازهایش در حد توان‌تان باشد، با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو نخواهید شد.

خجالت نکشید

در مورد حد و مرز‌های ارتباط در این زمان با همسرتان حرف بزنید. فکر نکنید اگر در این مورد گفت‌وگو کنید محکوم به آزادی بیش از حد و خارج از عرف خواهید شد یا در نظر همسرتان این کار درست نیست. صحبت کردن قبل از اینکه دچار مشکل شوید، خیلی بهتر از این است که در موقعیتی قرار بگیرید که همسرتان از شما خواسته‌ای داشته باشد و شما با عکس‌العمل نامناسب او را دلسرد کنید. اگر او نداند که چه کارهایی ممکن است موجب ناراحتی شما شود یا تا چه حد در خانه پدری‌تان احساس راحتی می‌کنید و اجازه چه کارهایی را ندارید، آن‌وقت است که شاید با رفتاری مواجه شود که اصلا آمادگی‌اش را ندارد؛ پس خیلی واضح به او بگویید. اما مراقب باشید مانند پلیس‌ها عمل نکنید و حد و مرز‌ها را با زبانی بیان نکنید که او فکر کند برایش خط‌کش گذاشته‌اید و اگر خطا کند جریمه‌اش می‌کنید. به او بفهمانید که شما دوستش دارید و این شرایط موقت است و برای آرامش بیشتر هر دوی شما لازم خواهد بود.

مقدمات راحتی بیشتر را فراهم کنید

اگر حس می‌کنید که در خانه پدری خودتان برای خلوت با همسرتان راحت نیستید کاری کنید که شما و همسرتان یکدیگر را در خانه آن‌ها بیشتر ببینید یا بر عکس. می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که راحتی بیشتری باهم داشته باشید؛ مثلا زمان‌هایی که خانه خلوت‌تر است برای دیدن هم برنامه‌ریزی کنید. در اتاقی باهم باشید که هر دو آرامش بیشتری داشته و رفت‌وآمد کمتری به آن صورت می‌گیرد. در حد توان کارهایی انجام دهید که همسرتان دوست دارد و به او لذت می‌دهد، اما مراقب باشید که اتفاقی برخلاف اصول خانواده‌تان نیفتد.

رگ خواب خانواده‌تان را پیدا کنید

ممکن است در خانواده شما هنوز سنت‌هایی مبتنی بر عرف غلط وجود داشته باشد که درست نبوده و باعث ناراحتی همسرتان شود. علاوه بر اینکه با همسرتان صحبت می‌کنید، می‌توانید با بیان مناسب و رعایت حدود و احترام به خانواده‌تان هم توضیح دهید که شما از نظر شرعی و قانونی زن و شوهر هستید. اصولا گفت‌وگو در این موارد با مادرتان راحت‌تر خواهد بود و اگر بتوانید ایشان را با خود همراه کنید بخش زیادی از راه را رفته اید. برای مثال مادرتان می‌تواند به پدرخانواده یادآوری کند که در گذشته چقدر دوست داشتند باهم در این دوران به سفر بروند و حالا می‌شود اجازه بدهند دخترشان با همسر عقد کرده خود ۲ روز به سفر بروند؛ البته با رعایت شروط احتمالی پدر. برای راضی‌کردن خانواده از افراد دیگر مثل خاله یا دیگراعضای خانواده که با آن‌ها راحتید هم می‌توانید کمک بگیرید.

آقای داماد محترم

با قاعده لذت ببرید

اینکه شما ازدواج کرده‌اید و اکنون همسر عقدی و شرعی دارید، یک روی سکه است و اینکه هنوز به خانه مستقل خود نرفته‌اید، روی دیگر سکه. قوانین خانه همسر شما حتی اگر از نظر شما اشتباه باشد، لازم‌الاجراست و در آینده زندگی‌تان و تصویری که خانواده او از شما به‌عنوان دامادشان خواهند داشت، تأثیر زیادی دارد. بهتر است خیلی عجول نباشید و در عین لذت بردن از لحظات بودن با همسرتان، مراقب باشید که هنجارهای خانواده‌اش را رعایت کنید. برای راحت‌تر بودن هم می‌توانید مقدمات را در خانه خودتان فراهم کنید یا در گشت وگذارهای یک‌روزه و مناطق دیدنی اطراف شهر که امکان ماندن در هتل و مسافرخانه برایتان مهیاست، کمی تنها باشید.

حد و حدود رابطه در دوران عقد

واقعیت این است که از زمان خوانده‌شدن خطبه عقد، شما ۲ نفر زن وشوهر بوده و به هم محرم هستید و از نظر شرعی شما منعی برای داشتن رابطه زناشویی ندارید، اما این به معنی لزوم داشتن رابطه کامل نیست. دوران عقد، در فرهنگ ما روزهایی است که همسران در آن نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری پیدا می‌کنند تا بعد از عروسی مشکلات کمتری داشته باشند. یکی از جنبه‌های شناخت همسر هم مسائل جنسی است، اما بهتر است حد و مرزی برای این ارتباط قائل شوید که هم شور و هیجانی برای بعد از ازدواج بماند و هم دچار مشکلی نشوید.

شما ستون اصلی هستید

دوران عقد، روزهای زیبای باهم بودن و لذت‌بردن و لذت بخشیدن است. حتی بیشترین محدودیت‌ها هم نباید باعث شود تا شما ۲ نفر فراموش کنید که باید از این روز‌ها خاطرات زیبا بسازید. باتوجه به شرایط‌تان اگر کمی همفکری کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید، ساعات خوشی را کنار هم خواهید گذراند. شما به‌عنوان مردی که همسرش دوست دارد به او تکیه کند نقش پررنگ و ویژه‌ای در ایجاد این آرامش دارید. بنابراین بزرگوارانه این آرامش را به همسرتان و رابطه‌تان هدیه دهید و برای اینکه در آینده بتوانید ستون محکم خانه و خانواده جدیدتان باشید تمرین کنید.

همسرم بدزبانی می‌کند و مرا با زبان خیلی آزار می‌دهد. مرتب با فحش و ناسزا صحبت می‌کند. از این رفتار او خسته شده‌ام. واقعا نمی‌دانم چگونه باید با او برخورد کنم؟

این یک اصل کلی است که انسانی که فحش می‌دهد خود را ضعیف دیده است، پس شما باید کاری کنید که او بتواند بر این ضعف خود فائق آید. در روایات آمده است که بدترین افراد کسی است که مردم به‌خاطر بدزبانی از او فاصله می‌گیرند. در واقع آدم‌های بددهان یکی از موفقیت‌های خود را این می‌دانند که «اگر همسایه، دوست، آشنا و خانواده با ما روابطی داشته باشند، هر زمان چیزی گفتند ما به آن‌ها هر چه خواستیم می‌گوییم و آن‌ها را کنار می‌گذاریم»؛ یعنی آنقدر کلمات زشت و نامناسب به‌کار می‌برند که انسان‌ها ترجیح می‌دهند با آن‌ها قطع رابطه کنند و این تقریبا نقطه اشتراک همه افراد بدزبان است.

اهل‌بیت (ع) در روایات مختلف عنوان می‌کنند که با کسی که اهل فحش دادن است اصلا رفیق نشوید. اگر رفیق شدید بدانید که ضرر می‌کنید و آسیب می‌بینید. از سوی دیگر فحش و بددهانی روزی را از بین می‌برد که باید این موضوعات را به همسرتان گوشزد کنید و به او بگویید که به‌خاطر این رفتارش برکت از زندگی‌تان خواهد رفت.

حالا برای اینکه بتوانید به همسرتان کمک کنید باید اول روحیه فحش دادن او را اصلاح کنید؛ با آرامش به او بگویید که فحش دادن باعث وخامت اوضاع روحی او شده است. اینکه مدام به او بگویید از این رفتارت خسته‌شده‌ام اثرگذار نخواهد بود. حتی نباید با او مقابله به مثل کرده و مثل او شروع به فحش دادن کنید بلکه باید در مقابل حرف‌های ناپسند او سکوت کنید.

از سوی دیگر ممکن است این رفتار همسر شما به‌خاطر همکلامی با یکی از دوستان یا آشنایانش که او نیز فرد بدزبانی است تشدید شود، به همین‌خاطر بهتر است رفت‌وآمدتان را با این فرد به‌صورت نامحسوس کنترل کنید. نه اینکه قطع ارتباط کنید؛ چراکه قطع صله‌رحم نیز آفات بسیار بدی دارد؛ مثلا می‌توانید در آن زمان بیشتر کنار همسرتان باشید تا آن‌ها به‌خاطر حضور یک خانم، ادبیات صحبت کردن‌شان را مناسب‌تر کنند.

در زمان‌هایی که همسرتان بسیار آرام و بدون فحش و ناسزا صحبت می‌کند باید به‌گونه‌ای به حرف‌های او گوش کنید که گویی مجذوب صحبت‌هایش هستید. اینگونه درک خواهد کرد که گوش همسرش برای شنیدن چنین الفاظی که آرام‌بخش هستند همیشه آماده است. همیشه سعی کنید خوب و زیبا سخن بگویید تا او نیز این رفتار را از شما یاد بگیرد و تلاش کنید که همسرتان را در شرایطی قرار ندهید که دچار حالات عصبی و فحش دادن شود؛ مثلا ممکن است او به‌خاطر لجبازی با شما به فحش و ناسزا گفتن دست بزند، پس شما نیز سعی کنید با همسرتان رفتاری ملایم داشته باشید تا چالش‌هایی راکه ممکن است رفتار او را تشدید کند، کنترل کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *