گیاه گلپر و خواص درمانی آن برای دستگاه گوارش

گیاه گلپر

گیاه گلپر

گُلپَر گیاهی گلدار، علفی و چندساله از تیرهٔ چتریان است. این گیاه دارویی بومی ایران است و در ناحیه‌های نمناک کوهستانی ایران و مناطق پیرامونی می‌روید. همهٔ گونه‌های سردهٔ گلپران معطر هستند و برخی گونه‌ها در آشپزی ایرانی به عنوان ادویه کاربرد دارند. گونه‌های دیگری از گیاه گلپر (مثل گونه کاندیکانز) در صنعت داروسازی کاربرد دارد.

برگهای آن با چاک‌های عمیق به شکل پنجه غاز شبیه برگ آنژلیکا، به طوری که این چاک‌ها برگ را به چند نیمه برگ تقسیم می‌کند و هر نیمه برگ نوک تیز و دندانه دار است. گل‌های آن سفید مجتمع به صورت چتر در انتهای ساقه‌های گل‌دهنده در قسمت بالای این گیاه دارویی ظاهر می‌شود. میوه آن تخم مرغی کمی ضخیم و معطر به رنگ سبز تیره به طول ۱٫۵ تا ۱ سانتی‌متر است.

خواص درمانی گیاه گلپر

– گیاه گلپر مقوی معده و سایر اندام های دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش ، ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند، ضدعفونی کننده و میکروب کش قوی است ، خوردن آن شیر زنان را زیاد می کند، خوردن آن به میزان کم، باعث نشاط و شادی شده و در هضم غذا موثر است .

– قطع کننده بلغم و دفع کننده باد و نفخ شکم است.

– خوردن گیاه گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را کم می کند

– اسانس دانه های گلپر خاصیت ضدمیکروبی دارد و همانند سیر و پیاز شوینده معده محسوب می شود.

–  پودر دانه گیاه گلپر به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرمهای داخل روده مصرف می شود.

– گیاه گلپر به عنوان داروی آرامش بخش نیز مورد استفاده قرار میگیرد .

– دم کرده ی ریشه ی گیاه گلپر برای رفع ناراحتی‌ های عصبی مفید است.

– غیر از خواص درمانی از دیگر کاربردهای گلپر در طب سنتی ، “تلطیف گوشت‌ها” به خصوص گوشت آبزیان و ماهی است و توصیه می‌شود به عنوان ادویه در پخت ماهی از گلپر استفاده کنید.

– این گیاه نیز در درمان آکنه و قارچِ پایِ ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار میگیرد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *