گیاه دارویی گل گاوزبان و خواص بیشمار آن

گل گاوزبان

گل گاوزبان

گل گاوزبان ایرانی  یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.که اثر درمانی زیادی دارد و منحصراً در دامنه های کوه البرز به عمل می آید و در کوه های دیگر اثری از آنها نیست.

گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌ است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد. گاوزبان گیاه دارویی است و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد.

– تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

– این گیاه دارویی و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.

– سرماخوردگی را برطرف می کند

– در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است

– گل‌های تازه این گیاه دارویی نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنک‌کننده است.

– برگهای تازه گل گاوزبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند .

– التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

– دم‌کرده گل‌ گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط ‌آور و آرام‌بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می‌شود.

– استفاده از دمنوش گل گاوزبان برای برطرف کردن سرفه

– در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

– در درمان برونشیت موثر است .

– برگهای گل گاوزبان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید .

– گل گاوزبان باعث تصفیه خون نیز میشود .

– منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلكوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.

نکته در هنگام استفاده از گل گاوزبان

افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب‌لیمو میل کرد. بهترین شیرین‌کننده‌ای هم که می‌توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است.

نحوه مصرف گل گاوزبان

به طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش آن برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که می‌توان از آن‌ها دمنوش‌های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان‌های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ‌ها و گل‌ها در برخی عطاری‌ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می‌افتد. خوردن این خوراکی‌های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می‌شود. با این حال، اگر گل گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می‌توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب‌جوش و دم کردن آن به مدت حدود 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *