گیاهان دارویی آرامش بخش

زمان هایی هست که آدم احتیاج به چیزی دارد که آرامش را به او برگرداند. بعضی ها ورزش های ملایم مثل یوگا انجام می دهند. بعضی ها قرص های شیمیایی می خورند و بعضی دیگر از طبیعت و استفاده از گیاهان دارویی برای گرفتن آرامش استفاده می کنند.

راه‌های زیادی برای غلبه بر بیخوابی و بدخوابی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از مکمل‌های گیاهی یا حتی مصرف خوده گیاهان دارویی می‌باشد. این گیاهان دارویی معطر می‌توانند بعد از یک روز سخت کاری، به آرامش و استراحت شما کمک کنند.

اضطراب بخش عمده زندگی روزمره هر فرد است. از قدیم در درمان استرس و اضطراب، تسکین دردها و رسیدن به آرامش از دم نوش های گیاهی استفاده می کردند که امروزه خواص درمانی آنها به اثبات رسیده و از بعضی از آنها اشکال مختلف دارویی نیز تولید شده است. در اینجا با چندی از گیاهان دارویی مهم که در ایجاد حس آرامش و کاهش اضطراب موثر است آشنا خواهیم شد .

معرفی گیاهان دارویی مفید برای حس آرامش بیشتر

– گیاه دارویی بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده نعناع می‌باشد. شباهت ظاهری زیادی به نعناع دارد ولی برگ‌ها نازک‌تر، سبز کمرنگ و دارای بوی مطبوع و متفاوت از نعناع است. گرچه این گیاه دارای خواص زیاد و متعددی از جمله خواص ضدویروس، ضدآلزایمر، ضدنفخ و درد و اسپاسم می‌باشد ولی یکی از اثرات آن آرام‌ بخش و رفع بدخوابی است. از بادرنجبویه فرآورده صنعتی بدین منظور در ایران هنوز تهیه نشده است ولی می‌توان بر روی ۵ گرم از برگ یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ۱۵ دقیقه بگذاریم دم بکشد (بر روی بخار) سپس صاف کرده و میل نمود. می‌توان روزی تا دو نوبت این کار را تکرار کرد.

– عرق بیدمشک

بیدمشک مقوی دل ، آرام‌بخش و ضداضطراب است و برای کاهش تب، سردردهای گرم و رفع یبوست مصرف سنتی دارد. از عرق بیدمشک می‌توانید شربت تهیه کنید یا آن را به پالوده سیب بیفزایید و از بوی مطبوع و خواص خوب آن بهره ببرید.

– چای سفید

چای سفید نیز مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می شود و در مقایسه با آن طعم ملایم تری دارد. خوشبختانه این چای نیز خواص بی شماری دارد و برای سلامتی مفید است. چای سفید کاهش دهنده ی کلسترول و فشارخون، ضدویروس و ضدباکتری، تقویت کننده ی لثه، کاهش دهنده ی قندخون ، ضدسرطان ، آرام بخش اعصاب ، مقوی قلب و عروق ، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا می باشد. چای سفید چای مورد علاقه ی امپراتورهای چینی بوده است.

– گیاه دارویی رزماری

قسمت مورد استفاده گیاه دارویی رزماری  برگ‌های معطر آن است که از قدیم به صورت دم‌کرده به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده بوده است. امروزه از این گیاه فرآورده‌هایی به اشکال مختلف تهیه می‌شود که می‌توان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است.

– گیاه دارویی بابونه

بابونه ، داروی سبکی است که معمولاً شب‌ها همراه با چای دم می‌کنند. بابونه علاوه بر کاهش اضطراب و بیخوابی، احساس ناخوشی و کسالت جسمی را هم کمتر می‌کند. این گیاه دارویی ، علائم سوزش معده، تهوع و کولیت را هم تسکین می‌دهد و همچنین تأثیری آرام بخش روی خراش‌ها و حساسیت‌های پوستی دارد.

– دمنوش چای گزنه

گیاه دارویی گزنه ، طبیعتی گرم و خشک دارد و اثر آن در کاهش قند خون ، سال هاست که به اثبات رسیده است. این گیاه، ضدّ صفرا و سنگ کیسه صفرا بوده؛ غلظت خون را کاسته؛ چربی خون را پایین می آورد؛ و با شستشوی کلیه، بـسـیـاری از بـیماری هایش را بهبود می دهد.گزنه، همچنین، ضدّ سرطان، ضدّ خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضدّ ریزش موی سر و مفید در درمان بیماری های پروستات است.

– گیاه دارویی اسطوخودوس

این گیاه دارویی را در تقویت مغز ، بی‌نظیر دانسته‌اند و آن را «حافظ‌الارواح» و «جاروب مغز» نامیده‌اند. اسطوخودوس برای پاکسازی مغز از مواد زائد، افزایش حافظه و کمک به درمان سینوزیت بسیار مفید است. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس ، یک قاشق مرباخوری از گیاه شسته‌ شده را با یک لیوان آب جوش در یک قوری چینی دم کرده و با کمی شکر یا نبات میل کنید. به یاد داشته باشید که افراد گرم‌مزاج باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *