گل راعی گلی با خواص درمانی بسیار

گل راعی

گل راعی

گل راعی ، هوفاریقون ، گل شهناز گیاهی علفی و پایا از تیره هیپریکاسه است که معمولاً به صورت خودرو در میان کشتزارهای گندم و ذرت یافت می‌شود. در ایران در دامنه کوه‌های البرز، چالوس، مازندران و نقاط غرب ایران و در مسیر قله چین کلاغ به حد زیادی می‌روید. علف چای و گیاهان مشابه آن ، بنابر داشتنِ شناسایی شده‌اند؛ امّا گونهٔ (به طور خاص)، یک گیاه دارویی نیرومند و یکی از گیاهان پرفروش در ایالات متّحدهٔ آمریکا است. این گیاه دارویی ، به طور گسترده در مناطق معتدل اروپا (اوکراین و روسیه)، آسیا (ترکیه، هند و چین) و شمال آفریقا (خاورمیانه) و ایالات متّحدهٔ آمریکا پراکنده شده است. در هند، بر ارتفاعات بلندتر رشته کوه هیمالیا و در تپّه‌های بخش‌های مرکزی کشور می‌روید.

علف چای تقریباً تا یک متر بلندی دارد و به همراه شاخه‌های جفتی و متقابل رشد می‌کند. برگ‌های آن متقابل و بی‌پایه (چسبیده) است، تا دو سانتی‌متر بلندی دارد و دارای نقاط غدّه ای و نیمه شفّاف متعدّدی که در برابر نور پدیدار می‌شود می‌باشد. گُل‌های زرد تا سفید رنگ، دارای پنج گلبرگ، با پرچم‌های بیرون زده است و به صورت مجتمع در بالای ساقه‌ها به چشم می‌خورد.

 

خواص درمانی گل راعی

– هرچند بیشتر روی اثر ضدافسردگی گل راعی تأکید می شود، اما می توان از آن برای آرامش و تقویت سیستم عصبی در شرایط اضطراب و خستگی عصبی که از استرس ها و نگرانی های طولانی مدت بوجود می آید استفاده کرد.

– گیاه گل راعی از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و خواص درمانی بسیاری دارد این گیاه دارویی ضد کرم معده و روده است و گرفتگی صدا را باز می‌کند.

– گل راعی همچنین خاصیت ضد ویروسی دارد و عملکرد مناسبی  علیه ویروس HIV و  ایدز دارد .

– اثر قابض و ضد عفوني کننده گياه دارویی موجب گرديده که از آن در درمان عوارض پوست هاي چرب استفاده شود. معمولاًپوست صورت اگر چرب باشد، پس از پاک کردن از مواد آرايشي بقاياي آن در منافذ پوست که حالت باز شده دارند، باقي مي ماند وآن ها را مسدود مي کند.

– گل راعی به تسکین دردهای عصبی و ترمیم بافتهای آسیب دیده کمک می کند. روغن گیاهی آن را بر روی مناطقی از پوست که درد دارند بمالید و یا قبل از عملیات دندانپزشکی، آن را بر روی گونه های خود بمالید تا از شدت درد بکاهد.

–  این گیاه دارویی برای درمان مرض کزاز بکار می‌رود و اگر برگ آن را به صورت پودر روی زخمهای عمیق بپاشید این نوع زخمها را خوب می‌کند.

– این گیاه دارویی اشتها را باز می‌کند بنابراین می‌توان آنرا به بچه‌ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.

روغن گل راعی :

روغن گل راعی که يک روغن قرمز رنگ مي باشد از قرار دادن گل در در روغن آفتاب گردان، روغن گردو و يا روغن زيتون و با قرار دادن در برابر آفتاب به مدت چند هفته به دست مي آيد.

اين روغن گیاهی را مي توان روي سوختگي، التهابات پوستي، عضلاني و بافت همبند ماليد.

اثر بهبود دهنده ی گل راعی برای زخم ها می تواند چه به صورت مصرف داخلی و چه به صورت مصرف موضعی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان زخم معده می تواند روزی یک قاشق مربا خوری روغن ثابت گل راعی را مصرف کنید.

روغن ثابت گل راعی که اثر ضدعفونی کنندگی دارد، به طور سنتی در اروپا برای زخم های چاقو و سوراخ شدگی پوست، مفید بوده و به درمان زخم هاف پیچ خوردگی ها، کبودی ها و بهبود ورم مفاصل کمک می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *