گزیده ای از مناطق بکر و بی نهایت زیبای ایران

ایران کشوری چهار فصل با جاذبه های گردشگری خاص خود است، این صفت همیشه برای این سرزمین مصداق درستی داشته و بی‌انصافی است آن را شبیه شعار‌های تبلیغاتی و گردشگری بدانیم، چهار فصل بودن به این معنا است که شما در هر فصل سال به هر نقطه ی ایران که سفر کنید شاهد آب و هوایی متفاوت از نقاط دیگر هستید، در زمستان شهرهایی در ایران وجود دارد که آب و هوایی کاملا تابستانی و گرم دارد، سرزمین‌هایی بهاری‌اند و جاهایی رنگ و بوی پاییز دارند.

در ذیل ما به معرفی چهار منطقه بکر ایران پرداخته ایم :

در شمالی ترین نقطه استان مازندران، منظره ای زیبا از ایوان های تراورتن ( تراورتن نوعی سنگ آهکی بسار خاص است ) به نام باداب سورت وجود دارد. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. این ایوان های آهکی زیبا، در طول هزاران سال و توسط دو چشمه آب معدنی مختلف سرد و گرم به وجود آمده است.

لازم به ذکر است سنگ های تراورتن در مکان های مشابه ای چون پاموکاله در ترکیه، بایشوایتای در چین، بانگی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک نیز قرار دارد.

باداب سورت از جهت وجود رنگ های زیبا از بقیه این ایوان های آهکی متمایز است این رنگ ها از جمع شدن مقادیر بسیار زیادی رسوبات اکسید آهن به وجود آمده است همین نوع ترکیبات نه تنها منظره ای رویایی را به وجود آورده است بلکه خاصیت درمان بیماری های خاص را نیز به علت ترکیب فوق العاده دارد.

 

چهل و یک مایلی شمال شرقی تهران ( ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران )، کوه دماوند این مخروط بزرگ به ارتفاع ۱۸۶۰۵ فیت ( ۵۶۱۰ متر ) در میان ابرها وجود دارد که ادعا میکند بلندترین قله در بین رشته کوه های البرز است.

البرز کوه یا دماوند کوه بلندترین قله آتشفشانی آسیا به شمار می آید و همچنین قطر دهانه‌ی آتشفشانی این قله که اکنون از یخ پوشیده شده است به ۴۰۰ متر می‌رسد.

پوشش گیاهی این منطقه غنی و بسیار کمیاب است؛ به گونه‌ای که بسیاری از گیاهان دارویی‌ این منطقه در کتاب‌های معتبر گیاه شناسی یاد شده.

بهترین زمان برای کوه نوردی در تابستان است و کوهنوردان میتوانند یکی از مسیرهای ۱۶ گانه را در ۲ تا ۵ روز طی کنند . همچنین کوه دماوند در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی نامزد شد .

  • دریاچه ارومیه

ناحیه کوچکی در ایران بین آذرباییجان غربی و شرقی به نام دریاچه ارومیه وجود دارد، این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور در خاورمیانه بود.

بعد از گذشت ۴۵ سال آب دریاچه در اثر کاهش بارندگی، کشاورزی های غیر قانونی، اقدامات  ضد محیط زیستی رو به کاهش رفت؛ در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از ذخایر آبی این دریاچه پر است ، میتوان گفت این مسئله اعتراضات مردم را در غالب کمپین هایی برانگیخته است.

این دریاچه در گذشته میزبان گونه های فراوان جانوری مانند: فلامینگو، پلیکان، مرغابی، مرغ ماهی خوار و نوعی میگو به نام “ارمیتا” بوده است.

دریاچه‌ی ارومیه علاوه‌ بر تالاب‌هایش، زیستگاه مرتفعی نیز دارد که گونه‌های دیگری همچون خزندگان، دوزیستان و پستانداران را هم در خود جای داده .

 

شیراز همیشه مکان تولد و استراحت شاعران بزرگ بوده است مانند حافظ؛ اما از این مسئله که بگذریم شما تنها با یک ساعت رانندگی به سمت غرب شیراز میتوانید آبشار مارگون را مشاهده کنید.

این آبشار از شمال غرب استان فارس عبور می کند.

می توان گفت این آبشار حتی در گرمترین روزهای تابستان نیز بسیار خنک است و حداکثر دمای آن به ۱۰ درجه سانتیگراد می رسد، منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد.

در سال ۷۸ با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد همچنین این منطقه به عنوان زیباترین آبشار خاورمیانه نیز معروف است.

این منطقه میزبان گونه های جانوری چون خرس قهوه‌ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *