گزارش: تعداد تماشاگران سالانه سینمای ایران ۲۷ میلیون نفر نیست!

تماشاگران سینمای ایران

تماشاگران سینمای ایران

 سامانه اعلام آمار فروش و اکران سینمای ایران که از چند هفته پیش توسط موسسه سینماشهر راه اندازی شده، آمار مفیدی درباره میزان فروش به تفکیک فیلم‌ها، سالن‌های سینما، دفاتر پخش و… دارد. این سامانه اطلاعات قابل توجهی از سال ۹۳ تا ۹۷ در اختیار می‌گذارد که امکان مقایسه شاخص‌های متفاوت را فراهم می‌کند.

در آمار انتشار یافته در این سامانه خطایی دیده می‌شود که مدیران سینمایی و رسانه‌ها پیش از این آن را تکرار کرده‌اند: تعداد مخاطبان سینما. این سامانه تعداد کل مخاطب سینمای ایران در سال ۹۷ را بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. در همین حال رقم کل فروش فیلم‌های امسال بیش از ۲۴۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان است. مشخص است که عدد ۲۷.۸ میلیون مخاطب حاصل تقسیم رقم کل فروش بر متوسط بهای بلیت است که تعداد بلیت‌های فروخته شده امسال را نشان می‌دهد.

اما تعداد بلیت هرگز مساوی تعداد مخاطب نیست. وقتی این دو رقم یکسان است که فرض کنیم هر تماشاگر فقط سالی یک بلیت سینما خریده و یک نوبت به سینما رفته است. این یک فرض محال است. سینماروها در همه جای دنیا کسانی هستند که به شکل مداوم بلیت سینما می‌خرند. برای رسیدن به تعداد تماشاگران سینمای ایران باید تعداد بلیت فروخته شده سالانه (عدد ۲۷.۸ میلیون) را بر متوسط تعداد دفعاتی که هر تماشاگر (و نه هریک از افراد جمعیت کشور) سالانه به سینما می‌رود، تقسیم کرد. این شاخص در دسترس نیست. متوسط تعداد دفعات سینما رفتن سالانه یا باید بر اساس نظرسنجی به دست بیاید یا به شکل مکانیزه هنگام رزرو یا خرید بلیت مشخص شود.

برای آن که فاصله زیاد تعداد بلیت فروخته شده با تعداد تماشاگر مشخص شود، بیایید فرض کنیم متوسط حضور هر تماشاگر در سالن‌های سینما شش بار در سال باشد (یعنی هر دو ماه یک بار). در این صورت تعداد تماشاگران سالانه سینمای ایران ۲۷.۸ میلیون تقسیم بر شش یعنی ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار نفر خواهد بود. هرچه این تعداد متوسط بیشتر باشد، رقم تماشاگران کمتر خواهد شد. دلیل واضحی هم دارد: یعنی تماشاگران اغلب فیلم‌ها تکراری هستند.

در سامانه اعلام فروش فیلم‌ها آمار قابل تامل دیگری هم وجود دارد؛ از ۲۷.۸ میلیون بلیت فروخته شده، تهران بیش از ۱۳ میلیون بلیت را به خود اختصاص داده است. یعنی حدود ۴۷ درصد کل بلیت‌ها را تماشاگران تهرانی خریده‌اند. در سال ۹۶ کل بلیت فروخته شده سینما ۲۳ میلیون و ۲۴۳ هزار بوده و سهم تهران از این میزان ۱۲ میلیون و ۵۵۱ هزار نفر بوده است. یعنی در سال ۹۶ سهم تهران از کل بلیت فروخته شده ۵۴ درصد بوده است. در واقع هرچند سهم اهالی پایتخت از کل بلیت‌های فروخته شده حدود ۵۰۰ هزار بیشتر شده، اما سه و نیم میلیون بلیت فروخته شده بیشتر در سال ۹۷ نسبت به سال قبل سهم مخاطبان شهرستان‌ها بوده و سهم تهرانی‌ها حدود ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جالب‌تر آن که سال ۹۶ در قیاس با سال ۹۵ کاهش فروش بلیت داشته است. در سال ۹۵ رقم کل بلیت فروخته شده ۲۳ میلیون و ۷۵۹ هزار بوده و سهم تهران از این مقدار ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار بوده است.

مقایسه آمار فروش بلیت طی سه سال علاوه بر آن که نشان می‌دهد تعداد تماشاگران خارج از تهران در سال ۹۷ رشد داشته (احتمالا به دلیل احداث سالن‌های جدید در شهرستان‌ها) اما به نکته دیگری هم اشاره دارد: تعداد سینماروهای تهرانی طی سه سال گذشته افزایش چندانی نداشته و تعداد بلیت‌های فروخته شده بین ۱۲.۵ میلیون تا ۱۳ میلیون است. احتمالا یعنی مخاطبان سینما در تهران طی سه سال گذشته تقریبا ثابت است و عده مشخصی به شکل مداوم به تماشای فیلم‌ها می‌روند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *