کندر جایگزینی پر خاصیت و مناسب برای آدامس

کندر صمغ درخت خاردار با ارتفاع تقریبی ۲ متر است که در نواحی نسبتا گرم زمین رشد می‌کند. بهترین نوع کندر، کندری است که خالص، تازه، نرم و ظاهرش سفید باشد، خیلی زود شکسته نشود و وقتی آن را می‌شکنیم داخلش یک حالت چسبنده و زرد و طلایی رنگ باشد.

با شکافی که در تنه درختچه کندر ایجاد می‌شود شیرابه سفیدرنگی که همان صمغ کندر است از آن خارج شده و این شیرابه در مجاورت هوا به تدریج سفت شده و به صورت کندر در بازار عرضه می‌شود. کندر دارای طعمی تلخ و معطر و کمی گس است.

درختچه ای است کوچک پرشاخه ، برگهای آن مرکب و متشکل از ۱۵-۷ برگچه. برگچه ها دندانه دار شبیه برگ بلوط و تمام گیاه پوشیده از کرک پنبه ای است این درختچه درعربستان و حبشه انتشار دارد.

خواص درمانی کندر

– خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می شود. این صمغ گیاهی با کاهش خلط و ترشحات حلقی خشونت صدا را برطرف می کند.

– گیاه کندر برای درمان عفونت کاربرد دارد. اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط می‌دهد.

– برای بهبود بلع و تنفس‌های عمیق کودکان از این صمغ استفاده می شود .

– از نظر حکمای طب سنتی کندر گرم و خشک است و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است

– جویدن این صمغ مانند آدامس لثه را محکم می‌کند و بوی دهان را می‌زداید، و روایت شده برای قطع ادرار و بلغم می‌توانید از آن مصرف کنید.

– در هند از کندر به عنوان معرّق ، مدّر، قابض و قاعده آور استفاده می شود و درموارد روماتیسم و ناراحتی پوستی و بیماریهای عصبی تجویز می شود.

 

– از این صمغ گیاهی برای جلوگیری از چروک شدن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شود .

– نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان می‌کند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی شروع می‌شود که گلبول‌های سفید به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شود. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد عصاره صمغ کندر به‌طور موثری مرگ سلول‌های سرطانی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

– کاهش اختلالات قاعدگی: با توجه به طعم گس و تلخی که دارد اما یکی از خواص درمانی بی‌نظیر این صمغ گیاهی کاهش و درمان خونریزی‌های شدیدی است که در دوران قاعدگی بارها برای بانوان و دختران جوان اتفاق می‌افتد، برای این منظور کافی است مقداری از کندر خوراکی را هر روز مانند آدامس جویده و میل نمایید.

– خاصیت این گیاه دارویی در تعدیل سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است. روغن کندر برای محافظت در برابر سرماخوردگی و راحتی ماهیچه‌ها و دردهای مفاصل مفید است و در درمان روماتیسم و حتی آرتریت بسیار موثر است.

نحوه استفاده

آن را کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن‌را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید. می‌توانید آن را در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *