کبد چرب و درمان گیاهی

کبد يکي از اعضای مهم بدن و تولیدکننده صفرا است. بدن، بدون ترشح صفرا قادر به عملکرد مناسب نيست.

يرقان يا سندروم کبد چرب از جمله بيماری‌های کبد است که به علت مصرف هله هوله، غذاهاي چرب و مشروبات الکلی، بروز می‌کند. رژیم غذایی سالم، و در کنار آن مصرف مواد غذایی تصفيه‌کننده خون می‌تواند به پیشگیری و درمان بيماری کبد چرب، کمک کند.

درمان در طب نوين: در طب نوين درمان اختصاصي براي کبد چرب وجود ندارد، ولي شما با کنترل بيماري هاي زمينه اي از قبيل کاهش وزن، چربي خون، ديابت و يا قطع کردن داروهاي مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طور خودسرانه) مي توانيد از پيشرفت اين بيماري جلوگيري نماييد.


درمان وپيشگيري در طب سنتي:
در طب سنتي با استفاده از خواص بعضي گياهان و عصاره گيري از آنها ميتوان تركيباتي بدست آورد كه به وسيله آنها به راحتي و با موفقيت كامل كبد چرب درمان مي‌شود.

در قدم اول، افرادی که کبد چرب دارند یا نشانه‌هایی از آسیب کبدی در بدن خود مشاهده می‌کنند، برای حفظ سلامت کبد خود باید از مصرف بعضی غذاها که به کبد آسیب می‌رساند، پرهيز کنيد. در مقابل، مصرف بعضی مواد غذايی که برا ی حفظ سلامت کبد سودمند است نیز توصیه می‌شود که عبارتند از:

غلات سبوس‌دار: غلات سبوس‌دار سرشار از ويتامين ب‌کمپلکس است، و روند سوخت‌و‌ساز چربی بدن را سرعت می‌بخشد.

روغن زيتون:  اسيد چرب امگا-۳، به سوخت چربی کمک می‌کند و کبد را سالم نگه می‌دارد. اين نوع اسيدهای چرب در روغن زيتون وجود است.

 سير: سير، خاصيت پاک‌کننده دارد. ۲ ترکيب حياتی به نام «آليسين» و «سلنيم» موجود در سير، ماده تصفيه کننده کبد به حساب می‌آيد.

سيب: اين ميوه حاوی پکتين است که سموم موجود در معده را پاک‌سازی می‌کند و در نتيجه سموم موجود در کبد را کاهش می‌دهد.

سبزيجات: گروه سبزيجات از جمله گل کلم، کلم برگ، کلم بروکلی و… نوعی آنتی‌اکسيدان دارد که برای عملکرد کبد مفيد است.

چغندر قرمز: به علت بالا بودن ميزان فلامانوئيد در اين گياه، قدرت آنزيمی کبد را بهبود می‌بخشد.

آواکادو: به بدن در توليد «گلوتاتيون» کمک می‌کند. اين نوع آنتی‌اکسيدان به کبد کمک می‌کند تا خود را تميز کند.

 

 

سبزيجات سبز: اين نوع سبزيجات حاوی کلروفيل است که ماده‌ی سازنده رنگ سبز در گیاهان به شمار می‌رود. کلروفيل نوعی رنگ ‌دانه است که به دفع سموم کبد کمک می‌کند.

گريپ فروت: کبد با کمک ويتامينC می‌تواند خود را سم‌زدايی کند. علاوه بر آن، ويتامين C آن به بدن در توليد آنزيم‌های تمیزکننده کبد کمک می‌کند.

تخم گشنيز: دانه گشنيز را در آب خيس و روز بعد، ميل کنيد. اين کار باعث خنک شدن بدن و دفع سموم از کبد می‌شود.

زردچوبه: اين ادويه خاصيت ضد التهابی دارد. بنابراين اگر کبد شما ملتهب است، غذاهاي حاوي زردچوبه ميل کنيد زيرا به کاهش التهاب کبد کمک مي کند.

 گردو: کبد، اغلب با آمونياک مسموم مي شود. گردو حاوي نوعي اسيد آمينه است که آمونياک کبد را متلاشي مي‌کند و اين عضو را تميز نگه مي‌دارد.

 چاي سبز: اين چاي خواص متعددي دارد. «کاتکينز» نوعي آنتي اکسيدان موجود در اين نوشيدني براي تصفيه کبد مفيد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *