کاهش قند خون با گريپ فروت

گريپ فروت

گريپ فروت

دليل اينكه اين ميوه را گريپ فروت مي نامند این است كه ميوه آن مانند انگور به صورت جمعي تا دوازده تا بر روی شاخه می رويد . اين ميوه كه یکی از مركبات می باشد بيشتر از 4000 سال پيش در مالزی كاشته می شده است ولی تا قرن شانزدهم ميلادی در ديگر كشورها ناشناخته مانده بود تا اينكه اسپانيائيها آنرا به كشورهای ديگر بردند .

جالب است كه بدانيد آمريكا 97% مصرف گريپ فروت دنيا را تامين مي كند و تنها ايالت فلوريدا و تگزاس با هم 90% گريپ فروت آمريكا را توليد مي كنند .

درخت گريپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا 12 متر مي رسد برگهاي آن سبز و گل آن سفيد است . ميوه گريپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامی كه رسيده باشد نازک و به رنگ زرد روشن است . اگر در چيدن این میوه تاخير شود پوست آن كلفت شده و قسمت سفيدی زير پوست ضخيم مي شود و مقداری از آب خود را از دست مي دهد .

گريپ فروت رسيده برد و طعم آن ترش و شيرين و كمي تلخ مي باشد . نوعی از گریپ فروت كه در شمال ايران می رويد چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ می گويند .

گريپ فروت در حال حاضر در چين ، هند ، خاورميانه و در ايران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده مي شود.

این میوه در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از ژانويه تا ماه می میباشد .

ترکیبات شیمیایی گریپ فروت

گريپ فروت منبع غني ويتامين C و B1 مي باشد . پوست گیریپ فروت داراي مقدر زيادي پكتين است مهمترين تركيبات شيميایی گريپ فروت ناری گين ، ليموئين ، سسكي ترپين ، آلدئيد ، ژرانيول و كادينين می باشد .

در صد گرم این میوه مواد زير موجود است :

انرژي 30 كالری

آب 88 گرم

پروتئين 0/3 گرم

چربی 0/13 گرم

كلسيم 11/5 ميلي گرم

فسفر 12 ميلي گرم

پتاسيم 130 ميلي گرم

آهن 0/2 ميلي گرم

ويتامين آ 1 واحد

ويتامين ب 1 0/02 ميلي گرم

ويتامين ب 2 0/01 ميلي گرم

ويتامين ب 3 0/01 ميلي گرم

ويتامين ث 30 ميلي گرم

خواص درمانی گریپ فروت

– گريپ فروت چون دارای كالری كمي است نوشابه بسيار خوبي براي آنهايي است كه می خواهند وزن كم كنند و لاغر شوند . گريپ فروت از پرتقال كمتر قند دارد .

– گريپ فروت تميز كننده بدن از مواد سمی است و اين مواد را سريعا دفع می كند و دليل آن اين است كه هنگامی كه از گريپ فروت استفاده می كنيد بعلت دفع مواد زائد ممكن است اسهال توليد شود.

– داروي خواب است . اگر مي خواهيد خواب خوش و سنگين داشته باشيد يك گريپ فروت و يا آب آنرا گرفته قبل از رفتن به رختخواب آنرا بخوريد .

–  ضد سرماخوردگی است و تب را پائين می آورد در هنگام سرماخوردگي و تب آب گريپ فروت بنوشيد .

– این میوه بدليل ترش بودن ترشح اسيد معده را بيشتر مي كند پس بايد آنرا قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحريك كرده و غذا را زودتر هضم نمايد . گیاهان دارویی

– آنهائيكه كليه و مثانه و كيسه صفرايشان سنگ توليد مي كند حتما بايد گريپ فروت بخورند زيرا گريپ فروت از درست شدن سنگ جلوگيری مي كند .

گريپ فروت

گريپ فروت

– مهمترين كاربرد این میوه برای جلوگيری و درمان بیماری قلبی است و گريپ فروت شفابخش قلب است زيرا كلسترول را پائين آورده و رگها را از وجود چربيها و مواد رسوب كرده پاک مي كند و پيشرفت تصلب شرائين را متوقف می سازد .

تحقيقاتی كه جديدا روی بيماران مبتلا به كلسترول بالا انجام شده است نشان داده است كه مصرف 2 عدد گريپ فروت در روز كلسترول خون را بطور متوسط 10% پائين مي آورد و حتي مقدر HDL را كه چربي مفيد است بالا مي برد . بنابراين كسانيكه مبتلا به عارضه كلسترول بالا هستند بايد گريپ فروت را با پوست مصرف كنند زيرا پكتين و ويتامين P در قسمت سفيدی پوست آن وجود دارد .

– خوردن دو عدد گريپ فروت در روز احتمال حمله قلبي را به نحو بارزی كاهش مي دهد بنابراين كسانيكه در خانواده شان سابقه قلبي و بيماری قلبي وجود دارد حتما بايد از گريپ فروت استفاده كنند .

– هسته آن نيز خواص بسياري درد زيرا ميكرب كش ، ضد قارچ و ضد Yeast است البته عصاره هسته این میوه بصورت قرص و كپسول در فروشگاههاي گياهان دارویی و يا برخي از داروخانه ها موجود است مي توانيد خريداری كرده و مصرف كنيد و يا اينكه هسته هاي آن را جمع آوري كرده و خشك كنيد سپس در داخل آسياب برقي ريخته و پودر كنيد و هر روز مقدر يك قاشق چايخوري از آنرا با آب ميل كنيد يا اينكه همانطوريكه گفته شد همه گريپ فروت را با پوست سفيد آن دو هسته آن در داخل مخلوط كن برقی ريخته و مصرف كنيد.

– مصرف منظم اين ميوه با برنامه مشخص به تقويت سيستم ایمنی بدن كمك مي‌كند.

– منبع غني از ويتامين C است كه به حفظ حالت انعطاف پذيري سرخرگ‌ها كمك مي‌كند و هم‌چنين موجب تقويت آنها مي‌شود. بعلاوه اين ميوه به دليل داشتن تركيبي موسوم به پكتين از تجمع ذرات مضر داخل سرخرگ‌ها مي‌كاهد.

– اين ميوه برای افراد ديابتی نيز بسيار مفيد است چون به طرز چشمگيری قند خون را پايين می آورد.

– این میوه پر خاصیت در عين حال آنزيم‌های چربی سوز است كه به كاهش وزن كمك مي‌كنند. اين آنزيم‌ها در واقع از ذخيره شدن قند و نشاسته در بدن جلوگيری میكنند.

– نوشيدن آب این میوه تازه گلودرد را درمان مي‌كند.

– اين ميوه بعلاوه حاوي خواص آنتي اكسيدانی فوق‌العاده است كه از بروز سرطان جلوگيری میكند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *