چگونگی برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در دوره قاجار

«زهرا فاطمی مقدم» کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مدیریت اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: جشن میلاد امام هشتم(ع) در دوره قاجار بنا به قول شیخ صدوق با آداب و آیین خاصی در روز یازدهم ربیع الاول برگزار می شده است.

وی گفت: در این دوره مجالس جشن میلاد امام رضا(ع) که در قالب «مجالس سلام» بوده، به طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق یا گنبد الله وردیخان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه ترتیب داده می شده است.

وی ادامه داد: در این مراسم، اسباب شربت و شیرینی و سایر ملزومات آن توسط تحویلداران تهیه و برای پذیرایی در اختیار پیشخدمت آستانه قرار می‌گرفته است.

فاطمی مقدم بیان کرد: چراغانی کردن صحن‌ها به ویژه صحن عتیق (انقلاب اسلامی) از دیگر اقداماتی است که در شب میلاد امام هشتم(ع) انجام می‌گرفته است، امری که بر انجام آن در نهایت شکوه تأکید داشتند.

وی افزود: نواختن نقاره توسط نقاره چیان برای عرض تهنیت و شادیانه و دادن خلعت به برخی کارکنان آستانه از جمله خطیب در این روز از نکات قابل توجه در اسناد موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی است.

وی گفت: یکی از این اسناد مکتوب مدیریت آستان قدس رضوی دربردارنده دستوری است که در سال ۱۲۸۹ ه. ق، توسط متولی باشی وقت آستان قدس به منظور برپایی جشن میلاد امام رضا(ع) صادر شده است. در بخشی از این سند می‌خوانیم: «از بابت ازدیاد شکوه و شعائر اسلام و اعلام کافه خلایق از خاص و عام حسب الامر نواب امجد والا دام اقباله محض ظهور موفور السرور مولود مسعود هشتمین سلیل سید انبیاء ثامن الائمه النجبا علیه افضل التحیه و الثناء صحن مقدس را چراغان نمایان نموده گویا در هر صفه پرده از نور آویخته یا نوری از نور برانگیخته بودند که عیون محبین از نظاره خیره و قلوب مغرضین مکدر و تیره شده بود که عموماً همه ناظرین شاهد بر این بودند که الی حال بر این منوال رسمی مترسم نشده بود وکرناخانه (نقاره خانه) را به جهت ظهور تهنیت و شادیانه به نوازش درآورده تا ساعت چهار از شب بر این قرار بود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *