چگونه یک بازخورد (Review) خوب بنویسیم؟

نوشتن ریویو یا بازخوردهای خوب، به دیگران کمک می کند تا درست همان جایی بروند که دنبالش می گردند. در این مطلب، نکاتی را می آوریم که به نوشتن یک بازخورد خوب منجر می شود:

۱- عمیق و آگاهی دهنده باشید:

مشخصا و مرتبط با جایی که هستید، بنویسید. تجربه هایی را بگویید که بازدیدکننده های دیگر احتمالا با آنها مواجه می شوند.

 

مواردی که آن مکان را خاص و ویژه می کند، بزرگنمایی کنید، سعی کنید تجربه های نو و بکر را به اشتراک بگذارید. از غذاهای خاص محلی گرفته تا بازارهای سنتی و یا حتی معماری های ویژه آن شهر.

بازخوردها باید حس منحصر به فردی را که آن مکان به شما می دهد، به مخاطبِ بازخورد شما هم منتقل کند. مثلا یک فروشنده که در آن منطقه معروف است یا نوعی لباس که فقط در مراسم خاصی پوشیده می شود و …. همه این ها می تواند یک منطقه را ویژه و منحصر به فرد کند.

۲- واقعیت را منعکس کنید:

خودتان باشید. تجربه های شخصیتان را بنویسید و توضیح بدهید چرا آن منطقه را دوست دارید یا حتی از آن منطقه خوشتان نمی آید.

سعی کنید تا جایی که امکانش هست، دقیق و قابل اعتماد باشید و هم نکات مثبت بازدیدتان را لحاظ کنید و هم نکات منفی را. به این صورت، می توانید تمام واقعیت ها را منعکس کنید و اطلاع رسان خوبی باشید.

۳- لطفا ادب را رعایت کنید:

مطمئنا همه تجربه هایی که در مکانهای مختلف کسب می کنید، عالی نیستند. یک وقتهایی مجبورید بازخورد منفی بنویسید.

اول مطمئن بشوید که انتقادتان سازنده و به حق است، حتی اگر خیلی از آن مکان ناراضی هستید. احساسات یا خصومت های شخصی را وارد بازخوردتان نکنید. خیلی وقتها صاحبان کسب و کار در مکانهای مختلف، از بازخوردها برای ارتقای کیفیت خدماتشان استفاده می کنند. سعی کنید بازخورد منفی شما، به گونه ای باشد که موضع گیری خاصی نداشته باشد و باعث جبهه گرفتن فرد و یا محل مورد انتقاد، قرار نگیرد.

۴- بازخوردها را ارائه بدهید نه افکار عمومی را:

گاهی وقتها برخی مکانها موضوع صحبت می شوند. مثلا به خاطر پوشش اخبار روز یا اتفاقهایی که در آنجا می افتند.

مثلا حمله های تروریستی یا رخدادهای طبیعی مثل سیل و زلزله و یا حتی اعتراضات سیاسی داخلی.

در عین این که نظرات دیگران محترم است، ولی اظهار نظرهای سیاسی و اجتماعی، منبع خوبی برای منعکس شدن در بازخوردها نیستند. احتمالا انجمن های گفتگویی که مخصوص این مسائل هستند مثل فروم های خاص پرداختن به مشکلات هر منطقه، برای این کار مناسب تر هستند.

۵ – به سبک خودتان بنویسید:

وقتی که شما بازخوردهای عمیق می نویسید، مردم توجه بیشتری می کنند. نوشته هایتان را طوری بنویسید که برای خواندن جذاب باشند. زیاد از نقطه گذاری استفاده نکنید که نوشته شما خسته کننده شود.

دستور زبان را رعایت کنید، اشتباه ننویسید و کلمات توهین آمیز بکار نبرید. بهتر است جمله های شما طولانی نباشند. مثلا برای یک مکان، بازخوردی در حد یک پاراگراف، عالی و ایده آل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *