چگونه متخصصان چینی از چهره افراد، به وضعیت سلامتی آنها پی می‌برند؟

زمانی که فرزندانم کوچک بودند، با یک نگاه به چشمان‌‏شان متوجه می‌شدم که بیمار هستند و قطعا این به دلیل قدرت‌های مافوق طبیعی من نبود ! همه ما با نگاه به چهره افرادی که می‌شناسیم، دوست داریم و ارتباط نزدیکی با آنها داریم، متوجه این موضوع می‌شویم. اما در مورد کسانی که نمی‌شناسیم یا برای اولین بار می‌بینیم، چطور؟ آیا راهی وجود دارد که فقط با یک نگاه به چهره افراد، آن‌ها را بهتر بفهمیم و درک کنیم؟

چینی‌ها می‌گویند : در کودکی‌ چهره‌‏ای را دارید که زمان تولد به شما داده ‌شده، اما چهره بزرگ‌سالی‌‏تان، در طول زمان شکل گرفته است.‌

بله؛ می‌توان با نگاه به چهره افراد، تا حدی آنها را بهتر شناخت. وقتی خیلی جوان هستید، پوست صورت‌‏تان صاف و بدون چین‌وچروک است، مثل یک کتاب‌ِ باز. اما به‌‏مرور صورت شما، بیانگر احساساتی می‌‏شود که غالبا به آنها دچارید. به‌‏عبارتی چین‌وچروک‌ها و سایر ویژگی‌‏های‌‏تان، براساس هیجانات و حالات غالب شما شکل می‌‏گیرند. چینی‌ها می‌گویند : در کودکی چهره‌‏ای دارید که زمان تولد به شما داده ‌شده، اما چهره بزرگ‌سالی‌‏تان، در طول زمان شکل گرفته است.

با توجه به این‌‏که شخصیت و حتی وضعیت سلامتی شما روی چهره‌‏تان تاثیرگذاراند، در زیر به نکاتی اشاره شده است که کمک می‌‏کنند تا با استفاده از نشانه‌های چهره افراد، آنها را بهتر بشناسید.

قلب روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد

گفته‌ای قدیمی وجود دارد : « چشم‌ها پنجره‌ای به روح شما هستند. » طب چینی نیز چشم‌ها را، به‌عنوان مهم‌ترین بخش از چهره می‌شناسد که از درون شما می‌گویند. بر اساس طب چینی، ذهن، روح، خاطرات، افکار و احساسات همه به‌عنوان بخشی از « شِن » یا روح در نظر گرفته می‌شوند. « شن » در قلب شماست و منزل احساسات‌‏تان است. در چهره‌‏خوانی چینی، شن در چشمان‌‏تان منعکس می‌شود و زمانی که به چشمان کسی نگاه می‌کنید، می‌توانید بفهمید چقدر رک گو، سرزنده، شوخ‌طبع و رویایی یا حیله‌‏گر و طفره‌‏آمیز است. چشم‌ها می‌توانند درخشان و سرزنده یا خسته‌کننده و بی‌روح باشند.

با نگاه به حالت و اندازه چشم افراد می‌توان به گشودگی قلب آنها پی برد. مثلا کسانی که چشمانی کوچک دارند و یا حالت چشم‌‏های آنها موقع نگاه کردن، نیمه‌‏باز است معمولا محافظه‌کارند و احساسات خود را کمتر بروز می‌‏دهند و در مقابل افرادی با چشمان درشت و باز، احساسات‌‏شان را به‌راحتی بیان می‌کنند.

افرادی با چشمان تورفته « عقب‌تر از استخوان پیشانی »، معمولا درون‌گرا هستند. آنها می‌توانند اجتماعی هم باشند، اما درعین حال نیاز دارند زمان‌‏هایی با خودشان تنها باشند. کسانی که چشمان بیرون زده‌‏تری دارند « هم‌راستا با استخوان پیشانی » اغلب برون‌‏گرا هستند. آنها از دوستان و آشنایان انرژی می‌گیرند و باید زمانی را با آنها بگذرانند تا سرشار از انرژی شوند.

شکل صورت، شخصیت افراد را آشکار می‌کند

تمامی مباحث شکل صورت و رازهای مربوط به آن در این مقاله نمی‌گنجد؛ اما به‌طور کلی، کسانی که صورت‌هایی باز و گشاده دارند، بیشتر برون‌‏گرا هستند و افرادی که چهره کشیده و باریک دارند، اغلب درون‌گرا هستند. به‌علاوه آنها که بخشی از چهره‌‏شان را با موی سر می‌پوشانند، معمولا قابل اعتماد نیستند.

 در مقابل کسانی که صورتی گرد دارند، خوش‌‏برخورد، قابل‌اعتماد و گشاده‌‏رو به نظر می‌‏رسند. هم‌چنین، افرادی با صورت‌هایی بیضی‌شکل نیز احتمالا مهربان و اجتماعی هستند اما به‌اندازه صورت گردها، خوش‌‏معاشرت نیستند. افرادی که صورت‌های مربع یا مستطیل شکل دارند، بسیار قدرتمنداند و می‌توانند مدیران و رهبران خوبی باشند و کسانی که چهره‌ای مثلثی با پیشانی پهن دارند، معمولا بسیار باهوش‌اند و ایده‌هایی خاص و اغلب متفاوت دارند.

چهره اکتسابی شما

حالت‌هایی که به‌طورمعمول در چهره شما ظاهر می‌شوند،‌ نقشه‌ای از احساسات‌‏تان را روی آن ترسیم می‌کنند. حالت‌‏هایی که با کمک چروک‌‏ها و خطوط صورت، ردی از خود به‌‏جای می‌‏گذارند.

به من گفته‌شده، خیلی کم‌صبر هستم و نشانه آن خط عمودی بین ابروهای من است که « شمشیر » نیز نامیده می‌شود. وجود یک یا دو شمشیر بین ابروها نشان می‌دهد که شما احتمالا زودرنج، عصبانی و غالبا کج‌‏خلق هستید. وقتی این خط پایین‌تر از ابروها و تا بالای بینی ادامه داشته باشد، نشانه وجود نگرانی در شماست.

خط‌وطی که در امتداد گوشه بیرونی چشم ایجاد می‌‏شوند، به‌ « پای کلاغ » معروف‌‏اند و سرنخ‌های عاطفی مهمی به ما می‌دهند. اگر پاهای کلاغ رو به بالا باشند، نشانه شادی و سرخوشی است و از خندیدن‌‏های مکرر به‌‏وجود آمده است. اما خطوطی که رو به پایین‌‏ هستند، حاکی از غم و غصه‌‏اند و اگر خطوط طولانی باشند، از دردی عمیق می‌‏گویند‌‏.

خطوط افقیِ بالا ابروها، ناشی از شکاک بودن افراد است؛ یعنی مربوط به مواقعی‌‏ست که ابروهای‌‏تان را بالا انداختید و پرسیدید « واقعا؟ » خطوط اطراف دهان، مرتبط با شیوه پرورش دادن یا پرورش یافتن شماست. خطوط عمودی روی لب بالا، نشان می‌‏دهند وقت خیلی زیادی را صرف پرورش دادن و بزرگ کردن دیگران کرده‌‏اید و لازم است زمانی را نیز به خودتان اختصاص دهید. خطوط عمودی زیر لب پایین و خطوط کنار لب‌ها، احتمالا حاکی از احساس تلخی و ناامیدی در وجود شماست.

ارتباط رنگ صورت با وضعیت سلامت

رنگ صورت ممکن است تا حدی –نه کاملا- نشانه‌هایی از شخصیت شما را بروز دهد، اما می‌‏تواند سرنخی محکم از وضعیت سلامتی‌تان باشد.

قرمز. رنگ قرمز در صورت یا هرجایی از بدن، نشانه‌ای از وجود گرماست.

 در فلسفه تائوییسم چینی، یین و یانگ، نام نیروهای مکمل مادینه و نرینه جهان است که تمامی وجوه زندگی را دربرمی‌‏گیرند. یین که انرژی مادینه است، معمولا مترادف زمین درنظرگرفته شده و سرد و پرورش‌‏دهنده است؛ و یانگ که انرژی نرینه است، معمولا مترادف آسمان : گرم و روشن.  گونه قرمز، از عدم تعادل بین « یین و یانگ » خبر می‌‏دهد.  یعنی یین، رو به افول و یانگ، در حال افزایش است. این حالت عموما هنگام یائسگی اتفاق می‌افتد، ولی ممکن است در زمان بروز سایر مشکلات نیز ظاهر شود : مثلا در میگرن، بی‌خوابی و تعریق شبانه.  قرمزی صورت، پارگی مویرگ‌ها، جوش و آکنه روزاسه نشان می‌دهند که گرمای بدن، داخلی و عمیق است.‌ آکنه روزاسه التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت است و معمولا روی گونه‌ها، پیشانی و بینی ظاهر می‌شود.

آبی رنگ بنفش یا آبی، با لخته شدن مرتبط‌‏ند. این رنگ‌‏ها در پوست -مثل کبودی- نشان‌ می‌‏دهند که جریان خون در قسمتی از بدن با مانع مواجه شده و ممکن است مربوط به اعضای داخلی بدن انسان یا رگ‌های خونی باشد.

سبز رنگ سبز به‌ندرت در چهره افراد ظاهر می‌شود و غالبا حاکی از نوعی عدم تعادل در کیسه صفرا یا کبد است.

زرد زردی در صورت یا صلبیه چشم « سفیدی چشم »، نشانه یرقان و اختلال در کبد و کیسه صفراست.

خاکستری رنگ خاکستری پوست صورت نشانه مریضی است. اگر هر نوع تفاوتی در رنگ پوست صورت خود دیدید، مخصوصا سبز، زرد یا خاکستری، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا از وخیم شدن آن جلوگیری شود.

علاه‌‏برموارد ذکرشده، رنگ‌پریدگی نیز حالتی است که اغلب مواقع به کاهش عاملی در بدن اشاره دارد. مثلا، افت فشارخون، کاهشِ چی « انرژی حیاتی » یا کاهش یانگ بدن. البته یک تشخیص جامع در طب چینی، علایم دیگر را نیز درنظرمی‌‏گیرد : مثل کاهش توان و انرژی، خشکی پوست، شکنندگی و خشکی مو و ناخن‌‏ها و سرگیجه.

چهره خوانی چینی می‌تواند سرنخ‌های مهمی را در اختیار شما قرار دهد تا شخصیت و احساسات اطرافیان‌‏تان را بهتر درک کنید؛ از تشخیص سرماخوردگی فرزندتان گرفته تا فهمیدن این‌‏که آیا  همکار جدیدتان برون‌گراست یا درون‌‏گرا…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *