چگونه در مورد ازدواج با نامزدم صحبت کنم؟

 

این مطلب یکی از موارد بسیار حساس و ضروری، در هر رابطه سالم زناشویی می‌باشد. پیش از اینکه لب به سخن بگشایید و بگویید: «عزیزم ما باید…» ابتدا به نصایح ما در این زمینه گوش کنید.

این مطلب یکی از موارد بسیار حساس و ضروری، در هر رابطه سالم زناشویی می‌باشد. پیش از اینکه لب به سخن بگشایید و بگویید: «عزیزم ما باید…» ابتدا به نصایح ما در این زمینه گوش کنید.

شما می‌توانید به راحتی با لب‌های زیبا و شیرین خود هر کس را اغوا کنید و با بذله گویی و شوخ طبعی خود او را شیفته خودتان سازید. اما متاسفانه زمانی که نوبت به بحث و گفتگو می‌رسد، هیچ یک از موارد بالا به شما کمک نمی‌کنند. زبانتان بند می‌آید و اصلا نمی‌توانید لب به سخن گفتن بگشایید. معمولا خانم‌ها در یک چنین شرایطی سراغ کلیشه‌ها می‌روند و شروع می‌کنند به غر زدن و در مقابل، آقایون نیز شدید‌ترین حالت دفاعی را به خود می‌گیرند. به هر حال یکی از طرفین عصبانی شده به دیگری آسیب روحی می‌رساند و به طور کلی باعث انحراف هر دو از مسیر اصلی زندگیشان می‌گردد.

ما هم به همین دلیل اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. مراحل آغازی در هر رابطه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. شما باید تا حدی عواقب همه کارهای خود را در نظر بگیرید. ما راههایی را پیشنهاد می‌کنیم که از آن طریق بتوانید خیلی راحت‌تر مکالمه مسالمت آمیزی با هم داشته باشید. در ضمن با بهره گیری از این نکات، گفتگوی شما موثر و سودمند نیز خواهد بود.

نکته مکالمه‌ای ۱: هدفمند بودن

پیش از اینکه بحث‌های طعن آمیز را شروع کنید، باید به اهداف خود فکر کنید. «شارین ولف» نویسنده کتاب «تاکتیک‌های قرار ملاقات» معتقد است: «اشتباه اکثر خانم‌ها این است که خودشان هم نمی‌دانند از همسرشان چه می‌خواهند. آن‌ها انتظار دارند که همسرشان پاسخ این سوال که ارتباطمان به کجا ختم خواهد شد را سریعا بدهند بدون اینکه خودشان جواب روشنی برای این پرسش داشته باشند.» مطرح کردن این سوال اصلا عادلانه نیست.

به ارتباطی که در آرزوی آن هستید فکر کنید. آیا می‌خواهید صرفا با هم قرار ملاقات داشته باشید؟ قصد دارید در کنار هم زندگی کنید؟ تمایل به نامزد کردن دارید؟ سپس آمال رمانتیک خود را با حقایق موجود در زندگیتان تطبیق دهید. ممکن است آنقدر سرتان شلوغ باشد که زمان کافی نداشته باشید و یا شاید برنامه برای مسافرت ریخته باشید. گاهی آنقدر خانم‌ها غرق در آرزوی کسب تعهد از جانب آقایون می‌شوند که به هیچ وجه فکر نمی‌کنند که ممکن است خودشان آمادگی لازم برای این امر را نداشته باشند.

زمانی که تمام قضایا را با خودتان تحلیل و بررسی کردید، نوبت به آن می‌رسد که میزان علاقه نامزد خود را بسنجید. توجه: آیا او شما را در داخل برنامه‌های آینده‌اش شریک می‌داند؟ آیا خانواده‌اش را ملاقات کرده‌اید؟ آیا او در مقابل دوستانش با شما راحت است؟ تمام این موارد نمونه‌های خوبی برای نشان دادن نیات درونی او هستند. اما اگر او هفته‌ای یک مرتبه با شما بیشتر قرار نگذاشت و از کارهای خود زمانیکه با او نیستید صحبتی به میان نیاورد، شما بهتر است جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و فکر او را از ذهنتان بیرون کنید.

نهایتا تحلیل کنید که آرزو‌هایی که در سر می‌پرورانید تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند. «تینا» ۲۶ ساله از تجربه شخصی‌اش با ما سخن می‌گوید: «پس از چند ماه که ما به طور تصادفی شروع کردیم به ملاقات هم، او از من خواست تا به طور رسمی نامزدی خودم با او را اعلام کنم. این امر برای من کاملا غیر قابل منتظره بود، چراکه ما فقط چندین قرار ملاقات ساده با هم داشتیم. من به او علاقه داشتم اما از آنجاییکه این پیشنهاد برایم کمی عجیب و غریب آمد، به خاطر همین تصمیم گرفتم تا با او قرار ملاقات نگذارم.»

نکته مکالمه‌ای ۲: انتخاب مکان مناسب

عکس العمل همسرتان، ارتباط تنگاتنگی به زمان و جو موجود دارد. شاید به نظر برخی از افراد، قبل و بعد از رابطه جنسی زمان مناسبی برای باز کردن صحبت باشد، اما باید به خاطر داشته باشید که این تفکر اشتباه است. او هر چقدر هم که آرام باشد، باز هم ذهنش به درستی واکنش نشان نمی‌دهد. و برای اینکه به نحوی به صحبت‌های خود با شما خاتمه دهد، بدون عمد، با تمام گفته‌هایتان موافقت می‌کند. همچنین زمانی که تصور کند شما او را به دام انداخته‌اید مثلا در ماشین، هنگام صرف یک شام رمانتیک، به هیچ وجه شاهد عکس العمل مناسب نخواهید بود. همچنین در مقابل دوستان و اقوام نیز باید دهان خود را ببندید؛ چراکه احتمال دارد او در معرض دید همگان با شما مشاجره کند.

بهترین زمان موقعی است که او در حال گرم کردن سر خود است. زمانی می‌توانید با یک مرد صحبت کنید که در حال انجام دادن یک فعالیت جسمی است. البته باید مراقب باشید که فعالیت او به نحوی باشد که بتواند همزمان بر روی حرف‌های شما نیز تمرکز کند. مثلا تمیز کردن میز پس از اتمام غذا و یا وقتی بی‌هدف کانال‌های تلویزیون را بالا پایین می‌کند، همه از موارد خوبی در این زمینه هستند.

برای برقراری ارتباط هر چه بهتر می‌توانید گفتگو را مثلا زمانی که از تماشای یک فیلم در سینما که هر دو از آن لذت برده‌اید، شروع کنید. او اگر نسبت به شما احساس نزدیکی کند با علاقه بیشتری در مورد رابطه خود با شما صحبت می‌کند.

نکته مکالمه‌ای ۳: کلمات را به دقت انتخاب کنید

می‌توان با یک اشتباه لپی موجب غرق شدن یک کشتی شد پس باید خیلی مراقب حرف زدن خود باشید. مرحله اول: از لغات کلیشه‌ای استفاده نکنید. زمانیکه یک مرد ازهمسر خود عبارت «ما باید با هم صحبت کنیم» را می‌شنود، احساس می‌کند که قرار است مورد انتقاد قرار بگیرد. زمانیکه به او می‌گویید: «فکر می‌کنی رابطه ما به کجا ختم می‌شود؟» او یک حالت تدافعی به خود می‌گیرد. به جای استفاده از چنین عباراتی می‌توانید از جمله‌های مثبتی استفاده کنید تا او نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. «نگار» ۳۱ ساله از تجربه موفقیت آمیز خود با ما صحبت می‌کند: «من پس از گذشت ۳ سال احساس نزدیکی خیلی زیادی به او پیدا کرده و با او مانوس شده بودم. با هم نشستیم به صحبت کردن در مورد تک همسری و بعد از یک بحث داغ، به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کردیم. صحبت مستقیم و صادقانه با او باعث شد تا من به تمام خواست‌هایم برسم.»

بهترین تکنیک این است که طوری اهداف خود را بیان کنید که در چهارچوب علاقه او قرار بگیرند. می‌توانید از عباراتی نظیر: «من داشتم در مورد ارتباطمون فکر می‌کردم، من احساس می‌کنم زمانیکه با هم هستیم خوشحالم، به این خاطر دوست دارم ارتباط کمی جدی‌تر شود؛ نظر تو در این مورد چیست؟» استفاده کنید. با ادای این کلمات او متوجه می‌شود که نظر شخصی‌اش برای شما اهمیت دارد و مجبور نیست‌‌ همان جوابی که شما در انتظار شنیدن آن هستید را به زبان بیاورد.

یک رویکرد دیگر به ما آموزش می‌دهد تا با شوهر خود هدفمند، مستقیم، واضح و عقلانی گفتگو کنیم. استفاده از کلمات دو پهلو مانند: من احساس می‌کنم، من نیاز دارم…. باعث می‌شود تا او نتواند به خوبی منظور شما را درک کند. همچنین استفاده از کلمه من «نیاز» دارم شما را به او وابسته می‌کند و این مسئله خود یک نقطه تباهی بزرگی است.

اگر جواب مورد نظر خود را از او نگرفتید، نباید خیلی سریع عکس العمل نشان داده و خود را عصبانی و ناراحت کنید، بلکه باید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید و اصلا کاری نکنید تا او نظر خود را تغییر دهد.

به جای این کار، باید با هم توافق کنید که این موضوع را در یک ملاقات دیگر، بیشتر تجزیه تحلیل کنید. و از زمان باقیمانده بیشترین لذت را ببرید. سعی کنید با افرادی که متعهل هستند رفت و آمد کنید تا این تصور غلط که با شروع ازدواج، زندگی به پایان خواهد رسید، از ذهن او پاک شود. زمانی که موقع گفتگو فرا می‌رسد، باید او را پیشاپیش از مقاصد خود آگاه کنید.

نکته مکالمه‌ای ۴: قرارداد ببندید

زمانی که هر دو بر سر ابراز احساس بیشتر و پیشرفت در رابطه موافقت کردید، انتقال به مرحله بعدی را به آهستگی شروع کنید. در طول این زمان شوهرتان به اندازه کافی فرصت دارد تا در مورد تصمیم خود بیشتر فکر کرده و به این نتیجه برسد که تصمیم درستی اتخاذ نموده است.

پس از اینکه رابطه شما قدری صمیمی‌تر شد، رفته رفته او را به عنوان نامزد به خانواده و دوستان خود معرفی کنید. اما اگر شما با سرعت زیاد این کار را انجام دهید، او قدری آشفته شده و حتی اگر دوست داشته باشد، باز هم ترجیح می‌دهد از تمام این مسائل کناره گیری کند. سعی نکنید خیلی سریع به محل زندگی او اسباب کشی کنید. به جای این کار، آگهی‌های روزنامه پیرامون خرید و فروش ملک را بگیرید و در کنار او به دنبال خانه مناسب بگردید. با این کار او احساس می‌کند که در رابطه به اندازه شما سهم دارد.

باید توجه داشته باشید که آهستگی به معنای رکود نیست. به عنوان مثال اگر شما دو نفر با هم توافق کردید که کلید‌های آپارتما‌‌نهایتان را به هم بدهید و یک ماه از این قضیه گذشته باشد و او هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده باشد، باید بدانید که او در حال وقت کشی کردن است. اگر واقعا از شرایط فعلی خود خسته شده باشید، می‌توانید به راحتی با او خداحافظی کنید. «سارا» در مورد رابطه قبلی خود اینچنین می‌گوید: «درست زمانی که در آستانه ازدواج قرار داشتم، نامزد قبلی‌ام آمد و گفت من واقعا تو را دوست دارم و دلیل اینکه هیچ‌گاه به تو پیشنهاد ندادم این بوده که احساس می‌کردم به من جواب مثبت نمی‌دهی؛ من هم یک کار احمقانه انجام دادم و ۶ ماه دیگر در انتظار او نشستم. تصور می‌کردم او در حال آماده کردن سور و ساط ازدواج است. اما به تدریج متوجه شدم که کار او تنها وقت تلف کردن است. به او گفتم دیگر بیش از این نمی‌توانم صبر کنم و رابطه را تمام کردم.

شاید این پایان خوشی که همه به دنبال آن هستند نباشد، اما حالا شما می‌توانید به راحتی مردی را که به دنبال او هستید و او نیز از آمادگی کامل برای شروع یک زندگی مشترک اماده است، را پیدا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *