چند راه ساده برای مراقبت از استخوان‌ها

امروزه یکی از مشکلات رو‌‌‌‌‏به‌‌‌‌‏رشد، در تمامی گروه‌های سنی این است که با افزایش زمانِ نشستن پشت کامپیوتر، درد ستون فقرات نیز بیشتر می‌شود !

حالت اشتباه بدن هنگام نشستن یا ایستادن، نشستن‌ به مدت طولانی، کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های سنگین، به‌‌‌‌‏مرور ستون‌‌‌‌‏مهره‌‌‌‌‏ها را ضعیف می‌کنند.

درد پشت، فرد را درانجام کارهای روزانه، ناتوان می‌کند. این درد گاهی آنقدرزیاد است که مانع شرکت درفعالیت‌های مورد علاقه‌ شده و حتی ممکن است جلوی ورزش کردن‌ فرد را بگیرد. درنتیجه، این عدم فعالیت به تخریب بیشتر دیسک بین‌‌‌‌‏مهره‌‌‌‌‏ها و وضعیت ستون فقرات منجر می‌شود !

به همین دلایل، بهتر است به فکر درمان یا پیشگیری از دردِ پشت و ستون مهره‌‌‌‌‏های خود باشید.

حال با استفاده از کدام حرکت‌‌‌‌‏ها و چه رژیم غذایی‌‌‏، می‌‌‌‌‏توان به سلامت ستون‌فقرات کمک کرد؟

دکتر آشیش چودری، مدیرعامل و جراح ارتوپد، در بیمارستان فوق‌‌‌‌‏تخصصی مراقبت‌های ویژه بهداشتی آکاش درهندوستان است. او می‌گوید : « استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپ‌‌‌‌‏تاپ و کامپیوتر و… اغلب به گردن و ستون فقرات ما آسیب ‌‌‌‌‏رسانده و حالت قرارگیری بدن را طوری تحت‌‌‌‌‏تاثیر قرار می‌‌‌‌‏دهد که مشکل را تشدید می‌کند. »

او توصیه می‌‌‌‌‏کند : « دستگاه‌های خود را تا حد‌‌‌‌‏ امکان، هم‌ سطح چشم‌تان تنظیم کنید. بهتر است صفحه نمایش آنها طوری با سطح چشمان‌‌‌‌‏تان تنظیم شود ‌که مجبور نباشید به پایین نگاه کرده یا سرتان را به جلو خم کنید. »

با افزایش سن، تغییراتی در ستون فقرات اتفاق می‌افتد که جلوگیری از آنها سخت یا غیرممکن است؛ اما بعضی تمرین‌‌‌‌‏های ورزشی نیز، برای بهبود ستون فقرات وجود دارند : مثلا برخی حرکات یوگا که معروف به « حرکات مار » و « کودک شاد » هستند، پشت بدن را تقویت کرده و درد آن را تسکین می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌‌‌‌‏های جلوگیری از پشت‌‌‌‌‏درد و پوکی استخوان، تغییر در شیوه زندگی است. به‌طور مثال، سیگار کشیدن به افزایش تخریب استخوان‌ها منجرشده و برای سلامت پشت، ضرر دارد.

دکتر پونت گیردهار، مدیر بخش جراحی ستون ‌‌‌‌‏فقرات و بازسازی مفاصل در هند است. به گفته وی، آب برای بهبود سلامت پشت، مفید است.

دکتر گیردهار می‌‌‏گوید : « هیدراتاسیون یا رساندن آب کافی به بدن، به حفظ خاصیت انعطاف‌‌‌‌‏پذیری بافت نرم و روان بودن مفاصل  کمک می‌کند. هم‌‌‌‌‏چنین، استفاده از حمام آب گرم، کمپرس گرم، یا درازکشیدن زیر لامپ‌های حرارتی، عضلات پشت را رها و شل کرده و گردش خون را در آنها افزایش می‌دهد. »

عادت‌‌‌‌‏های غذایی سالمی که از سلامت ستون‌‌‌‌‏فقرات محافظت می‌کنند، شامل این موارد هستند : خوردن غذاهای کامل مثل « غلات کامل » و مقدار کافی از سبزیجاتِ برگ‌‌‌‌‏سبزِ تیره، مانند بروکلی. چرا که سرشاراز کلسیم با منبع گیاهی هستند. تخم‌‌‌‌‏مرغ، ماهی‌های چرب و نور خورشید نیز از منابع خوب « ویتامین د » محسوب می‌‌‌‌‏شوند.

در صورت قرار داشتن در معرض مشکلات ستون فقرات، بهتر است فاکتورهای خطر ابتلا به پوکی استخوان را شناخته و با پزشک خود مشورت کنید، تا بتوانید به میزان بیشتری از آسیب‌های نخاعی یا ستون فقرات جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *