ویتامین D سپری مقاوم در برابر انواع سرطان ها

 

ویتامین ها مولوکول هایی هستند که اعمال اساسی را به صورت ویژه در بدن انجام می دهند؛ برخی از این ویتامین ها توسط خود بدن تولید می شوند و برخی دیگر را می باست از سایر منابع تامین نمود. ویتامین D از جمله مفید ترین انواع ویتامین های محلول در چربی است که توسط خود بدن تولید می شود اما کافی نسیت! در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نتایج آزمایشات روی بیش از ۳۰ هزار شرکت‌کننده نشان داده است افرادی که سطح ویتامین D در بدنشان بالاتر است ممکن است کمتر در معرض ابتلا به تمام انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان کبد باشند.

ویتامین D در اثر قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب در بدن تولید می‌شود. این ویتامین به حفظ کلسیم کافی در بدن که در استحکام و تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها و نیز سلامت عضلات نقش دارد کمک می‌کند.

در حالی که تاثیر مثبت ویتامین D بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های استخوانی شناخته شده است همچنین شواهد پزشکی فزاینده‌ نشان می‌دهند که این ویتامین برای مقابله با سایر بیماری‌های مزمن از جمله برخی سرطان‌ها نیز موثر است.

متخصصان علوم پزشکی دریافته‌اند که سطح بالاتر ویتامین D با کاهش نسبی (حدود ۲۰ درصد) خطر ابتلا به سرطان در مردان و زنان مرتبط است.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، همچنین سطح بیشتر ویتامین D در بدن با کاهش نسبی (۳۰ تا ۵۰ درصد) خطر ابتلا به سرطان کبد توام است که این رابطه در مردان بیش از زنان دیده شده است.

دکتر “تایکی یاماجی” از مرکز ملی سرطان در توکیو در این باره گفت: یافته‌های جدید تاییدی بر این فرضیه است که ویتامین D تاثیرات حفاظتی در برابر سرطان‌ها در نقاط مختلف بدن دارد.

برای انجام این مطالعه که شرح آن در مجله “The BMJ” منتشر شده این تیم تخصصی اطلاعات مربوط به ۳۳ هزار و ۷۳۶ شرکت‌کننده زن و مرد را که بین ۴۰ تا ۶۹ ساله بودند ارزیابی کرده و این افراد برای یک دوره متوسط ۱۶ ساله دوباره بازبینی شده‌اند.

در این بررسی‌ها در عین حال هیچ رابطه‌ای بین افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های بررسی‌شده با ویتامین D دیده نشده است.

با این حال متخصصان تاکید کردند برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره اینکه چه میزان از این ویتامین در پیشگیری از سرطان موثر است انجام آزمایشات و مطالعات بیشتر ضروری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *