همه چیز دربارهٔ آرایش!

 

همه چیز دربارهٔ آرایش!

معمولا همه آرایش چشم‌های جوان رو که چروک و تیره گی و پف ندارند رو بلدند، حتی کسانی که دوره آرایش رو گذروندند چون همیشه روی صورت‌های کم عیب و جوان تمرین می‌کنند وقتی در کار با مشتری‌های سن بالا مواجه می‌شوند نمی‌دونند که چگونه و با چه رنگی کارکنند. مهم‌ترین چیز در موردچنین صورت‌هایی این هست که چروک‌های صورت و پلک رو به حداقل برسونیم.

برای صورت یک راه حل مناسب استفاده از ماسک موقت زد چروک است که برای تهیه اون باید پودر مخمر جو رو با آب مخلوط کرده و به صورت خمیر روی صورت بگذاریم در صورتی که پوست خشک است بجای آب از شیر استفاده کنید. برای اطراف چشم از کرم دور چشم و کانسلر مایع استفاده کرده و کبودی و چروک دور چشم رو بپوشانید.

برای این چشم‌ها از سایه براق و پودری استفاده نکنید و سعی کنید ا سایه‌های تیره مسی یا قهوه‌ای بر روی پف پلک بکار ببرید. هرگز زیر چشم‌ها سایه سفید براق استفاده نکنید زیرا سن فرد را بالا‌تر می‌برد. در مورد ابرو‌ها سعی کنید با موی ابرو آنرا حالت دهید و از رنگ طوسی برای پر کردن آن استفاده کنید و از رنگ‌های ابرو قهوه‌ای و حالت‌های خیلی گرد یا خیلی هشتی استفاده نکنید. حتما برای این چشم‌ها مژه بکار ببرید زیرا چشم‌ها رو باز‌تر و جوان‌تر می‌کند.

خط چشم کلفت و مشکی برای زیر چشم مناسب نیست چون چهره فرد رو بد نشون می‌ده می‌تونید از مداد رنگی اکلیلی استفاده کنید و مژه‌های پایین رو با ریمل قهوه‌ای یا همون رنگی که خط کشیدید رنگ کنید.

بهداشت و زیبایی لب‌ها

ترک خوردن لب‌ها
مالیدن اندکی وازلین یا پماد آ+ د (d+a) بر روی لب‌ها موجب نرمی ان‌ها می‌شود این نکته را به ویژه در زمستان که لب‌ها دچار خشکی و ترک خوردگی و سرمازدگی می‌شوند به یاد داشته باشید اندکی وازلین یا پماد ویتامین آ+ د موجب تسکین والتیام ترک خوردگی لب‌ها می‌شود.

زیبایی و درخشندگی
اگر احساس می‌کنید لب‌ها یتان رنگی مات و خشک دارند پس از مالیدن روژ بر ان‌ها اندکی وازلین را در خط دور لب بمالید به این ترتیب لب‌ها حالتی براق و زیبا پیدا می‌کنند.

شقاق گوشه لب‌ها
اگر دچار زخم گوشهٔ لب شده‌اید مقداری «الکل کامفر» از دارو خانه خریداری کنید و روزی سه بار با پنبه روی ضا یعه بمالید البته اگر عفونی باشد باید به پزشک مراجعه نموده و آنتی بیوتیک مناسب دریافت کرد.

پاک کردن روژ
ابتدا با یک دستمال کاغذی روژ را پاک کنید روژ را پاک کنید سپس مقداری ادکلون روی یک دستمال کاغذی دیگر بریزید لب‌ها را با آن کاملا پاک کنید این کار باعث می‌شود تمام روژ از سطع لب پاک شود.

چهرهٔ خندان
اگر هنگام مالیدن روژ بر لب‌ها از وسط لب‌ها به طرف گوشه‌ها بروند و گوشهٔ لب‌ها را به طرف بالا روژ بزنید (البته نه روی پوست گونه) موجب می‌شود چهره بشاش به نظر برسد و نیز از احساس کشیدگی پوست اطراف لب جلو گیری می‌کند.

روژ پایدار
پس از مالیدن روژ لب لب‌ها را با تماس‌دان یک دستمال کاغذی به آستگی خشک کنید سپس دو باره یک لایه روژ بزنید و مجددا با دستمال کاغذی سظع آن را خشک کنید انگاه سطع روژ را با یک لایه نازک وازلین بپوشاند به این ترتیب یک رنگ مقاوم و براق و درخشنده که به سهولت پاک نمی‌شود خواهید داشت.

اگر می‌خواهید لب‌هایتان کوچک‌تر به نظر برسند

بسیاری از خانم‌ها تمایل دارند لب‌هایشان کوچک‌تر از انچه هست به نظر برسد برای این منظور ابتدا یک کرم پایه کرم زیر ارایش) بر روی لب‌ها بمالید سپس دور لب‌ها را با یک مداد ابرو قهوه‌ای نرم خط بکشید آنگاه یک روژ روشن روی لب‌ها بزنید و لب‌ها را با دقت و به نرمی به هم تماس دهید توجه داشته باشید که هنگام خط کشیدن نباید از حدود طبیعی دور لب‌ها زیاد دور شوید.

بیرون اوردن بقایای روژ
اگر روژ لب شما در لولهٔ خود رسوب کرده و بالا نمی‌اید یا به اخر رسیده برای استفاده از بقایای آن کافی است یک برس مخصوص لب از فروشگاه لوازم ارایشی – بهداشتی تهیه نمایید وبا آن روژ را خارج کرده و به روی لب‌ها بمالید معمولا یک سوم روژ در انتهای لوله باقی می‌ماند که حجم قابل ملاحظه یی است و به این ترتیب می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد

تهیهٔ روژ از بقایای آن
اگر روژ‌ها ی مصرف شده را جمع اوری کنید می‌توان ته مانده‌های ان‌ها را از لوله در اورده و در یک ظرف چینی مقاوم به حرارت بریزید سپس چند قطره روغن مایع به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط نمایید تا یکنواخت شود سپس این ترکیب را روی حرارت بسیار ملایمی قرار دهید تا نرم شود و رنگ مورد علاقهٔ شما را پیدا کند آنگاه آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود اکنون می‌توانید این روژ را با استفاده از برس‌های کوچک مخلوط لب مورد استفاده قرار دهید اگر می‌خواهید به صورت لوله یی پیش از سرد شدن مخلوط آن را لوله کنید و در کاغذ آلو می‌نیومی بپیچید و در یخچال بگذارید و سپس از سرد شدن در لولهٔ روژ قرار دهید و مصرف کنید نکتهٔ مهم در این روش پهریز از حرارت زیاد است افزودن روغن باعث درخشندگی روژ می‌شود.

چگونه پوستمان را اتو بکشیم؟

هرسال در سرتاسر جهان میلیون‌ها دلار خرج خرید کرم‌های ضد چروک می‌شود.

با گذشت زمان و رسیدن به دوران پیری، پوست ما ممکن است خشک و یا چروکیده شود. مردم سراسر جهان، همه ساله، میلیون‌ها دلار برای کرم‌های ضد چروک خرج می‌کنند تا پوستشان سالم و صاف بماند. بسیاری انتظار دارند این کرم‌ها همانند اتو، پوست آن‌ها را صاف کند، اما آیا واقعا این کرم‌ها تاثیر معجزه آسا دارند؟

چرا پوست چروک می‌شود؟

فیبرهای کلاژن، پروتئین اصلی در پوست هستند و فیبرهای الاستین به خاطر قابلیت ارتجاعی خود (توانایی برای کشیدگی و قابلیت بازگشت به شکل اولیه) به پوست جوانی و طراوت می‌دهند. با افزایش سن و سال که پوست در معرض عوامل محیطی (نظیر آفتاب، مواد شوینده، استرس و …) قرار می‌گیرد، پوست چروکیده و ضعیف می‌شود، زیرا که قادر نیست دوباره به طور صحیح مرمت شود. همچنین با افزایش سن، غشاء میانی پوست شروع به کم چربی شدن می‌کند.
قرار گرفتن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید به انهدام فیبرهای الاستین در پوست منجر شده و سبب ضعیف شدن پوست، کشیدگی و از دست دادن قابلیت ارتجاعی آن می‌شود. همچنین، پوست آسان‌تر گسسته شده و به زمان بیشتری برای التیام نیاز پیدا می‌کند، که این هم یکی از عوامل اصلی چین و چروک پوست است.
پوست سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها با‌‌ همان نوع پوست، گرایش به چروک شدن دارد. دلیل این تفاوت، شناخته نشده است، اما ممکن است به خاطر این حقیقت باشد که سیگار گردش خود را در پوست کاهش می‌دهد. دیگر آلوده کننده‌های هوا مخصوصا ازن هم در این کار دخیل هستند. این باور وجود دارد که رادیکال‌های آزاد اکسیژن، به غشاهای سلولی آسیب می‌رسانند، حتی با مواد ژنتیکی فعل و انفعال داشته و پیری پوست را تسریع می‌کنند. کاهش وزن سریع و جدی نیز ممکن است سبب چین و چروک شود،‌‌ همان طور که سلول‌های چربی زیرین پوست احتیاج به لایه سطحی دارند، کاهش در این سلول‌های چربی سبب می‌شود که شخص لاغر و ضعیف به نظر بیاید.

کرم ضد چروک‌یعنی چه؟

کرم‌های ضد چروک برای پوست‌های در شرف پیری یا پیر طراحی می‌شوند و باید توانایی جلوگیری از ایجاد چروک‌های جدید را داشته باشند. بدین ترتیب میزان مواد مرطوب کننده این محصولات بالا و البته مقدار مواد چرب و روغن‌های سبک (همچون روغن‌های گیاهی) بسیار زیاد است. ضمناً از انواع مرطوب کننده‌های قوی که خاصیت درمانی دارند در این نوع کرم‌ها استفاده می‌شوند. علاوه براین، بسیاری از کرم‌های ضد چروک حاوی مواد لایه بردار ملایم و مواد محرک سازنده سلول‌های جدید پوستی هستند.

مواد موثر در کرم‌های ضد چروک

برخی از رایج‌ترین انواع موادی که در کرم‌های ضد چروک وجود دارند عبارتند از:

-۱ ویتامین‌ها:

رتینول یک شکل ویتامین A است و اولین ماده آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده در کرم‌های ضدچروک معمول موجود در بازار، مورد استفاده قرار گرفت. ترتینوئین شکل دیگر ویتامین A است که نسبت به رتینول قوی‌تر است. ترتینوئین تنها درمان موضعی تائید شده برای چروک است و توسط نسخه پزشک قابل تهیه است. هم رتینول و هم ترتینوئین می‌توانند باعث قرمزی و تحریک پوست شوند، اما اثرات جانبی رتینول معمولاً خفیف‌تر است. البته اگر حامله هستید یا قصد دارید حامله شوید از مشتقات مصنوعی ویتامین A دوری کنید، زیرا استفاده از این مواد در دوران بارداری ممنوع است و ممکن است موجب ناهنجاری‌های جنین شود.
ویتامین C یک ماده مغذی آنتی اکسیدان است که به بازیابی ویتامین E در بدن کمک می‌کند. ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک می‌کند. تحقیقات نشان داده که ویتامین C با تحریک کردن تجدید سلولی و افزایش جریان خون پوست را ترمیم و از آن محافظت می‌کند. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استعمال موضعی ویتامین C ممکن است باعث کاهش چین وچروک‌ها، افزایش ضخامت پوست و محافظت در برابر صدمه نور خورشید شود. ویتامینE یک ماده مغذی آنتی اکسیدان است و عمده‌ترین آنتی اکسیدانی است که در پوست انسان یافت می‌شود. کاهش میزان آن در پوست با ایجاد چروک پوستی همراهی دارد. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد – مواد واکنش دهنده آسیب رسان تولید شده در جریان واکنش‌های شیمیایی در بدن – باعث ایجاد پوستی لطیف و بدون چروک می‌شود.

-۲ آلفالیپوئیک اسید:

آلفا لیپوئیک اسید ماده آنتی اکسیدانی است که در غشای سلول‌های پوست نفوذ می‌کند و باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. این ماده همچنین ممکن است به عنوان یک لایه بردار شیمیایی پوست باعث ریزش پوست مرده و کاهش چروک‌ها شود.

-۳ مس:

مس یک عنصر کمیاب است که در هر سلولی یافت می‌شود. در کرم‌ها مس را با قطعات کوچک پروتئینی به نام پپتید ترکیب می‌کنند. پپتیدهای مس، التیام زخم‌ها را تشدید می‌کنند. آن‌ها همچنین تولید کلاژن را تحریک کرده و ممکن است اثر آنتی اکسیدان‌ها را تقویت کنند. گروهی معتقدند کرم‌های حاوی پپتیدهای مس ارتجاع و رطوبت پوست را بهبود می‌بخشند و به این ترتیب خطوط و چروک‌های ظریف پوست را کاهش می‌دهند.

-۴ فاکتورهای رشد: ‌

فاکتورهای رشد هورمون‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شوند. کینتین که یک فاکتور رشد گیاهی است، به عنوان یکی از رایج‌ترین مواد در کرم‌های ضد چروک مصرف می‌شود.

-۵ هیدروکسی اسید‌ها:

آلفا هیدروکسی اسید‌ها، بتاهیدروکسی اسید‌ها و پلی هیدروکسی اسید‌ها همگی انواع مصنوعی اسیدهای مشتق از میوه‌های قنددار هستند. این اسید‌ها معطرند و موادی هستند که باعث می‌شوند لایه فوقانی و مرده پوست برداشته شود و رشد یک لایه صاف و یک رنگ از پوست جدید تحریک شود. هیدروکسی اسید‌ها تولید کلاژن – پروتئینی که پوست را ضخیم می‌کند و مانع از دست رفتن آب آن می‌شود- را تحریک می‌کند. استفاده از این اسید‌ها ممکن است باعث بهبودی متوسط خطوط و چروک‌های ظریف شود.

-۶ کوآنزیم:

Q – کوآنزیمQ – ماده‌ای است مغذی که به تنظیم تولید انرژی در سلول‌ها کمک می‌کند. کمپانی‌های سازنده مدعی هستند که این ماده به توانایی پوست در مقابله با چروک‌ها کمک می‌کند. اما پژوهش‌های بیشتری برای بررسی اثرات درازمدت این کرم‌ها مورد نیاز است.

-۷ کلاژن:

کلاژن پروتئین اصلی پوست است و باعث انعطاف پذیری و کشسانی پوست می‌شود. میزان کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد و در نتیجه چین و چروک‌و افتادگی پوست رخ می‌دهد.
حقیقت این است که کلاژن از طریق پوست جذب نمی‌شود و باعث افزایش تولید کلاژن بدن نیز نمی‌شود. استفاده از کرم‌های حاوی کلاژن ممکن است احساسی از قوام دار شدن و استحکام پوست ایجاد کند، اما این اثر نه به خاطر کلاژن، بلکه به علت مرطوب شدن پوست است که هر کرم مرطوب کننده‌ای می‌تواند آن را ایجاد کند.

انتخاب‌کنید

بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، فقط پوست را مرطوب می‌کنند. اما فرآورده‌هایی هم وجود دارند که سازندگانشان مدعی‌اند چروک‌های پوست را کاهش می‌دهند یا آسیب وارد بر پوست، ناشی از پیری یا تابش آفتاب را برطرف می‌کنند. با ورود به داروخانه یا لوازم آرایش فروشی‌ها با انبوهی از کرم‌های ضد چروک مختلف روبه رو می‌شویم که هر یک ما را وسوسه می‌کنند که آن‌ها را امتحان کنیم تا بفهمیم کدامیک موثر‌تر است. اما این کار شیوه مناسبی نیست چرا که هم مقدار زیادی خرج روی دست شما می‌گذارد و هم اینکه ممکن است دچار عوارضی مانند حساسیت یا تحریک شدن پوست شوید.
باید‌توجه‌داشته‌باشید‌که کرم‌های ضد چروک متفاوت، ممکن است بیشترین تاثیر را روی پوست معینی مثلاً چرب، خشک، حساس یا غیره داشته باشند. بنابراین متخصص پوست می‌تواند با تعیین نوع پوست شما، ارزیابی مشکلات پوستی شما و همچنین تعیین کردن وجود حساسیت در پوست شما نسبت به مواد معین، در انتخاب کرم ضد چروک مناسب به شما کمک کند. ضمناً نباید انتظار داشته باشید که کرم ضد چروک مانند اتو عمل کند و پوست را کاملا صاف نماید. همچنین این کرم‌ها نمی‌توانند کار جراحی پلاستیک برای پوست کشی را برای شما انجام دهد. اما به هر حال این محصولات می‌تواند اثر خفیف تا متوسطی در برطرف کردن چروک‌ها داشته باشد. شما می‌توانید به فروشگاه‌های عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی بروید و هرچه در جیبتان است بدهید و یک کرم ضد چروک خریداری کنید، اما معلوم نیست این کرم تا چه حد موثر باشد، یا اصلا‌ موثر باشد. ماسک‌های طبیعی و کمی تغییر در رژیم غذایی می‌تواند پوستی صاف و شفاف به شما بدهد. برای برخورداری از یک پوست زیبا و سالم به دنبال کرم‌ها و ماسک‌های مختلف نباشید. سرما به دلیل ایجاد خشکی در پوست رابطه مستقیمی با چروک و پیری زودرس دارد، در این فصل بیشتر به پوستتان رسیدگی کنید و اجازه ندهید هیچ‌گاه پوستتان خشک شود. بهترین وسیله برای چرب نگه داشتن پوست، روغن زیتون است. حمام آفتاب نگیرید و سعی کنید که بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض آفتاب پرهیز کنید. اگر در این ساعات مجبورید در معرض آفتاب باشید، همیشه از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید.. صورت خود را زیاد نشویید و از صابون‌های زبر پرهیز کنید. زیرا شستن زیاد باعث کم شدن چربی و رطوبت پوست می‌شود و بدانید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

جوان‌سازی پوست صورت و گردن

زمانی که پوست چروک می‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم‌ها و درمان‌های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می‌توانند از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌های به‌وجود‌آمده نیاز به درمان‌های سریع و تهاجمی‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق‌های مزوتراپی هم می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

جوان‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین‌وچروک و آسیب‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرمابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌شود. درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرمابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده، سلول‌های قدیمی به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرمابرژین برداشته می‌شوند.

برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس (فلج‌کننده عضلات) استفاده کرد تا از پیشرفت چروک‌ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین‌وچروک‌ها کمک کرد.

برخی از دارو‌هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند‌ از: انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک.

چند توصیه

– حتماً خانواده در جریان قرار بگیرند، چون تا یک هفته کبودی وجود دارد و نمی‌توان آن را مخفی کرد.

– مراقبت از پوست و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ضروری است اما بیمار می‌تواند در طی دوره درمان از کرم‌های شب و لایه‌بردار استفاده نکند چون مواد لازم به ‌طور مستقیم به پوست می‌رسد.

مقایسه با لیفتینگ

جلوی پیری و کهولت سن را با هیچ روشی نمی‌توان گرفت، برای همین افرادی که لیفتینگ صورت انجام داده‌اند بعد از مدتی دوباره دچار افتادگی پوست می‌شوند و چون یک‌بار پوست صورت آن‌ها کشیده شده است، نمی‌توانند برای بار دوم از این روش استفاده کنند، در حالی‌ که در مزوتراپی چنین محدودیتی وجود ندارد. در ضمن در لیفتینگ جای بخیه‌ها به زیبایی فرد لطمه می‌زند.

مقایسه با لیزر

لیزر پوست در اصل تلنگری به سلول‌ها است تا آن‌ها را وادار به کلاژن‌سازی کند. در استفاده از این روش علاوه بر پرداخت هزینه خود عمل باید طی این دوره از درمان‌های پایه‌ای اضافی مانند استفاده از انواع کرم‌ها هم کمک گرفت.

مقایسه با استفاده از ژل‌ها

اگر افراد از ژل‌های طبیعی‌تر مانند کلاژن‌ و اسید هیالورونیک به جای ژل پلی‌آکریل آمید یا اینترفال استفاده کنند از نظر هزینه تقریباً با مزوتراپی برابر است. اما در این نوع درمان‌ها فقط نقاط خاصی مانند خط لبخند (خط نازولبیال) پر شده است، در حالی ‌که در مزوتراپی کل صورت (پیشانی، دور چشم، خط لبخند، کنار چانه و غیره) پوشش داده می‌شود و به دلیل این همگونی نتیجه بهتری از تزریق به دست می‌آید. در ضمن در مزوتراپی خود بدن برای رفع چروک‌ها فعال می‌شود اما در ژل‌ها با یک جلسه تزریق جای چروک با ژل پر می‌شود.

مشاهده تغییرات

مزوتراپیست‌ها می‌گویند معمولاً در جوان‌سازی ‌پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می‌شود.

مزوتراپی و چاقی موضعی صورت (‌پف زیر چشم و غبغب)

در بسیاری از موارد فقط با استفاده از کرم‌ها نمی‌توان به ‌طور کامل پف زیر چشم‌ها را از بین برد، در این موارد در مزوتراپی می‌توان با تزریق دارو‌هایی که برای لاغری موضعی بدن استفاده می‌شود، البته با دوز کمتر و در نقاط خاص، پف‌ها و حتی غبغب‌های کوچک را در چهار، پنج جلسه برطرف کرد. سوزنی که در این موارد استفاده می‌شود بسیار ظریف است و عمق تزریق بیشتر از چهار میلی‌م‌تر نیست. همه افراد، واجد شرایط این عمل نیستند و فقط کسانی می‌توانند در این درمان از مزوتراپی استفاده کنند که علت غبغب‌ و پف زیر چشم آن‌ها چربی‌ها باشد. در صورتی که فرد مراعات نکند و دوباره چاق شود پف زیر چشم و غبغب او دوباره باز می‌گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *