هفت جاذبه گردشگری استان یزد

یزد، شهری پوشیده شده از آجرهای گلی، بادگیرهای فراوان و منحصر به فرد یکی از بی نظیرترین شهرهای خاورمیانه است .

یزد شهری است مملو از آثار باستانی و تاریخی که هر ساله میزبان توریست های فراوانی است.

در ذیل به ۷ مکان تاریخی و گردشگری یزد اشاره می کنیم:

امیر چخماق

در مرکز شهر یزد، مسجد امیر چخماق در قلب معماری این شهر تاریخی و در یک سازه مربعی شکل به همین نام واقع شده است. نمای خارجی سه طبقه به همراه تعداد زیادی ایوان شکوه و جلال خاصی را به این امارت می بخشد.

هنگامی که آخرین پرتوهای نور خورشید در حال غروب، به این عمارت میتابد جلوه خاصی را به این مکان می بخشد.

می توان گفت مسجد امیر چخماق به عنوان یکی از بزرگترین حسینیه ها در ایران به شمار می آید .

قدمت این مکان به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد و با اینکه بازسازی های زیادی در نمای اصلی این مسجد انجام شده است اما ماهیت اصلی این بنا باقی مانده است.

زورخانه صاحب الزمان

این زورخانه محبوب در ضلع شمالی عمارت امیر چخماق واقع شده است، این زورخانه اغلب اوقات درهایش را به روی توریستان باز می کند و اگر شما فرد خوش شانسی باشید می توانید از نزدیک شاهد تمرین های عارفانه پهلوانان زورخانه باشید.

آتشکده زرتشتیان

در حدود ۳۵۰۰ سال پیش، قبل از فتح ایران به دست اعراب، دین رسمی کشور زرتشت بوده و پس از این واقعه و حتی تا هم اکنون یزد مرکز زرتشتیان ایران بوده است.

آتشکده اصلی این شهر، محل نگهداری ورهام یا آتش بهرام است و بنا بر بعضی از روایت ها آتش مقدس این آتشکده از قرن پنجم در حال سوختن است.

برجهای سکوت

یکی از مکان های جذاب و تاریخی یزد، برج های سکوت زرتشتیان است.

این برج ها چشم انداز زیبایی را از طلوع و غروب خورشید صحرا پدید می آورند، این برج ها در حال حاضر بلا استفاده هستند ولی تا اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی، طبق سنت باستانی زرتشتیان بدن فرد در این مکان ها قرار داده میشد تا طعمه پرندگان شود.

مسجد جامع یزد

این مسجد لقب بزرگترین و بلندترین مسجد شهر یزد را به خود اختصاص داده است و میتوان گفت از هر سوی شهر می توان نمای منحصر به فردی را از این مسجد دید.

طبق شواهدات قدمت این مسجد به قرن چهارم بازمی گردد و همچنین این مسجد دارای بلندترین مناره در ایران است. از همان بدو ورود به این مسجد هنر معماری ایرانی در قالب کاشی های فیروزه ای، ایوان های بزرگ و برجسته، خود را آشکار می کند.

باغ دولت آباد

این باغ از حیث فراوانی چشمه ها و درختان سرو و انار با توجه به اقلیم خشک یزد جایگاه ویژه ای را در باغ های ایرانی کسب کرده است.

قدمت این باغ به قرن هجدهم بازمی گردد و به دلیل آب و هوای مناسب و ساختمان های باشکوه، در تمام طول سال گردشگران را به خود جذب می کند.

بادگیر سی و سه متری، مجموعه ای از ارسی های رنگارنگ  منظره جادویی را پیش چشمانتان به وجود می آورد که به این زودی ها نمی توانید فراموش کنید.

قلعه سریزد

قلعه سر یزد با فاصله ۴۵ دقیقه ای از شهر یزد به عنوان یک مکان توریستی همیشه مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته است.

ساختار دفاعی سلسله ساسانیان در این قلعه کاملا مشهود است و همچنین این قلعه در زمان سلسله صفویان گسترش یافته و به خوبی حفظ شده است، پس از دیدن ساختار این دژ مستحکم شما پی می برید که چرا یزد را به عنوان شهری نفوذ ناپذیر در تاریخ ذکر کرده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *