نکته هایی برای تازه نگهداشتن مواد غذایی

هر روز انواع مختلفی غذا مصرف می‌شود، وسایل مورد نیاز اغلب غذا‌ها از پیش خریداری و در یخچال یا منزل نگهداری می شود. تازه نگه داشتن مواد غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد. در اینجا با چند روش فوق العاده یاد می گیرید چگونه خوراکی های مختلف مانند نان، پنیر، موز، قارچ و… را تازه نگه دارید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که این ترفند‌های خانه داری ساده را یاد بگیرید، زیرا به شما کمک می کند تا مواد غذایی مختلف را به مدت طولانی تری نگهداری و استفاده کنید. در ادامه روش های عالی برای نگهداری ۱۲ مواد غذایی مختلف برای شما آورده شده است.

۱- تازه نگه داشتن نان

برای نگهداری نان نباید آن را به قطعات کوچک برش دهید بلکه باید هر قطعه نان را تنها به دو نیمه تقسیم کنید. با این کار به میزان کافی اکسیژن به داخل نان می رسد و مانع کپک زدن نان می شود و هم چنین به دلیل کم بودن تعداد برش‌ها نان خشک نمی‌شود. جهت تازه نگه داشتن مواد غذایی مثل نان باید برش های آن را درون یک کیسه یا جعبه مخصوص نان نگه داری کنید.

نحوه تازه نگه داشتن مواد غذایی, تازه نگه داشتن موز

برای نگهداری نان باید هر قطعه نان را تنها به دو نیمه تقسیم کنید

۲- تازه نگه داشتن خاویار

اگر خاویار را در یک ظرف باز نگه دارید، یک روز پس از باز کردن، خراب می‌شود. برای تازه نگه داشتن خاویار به مدت یک هفته یا بیشتر، آن را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید که از قبل با آب جوش شسته شده است. سپس چند قطره روغن بدون بو و چند قطره لیمو را به آن اضافه کنید.

خاویار‌های مختلف را یک جا نگه داری نکنید و هر نوع خاویار را درون یک ظرف شیشه‌ای مخصوص بریزید. زیر درپوش ظرف شیشه‌ای یک کاغذ روغنی قرار دهید و سپس آن را در سردترین جای یخچال بگذارید.

تازه نگه داشتن مواد غذایی,تازه نگه داشتن پیازچه

هر نوع خاویار را درون یک ظرف شیشه‌ای مخصوص بریزید

۳- تازه نگه داشتن مواد غذایی مثل خامه و ماست

این محصولات معمولا در ظرف های پلاستیکی با درپوش فویلی نازکی نگه داری می شوند که به راحتی باز می شود. برای نگهداری خامه و ماست به مدت طولانی، یک فویل آلومینیومی معمولی را برش دهید و روی ظرف خامه یا ماست قرار دهید. ماست و خامه باید دور از محصولات بو دار مثل پیاز، سیر و مرکبات نگه داری شوند، زیرا ممکن است بوی این محصولات را جذب کنند.

شیوه نگهداری از پنیر, روش نگهداری از هویج

روی در ماست و خامه را با فویل آلومینیومی بپوشانید

۴- نگهداری پنیر محلی در یخچال

این نوع پنیر معمولا عمر طولانی ندارد و زود کهنه می شود. اما اگر این پنیر را درون یک ظرف شیشه ای قرار داده و یک حبه قند روی آن بگذارید، سپس در ظرف را ببندید، پنیر محلی تازه می ماند و مدت زمان بیشتری عمر می کند.

نکاتی برای نگهداری از انواع مواد غذایی,راهنمای نگهداری از مواد غذایی

پنیر محلی را درون یک ظرف شیشه ای قرار داده و یک حبه قند روی آن بگذارید و درب ظرف را ببندید

۵- روش تازه نگه داشتن جعفری

جهت تازه نگه داشتن جعفری برای مدت زمان طولانی، می توانید از یک روش غیر معمول استفاده کنید. جعفری را خرد کرده و آن را درون یک ظرف مخصوص فریز بریزید، سپس روی آن آب ریخته و درون فریزر قرار دهید و زمانی که نیاز به جعفری داشتید یک قطعه از آن را از فریزر خارج کرده و درون قابمله روی گاز بریزید.

تازه نگه داشتن موز, روش های نگهداری از پیاز

جعفری را خرد کرده و آن را درون یک ظرف مخصوص فریز بریزید

۶- روش تازه نگه داشتن لیمو

برای تازه نگه داشتن لیمو آن ها را درون یخچال بگذارید، هر لیمو را درون یک قطعه کاغذ بپیچید تا رطوبت آن جذب شده و کپک نزند.

برای تازه نگه داشتن لیمو برش خورده، روی یک نعلبکی مقداری نمک یا شکر بریزید سپس لیمو را روی نعلبکی قرار دهید و روی آن را با یک لیوان شیشه‌ای بپوشانید و درون کیسه پلاستیکی بگذارید.

تازه نگه داشتن پیازچه,نحوه تازه نگه داشتن مواد غذایی

لیمو برش خورده را با نمک یا شکر روی نعلبکی قرار دهید و روی آن یک لیوان شیشه‌ای بگذارید

۷- روش نگهداری هویج

برای اطمینان از اینکه هویج ها تازه، خوشمزه و ترد می مانند و خراب نمی شوند، قسمت بالای هویج را ببرید و سپس هویج‌ها را خوب بشویید و داخل یک دستمال مرطوب قرار دهید و آن را درون یخچال بگذارید.

روش دیگر برای تازه نگه داشتن مواد غذایی مثل هویج این است که درون یک ظرف آب بریزید و هویج ها را داخل آب قرار دهید. اگر احساس کردید رنگ آب بعد از مدتی تغییر کرد آب ظرف را عوض کنید.

روش نگهداری از هویج,نکاتی برای نگهداری از انواع مواد غذایی

درون یک ظرف آب بریزید و هویج ها را داخل آب قرار دهید

۸- نگهداری فلفل قرمز یا فلفل چیلی

اگر می خواهید فلفل قرمز را برای مدت طولانی نگه دارید باید فلفل قرمز‌هایی را انتخاب کنید که غلاف آن‌ها درخشان و براق بوده و لکه و خرابی روی آن نباشد. با قرار دادن فلفل قرمز درون ظرف پلاستیکی در یخچال، تا دو هفته تازه می ماند و می توانید از فلفل استفاده کنید.

همچنین برای استفاده طولانی تر می توانید فلفل ها را خشک کنید، فلفل خشک تمامی خواص خود را حفظ می کند. برای خشک کردن فلفل چیلی، باید آن را نخ کرده و آویزان کنید. با سوزن و نخ فلفل را سوراخ کنید و جوری روی نخ تنظیم کنید که به فلفل کناری خود نچسبد.

تازه نگه داشتن ماست و خامه, شیوه نگهداری از پنیر

برای استفاده طولانی مدت فلفل ها را خشک کنید

۹- روش نگهداری انواع قارچ

برای تازه نگه داشتن قارچ ابتدا تاریخ انقضای روی بسته بندی را بخوانید سپس از بسته بندی خارج کرده و درون یک کیسه کاغذی بگذارید. اگر کیسه کاغذی نداشتید درون یک ظرف را با دستمال کاغذی بپوشانید سپس قارچ ها را درون ظرف بریزید و در انتها روی قارچ ها را با دستمال کاغذی به خوبی بپوشانید.

نکاتی برای نگهداری از انواع مواد غذایی,تازه نگه داشتن پیازچه

برای نگهداری از قارچ آن ها را درون یک کیسه کاغذی بگذارید

۱۰- روش تازه نگه داشتن پیاز

برای اینکه پیاز را به مدت حتی ۹ ماه به خوبی نگهداری کنید، می توانید از جوراب های زنانه استفاده کنید. هر پیاز را درون جوراب بگذارید و گره بزنید سپس ریسه پیاز را آویزان کنید.

راهنمای نگهداری از مواد غذایی,تازه نگه داشتن مواد غذایی

برای نگهداری طولانی پیاز می توانید از جوراب های زنانه استفاده کنید

۱۱- روش تازه نگه داشتن موز

برای تازه نگه داشتن موز، قسمت فوقانی دسته موز را با یک سلفون یا پلاستیک شفاف بپوشانید؛ بنابراین می توانید آن ها را به مدت ۳ تا ۵ روز طولانی تر از معمول نگه دارید. همچنین به یاد داشته باشید که موز‌ها گاز اتیلن آزاد می کنند، بنابراین باید آن‌ها را از میوه‌های دیگر دور نگه دارید.

نحوه تازه نگه داشتن مواد غذایی, تازه نگه داشتن موز

برای تازه نگه داشتن موز، قسمت فوقانی دسته موز را با یک سلفون یا پلاستیک شفاف بپوشانید

۱۲- روش نگهداری پیازچه

برای نگهداری پیازچه به مدت طولانی، بعد از اینکه آن ها را خوب شستید، خرد کنید و درون یک بطری پلاستیکی بریزید و در فریزر از آن نگهداری کنید. موقع پخت و پز هر چقدر پیازچه لازم دارید از بطری بردارید و باقی را مجددا درون فریزر بگذارید.

تازه نگه داشتن مواد غذایی,تازه نگه داشتن پیازچه

بعد از شستن پیازچه ها، خرد کنید و درون بطری پلاستیکی بریزید و در فریزر نگهداری کنید

منبع : setare.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *