نکات مهم دوران عقد

3002342

نکات مهم دوران عقد

دوران عقد برهه خاصی است که پتانسیل تنش و اختلاف دارد، اما رعایت چند نکته میتواند تنش ها رو به حداقل برساند و آن را به یاد ماندنی کند.

گاهی اوقات عقد به عنوان شیرین‌ترین دوره زندگی به دلیل فقدان آگاهی و مهارت لازم، به تلخ‌ترین دوره زندگی تبدیل می‌شود. نتایج پژوهش کیفی میان همسران یکی از شهرهای بزرگ کشور از زوایای متفاوت نشان داد، شناخت عمیق و دقیق مشکلات این دوران و رفع و پیشگیری از بروز آن‌ها می‌‏تواند در بهره‌مندشدن از دوران عقدی شیرین و به‌یادماندنی‌ کمک بزرگی باشد.

بر اساس نتیجه مصاحبه‌های عمیق این مطالعه با همسران، بیشترآنان با توجه به مشکلات ریز و درشت در این دوران «تلخ‌کامی دوران عقد» را تجربه می‌کنند و اذعان دارند که دوران پس از عروسی رضایت بیشتری از زندگی زناشویی‌شان داشته‌اند، البته بی‌تردید با توجه به افزایش مشکلات تجربه‌شده همسران، این تلخ‌کامی نیز دارای سطح‌بندی است. تجارب نامطلوب می‌تواند در روابط همسران در دوران عقد تاثیر بگذارد. هر یک از زن و شوهر با تاریخچه زندگی قبلی خود، وارد زندگی زناشویی می‌‏شوند. تمامی تجربه‌های پیشین بر روند تصمیم‏گیری و رفتار همسران با یکدیگر و اطرافیان اثر خواهد گذاشت؛ همان کد کلیدی که همسران لازم است به یاد داشته باشند و اقدامات مقتضی را برای کمرنگ‌تر کردن اثر این کد انجام دهند. گاه خودآگاهی نسبت به این تجربه‌ها و اثرات آن در این دوران به‌تنهایی می‌تواند اثر این کد را کاهش دهد.

عقد و شرع

مردم به محض اینکه متوجه عقد کردن شما بشوند، قطعاً سفره دلشان بی‌جا باز خواهد شد برایتان منبرخواهند رفت که چنین رفتار کن و چنان رفتار نکن! در نظر داشته باشید که به جای مطرح‌کردن مشکلات یا بررسی‌های‌تان و به منظور درک و شناخت بیشتر از طرف مقابل، بهتر است راه مشاوره خانواده را در پیش بگیرید یا لااقل به افرادی که در این زمینه تجربه همراه با معلومات دارند، مراجعه کنید.

از مهم‌ترین بایدهای دوران عقد، باهم بودن در این دوران است. باهم بودن اصلاً به معنی داشتن رابطه جنسی نیست؛ باهم بودن حتی اگر یک باهم بودن خصوصی باشد، صرفاً باید برای شناخت جنبه‌هایی از فرد مقابل است که شاید برای یکی از طرفین ناشناخته باشد یا دوست داشته باشند راجع به آن با یکدیگر صحبت کنند.

در همین شرایط است که طرفین می‌توانند تا حد زیادی از سلامت روحی و روانی یکدیگر مطلع شوند، اما اگر قرار باشد در طول دوران عقد، پسر و دختر اصلاً همدیگر را نبینند و حتی یک شب در کنار هم نخوابند، چطور خواهند توانست پرده حیای فی‌مابینشان را از میان برداشته و یکدیگر را از نظر سلامت جسمی و جنسی محک بزنند؟

از طرف دیگر در این دوران باید مراقبت‌های زیادی از هر دو طرف دختر و پسر صورت بگیرد تا این شناخت‌ها منجر به جلو رفتن در این مقوله و عدم کنترل غریزه جنسی نشود.

از دیگر بایدهای دوران عقد، سنجش همه‌جانبه رفتاری فرد مقابل و خانواده‌اش است. شاید شما هم شنیده باشید که برخی معتقدند ازدواج به مثابه یک هندوانه سربسته است، اما قانع‌کننده‌ترین پاسخ تدافعی نسبت به این جمله، همین دوران عقد است.

شما در دوران عقد می‌توانید با همسرتان یک زندگی کوتاه‌مدت در حد چند ماه داشته باشید و همه‌جوره وی را بشناسید. به همین لحاظ هندوانه سربسته شما هیچ‌گاه سفید از آب در نخواهد آمد؛ چه بسا با تشخیص به موقع روحیات و خصوصیات همسر آینده‌تان، یک هندوانه کاملاً خوش‌رنگ نصیبتان شود. فقط کافی است دقت داشته باشید.

بی اهمیتی به کمک های خاله خان باجی ها

گاهی اوقات عقد به عنوان شیرین‌ترین دوره زندگی به دلیل فقدان آگاهی و مهارت لازم، به تلخ‌ترین دوره زندگی تبدیل می‌شود. نتایج پژوهش کیفی میان همسران یکی از شهرهای بزرگ کشور از زوایای متفاوت نشان داد، شناخت عمیق و دقیق مشکلات این دوران و رفع و پیشگیری از بروز آن‌ها می‌‏تواند در بهره‌مندشدن از دوران عقدی شیرین و به‌یادماندنی‌ کمک بزرگی باشد.

مردم به محض اینکه متوجه عقد کردن شما بشوند، قطعاً سفره دلشان بی‌جا باز خواهد شد و برایتان منبرخواهند رفت که چنین رفتار کن و چنان رفتار نکن! در نظر داشته باشید که به جای مطرح‌کردن مشکلات یا بررسی‌های‌تان و به منظور درک و شناخت بیشتر از طرف مقابل، بهتر است راه مشاوره خانواده را در پیش بگیرید یا لااقل به افرادی که در این زمینه تجربه همراه با معلومات دارند، مراجعه کنید.

شنیدن حرف‌های خاله‌خان‌باجی‌ها نه تنها راه‌حل منطقی و معقولی به شما نمی‌دهد، بلکه ممکن است با یک طناب پوسیده به چاه بیفتید و در همان آستانه تأهل، کارتان به ناکجاآباد برسد و ساز عدم تفاهم بردارید.

از سوی دیگر ممکن است با جملات بی‌دلیل امیدوارکننده هر یک از این مشاوران بدون تخصص و ناآگاه، گمان کنید که سنخیتی با فرد مقابل ندارید و همه چیز را خاتمه یافته ببینید.

برای هم و برای زندگی وقت بگذارید

دوران عقد متشکل از همین روزهایی است که شما به دانشگاه یا محل کار می‌روید. یکی از همین روزهایی است که شما برای دیدن نامزدتان باید مسیری را طی کنید و در ترافیک و شلوغی‌های شهر معطل شوید، اما این دلایل همیشگی نباید اختلالی در وقت گذاشتن شما برای یکدیگر ایجاد کند.

به‌خاطر داشته باشید که شما باید در دوران عقد همدیگر را بشناسید و این میسر نخواهد شد مگراینکه شما برای هم وقت بگذارید و کار و تحصیل و راه دور را بهانه باهم بودن و سپری کردن اوقات شناخت در کنار هم نکنید.

قرار نیست وقت شما کش بیاید و زیاد بشود، اما می‌توانید با مرخصی‌های ساعتی یا قرارهایی نزدیک دانشگاه و محل کار، فرصتی خالی کنید و به این ترتیب زمانی را برای شناخت همدیگر اختصاص بدهید.

تصور نکنید که برای شناخت از هم حتماً باید به دربند یا درکه یا فلان جای دیدنی بروید. شناخت را در لحظه‌های قدم‌‌زدن و گفتگوهای در حین سوار شدن به ماشین یا مترو و … غنیمت بشمارید.

نامزد یا به قولی همسر آینده‌تان را به زیر ذره‌بین زندگی و شناخت ببرید و چه کسی است که در همه امور دقت نظر داشته باشد و وقت صرف کند، اما به نتیجه مطلوب دست نیابد!؟

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *