نُه غذای بسیار سالم برای تابستان، به‌‌‏گفته طب چینی

برای سالاد یونانی، سبزیجات را بلافاصله پس از خارج کردن از یخچال مصرف نکنید، صبر کنید تا سبزیجات به دمای اتاق برسند. (Liv friis-larsen/Shutterstock)

تقویم باستانی آسیای شرقی، شامل ۲۴ قسمت است-دو بخش برای هرفصل- هر بخش یه دوره خورشیدی محسوب می‌‌‏شود و براساس شرایط آب‌‌‏وهوایی است. این تقویم توسط انقلاب تابستانی و زمستانی، اعتدال بهاری و پائیزی به چهار قسمت تقسیم می‌شود. عناوین این ۲۴ دوره خورشیدی معنی‌‌‏دار است،  بعضی از آنها تغییر فصول را نشان می‌دهند و بعضی دیگر پدیده‌‌‏های آب‌‌‏وهوایی، مانند : بیدار شدن حشرات ،پررنگ‌‌‏تر شدن دانه‌‌‏ها، گرمای کوچک و گرمای بزرگ و…

چینی‌‌‏های باستان، تابستان را نمادی از اوج حیات می‌دانستند؛ به‌‌‏گفته آنها با گذر از تابستان، و رفتن  به‌‌‏سمت خنکای پائیز و سرمای زمستان، این روند نیز روبه افول است. هم‌‌‏مانند فردی که تدریجا از میان‌‌‏سالی، به دوران پیری قدم می‌‌‏گذارد. آگاهی از دوره‌‌‏های خورشیدی، برای سلامتی افراد مفید است، زیرا به آنها کمک می‌کند تا با روال طبیعی هماهنگ شده و درپذیرش آن قرار گیرند.

تاثیر تغییر فصل بر افراد :

گفته قدیمی چینی وجود دارد : « بهترین زمان برای رفع مشکلات زمستانی، تابستان است؛ و بهترین موقع برای درمان بیماری‌‌‏های تابستانی، زمستان. »

بیماری‌‌‏های زمستانی مثل یخی بسیار سرد، درون بدن ما هستند؛ اگر می‌‌‏خواهیم آنها را ذوب کرده و از بین ببریم، باید زمانی باشد که هم محیط و هم جسم ما گرم باشند. « گرمای بزرگ » یا دوازدهمین دوره خورشیدی در تقویم قمری چینی، زمان مناسبی برای این کار است؛ که تقریبا معادل روزهای آخر تیرماه تا اوایل مرداد می‌‌‏باشد.

برخی پزشکان سنتی چین، ازطبیعت برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند پس ما هم می‌توانیم آن را انجام دهیم. اگر از بدن‌‌‏مان خوب مراقبت کنیم، به بهبود مشکلات و بیماری‌های قدیمی کمک کرده و‌ برای زمستان آماده می‌شویم.

زندگی درهماهنگی با فصول سال :

افرادی‌‌‏که خیلی گرمایی هستنند، می‌‌‏توانند گوجه‌‌‏فرنگی، بادمجان و هلو بخورند

با این‌‌‏که ممکن است برای بعضی افراد سخت به‌‌‏نظر برسد، اما اگرازخوردن غذاهای سرد خودداری کنیم، بدن‌‌‏مان نیز در درازمدت از فواید آن بهره‌‌‏مند می‌شود. دراینجا منظور، غذاهایی است که سردترازدمای بدن‌‌‏ ماست. به‌‌‏خصوص بهتر است از خوردن غذاهایی که از دمای اتاق سردتر هستند، اجتناب کرد.

زنی مسن با استفاده از زباله، زندگی خود را وقف ساخت خانه برای فقرا کرد

شاید گرم‌‌‏تان باشد ولی ترجیحا سعی کنید، زیر باران خیس نشوید یا اگر در اتاق کولردارهستید، کمرتان را بپوشانید. می‌‌‏توانید با ماساژ دادنِ پشت گردن، کمتر احساس گرما کنید. همه افراد حتی آنها که خیلی احساس گرما نمی‌کنند، می‌‌‏توانند نقطه طب سوزنی زوسانلی* را ماساژدهند. این نقطه در قسمت جلوی پایین پای شما، به اندازه یک کف دست پایین‌‌‌‏تر از کاسه‌‌‌‏ی زانو قرار دارد، که برای ارتقا و بهبود کلی سلامتی و نشاط بسیار حائز اهمیت است. سان‌‌‏سی‌‌‏می‌‌‏یائو، پزشک معروف طب چینی درسلسله تانگ بود که بیش از ۱۴۰ سال عمر کرد. به گفته او، نقطه طب سوزنی زوسانلی به قوی شدن بدن وجلوگیری از بیماری کمک می‌کند و این یکی از بهترین نقاط برای افزایشِ طول عمر است. باتوجه به تئوری طب چینی باستانی، این نقطه، گردش خون را فعال کرده، به هضم غذا کمک می‌کند و رطوبت داخل بدن را دفع می‌کند.

غذاهای مناسب این فصل :

  • گوشت بره
  • سیب زمینی
  • سیب زمینی شیرین « Yam »
  • سیب زمینی شیرین قرمز « Red sweet potato »
  • زیره
  • فلفل

غذاهای مناسب افرادی‌‌‏که خیلی گرمایی هستند :

  • گوجه فرنگی
  • بادمجان
  • هلو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *