نحوه شست و شوی انواع میوه ها

۳۰۰۱۵۸۳

نحوه شست و شوی انواع میوه ها

یکی از پرسش‌هایی که اغلب خانواده‌ها جویای دانستن آن هستند این که میوه‌های نرمی‌همچون شلیل، زرد‌آلو، قیسی، هلو، انگور، توت سفید، گیلاس و آلبالو یا میوه‌هایی که سطح پوستشان چرب و ضخیم است همچون خیار، سیب، مرکبات، خربزه، هندوانه یا موز و کیوی چگونه باید شسته شوند تا از بار میکروبی‌شان کاسته شود و در عین حال به کیفیت شان آسیبی نرسد.

نحوه شست‌وشوی میوه های نرم:

اگر میوه‌های نرمی‌که بافت ظریفی دارند آغشته به آلودگی قابل رویت باشند بهتر است پیش از شستن پاک شوند. در مرحله بعد یک ظرف بزرگ را پر از آب سرد کنید و میوه‌ها را درون آن غوطه‌ور کرده و به آرامی‌بشویید و سپس درون آبکش بریزید و آبکش را درون ظرف آب تمیزی به مدت ۵ دقیقه قرار دهید و در نهایت کمی‌آب روی میوه‌ها بگیرید. به دلیل نفوذ مواد ضدعفونی ‌کننده و شوینده به بافت میوه‌های نرم و له‌ فقط به شستن آنها با آب معمولی اکتفا کنید. لازم است بدانید استفاده از مواد ضدعفونی‌‌کننده از مدت ماندگاری میوه‌های نرم می‌کاهد.

شست‌وشوی میوه‌های چرب:

اگر سطح میوه‌های چرب، گل‌آلود نباشد بهتر است آنها را فقط با مایع ظرفشویی و اسکاچ و آب بشویید. مایع ظرفشویی قدرت تخریب و انهدام میکروب‌ها را ندارد فقط سطح میوه را لغزنده کرده و باعث جدا شدن میکروب‌ها از میوه می‌شود. در صورتی که میوه‌ها آلوده و گلی باشند استفاده از چند قطره ماده ضدعفونی ‌کننده در آبی که میوه و سبزی در آن غوطه‌ور است مورد نیاز است. میوه‌های انباری بهتر است علاوه‌بر شست‌وشو به روش بالا، پوست‌گیری شوند. سموم و واکس چربی که به این میوه‌ها زده می‌شود با ضدعفونی کردن از بین نمی‌رود.

میوه‌های با پوست ضخیم چطور؟

مرکبات، کیوی، خربزه، طالبی و هندوانه را می‌توانید بدون استفاده از مواد شوینده فقط با اسکاچی نرم، تمیز و آبکشی کنید. درخصوص موز هم خوب است بدانید این میوه به دلیل آن که در تماس با آب، سریع سیاه می‌شود بهتر است قبل از مصرف با آب سرد شسته و با حوله خشک شود.

لازم است بدانید مدت زمان ماندگاری میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است، اما چون میوه باید به صورت شسته داخل یخچال قرار گیرد، باید پس از شست‌وشو کاملا خشک شوند، در دستمالی نخی قرار گیرند و داخل یک آبکش یا ظرف استیل نگهداری شوند. اغلب افراد بر این باورند که هر چه میوه در دمای خنک‌تر نگهداری شود عمر بیشتری خواهد داشت، اما باید بدانید سرمای زیاد باعث آسیب به بافت میوه شده و از عمر آن می‌کاهد در نتیجه طبقه وسط و جامیوه‌ای یخچال بهترین مکان‌ برای نگهداری میوه‌ها هستند.

نتیجه یک تحقیق، میوه را با سرکه بشویید:

محققان سازمان غذا و داروی آمریکا در یک تحقیق چهار روش شست‌وشوی میوه‌ها را با صابون ضد باکتری، محلول رقیق سرکه (یک قسمت سرکه در سه قسمت آب)، ساییدن میوه با فرچه و شستن با آب معمولی مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که شستن میوه‎ها با فرچه و آب ۸۵ درصد و شست‌وشو با محلول رقیق شده سرکه و سپس آب سرد تا ۹۸درصد باکتری‎های سطح میوه را از بین می‌برد. این روش برای میوه‌هایی با سطح صاف مناسب است اما سبزی‎هایی مانند بروکلی، برگ کاهو و اسفناج را بهتر است در محلول سرکه بخیسانید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *