مهارت های لازم برای موفقیت فرزندان

هر پدر و مادری می خواهد از فرزند یا فرزندانش انسان هایی موفق و فعال بسازد ولی هر شخص بسته به شخصیت و روش ها، راه های مختلف پر هزینه و البته زمان بر را انتخاب می کند. در این مقاله چندین مهارت که از نظر کارشناسان برای هر فردی که در دوران کودکی به سر میبرد یک ضرورت محسوب می شود و گاها برخی از آن ها پایه ای هستند را به شما آموزش خواهیم داد.

موفقیت فرزندان با مهم پنداشتن نقش آنها

important_child_howcanu-comیکی از مهارت های ابتدایی و مهم برای هر فرزندی در هر خانواده ای، مهم پنداشتن و اهمیت دادن به نقش فرزند خود در خانواده است. هر چند که این کودکان خوردسال هنوز به صورت کامل از مهارت های کافی برای اثبات جایگاه خود در خانواده بی بهره هستند، اما این مورد به دست شما باید تقویت شود. شما به عنوان پدر و مادر میبایست همیشه به عقاید و نظرات فرزند کودک خود حتی زمانی که نمی تواند صحبت کند احترام بگذارید، باید به آن ها بفهمانید که در تصمیمات کوچک و بزرگ هم نظر آن ها، حتی با یک سر تکان دادن مهم است.  کودکان کوچک و بزرگ باید بدانند که حرف هایشان در خانواده شنیده می شود و برای آن ها اهمیت قائل هستید. در بحث ها آن ها را شرکت دهید و آن ها را ساپورت و تشویق کنید. بهتر است برای تشویقشان از کلمات کمک بگیرید تا دست و کف زدن.

تمرکز

focus_howcanu-comکودکان بیشتر ترجیح می دهند که بر روی علاقه مندی های خود تمرکز کنند، پس سعی کنید برای افزایش این مهارت از ابزار آلات و موارد علاقه مندی های آن ها کمک بگیرید. به عنوان مثال برای آموزش مهارت های نوشتن مطمئنا استفاده از تخت وایت برد و ماژیک های رنگی و یا گچ، جذاب تر از کاغذ و قلم است. هنگام آموزش کاملا تمام حواستان به فرزند خود باشد و بهتر است از آموزش ها و کلک های سوری خود داری کنید. این موارد برای فرزندان شما تمرکز بیشتر را به همراه خواهد داشت. همچنین شما می توانید از بازی های مخصوص این کار همچون انواع پازل، نقاشی ها و … هم کمک بگیرید.

اتکا به خود

strong_child_howcanu-comهرچقدر فرزند شما یاد بگیرد و یا آموزش ببیند که خودش و به تنهایی کار های خود را انجام دهد، زودتر هم به اعتماد به نفس لازم و خود اتکایی می رسد، این کودکان به صورت معمول در آینده اعتماد به نفس بیشتری هم خواهند داشت، این کودکان با محیط های جدید همچون مدرسه و .. هم راحت تر آشنا می شوند و دردسر کمتری برای پدر و مادر خود دارند، این کودکان به نوعی روی پای خودشان بزرگ خواهند شد و وابستگی کمتری به پدر و مادر دارند، شما به راحتی می توانید فرزندان خود را یکبار آموزش دهید تا خودشان لباس خود را بپوشند یا خودشان بند کفشانشان را ببندند. هیچ گاه آنان را به خاطر انجام کارهای نادرست حتی به دفعات، سرزنش نکنید، در این مسیر صبور باشید و مدام سعی کنید آن ها را در درست انجام دادن کار ها راهنمای کنید ولی در نهایت خودشان این کار را انجام دهند.

عضو تیم بودن را فرا بگیرند

teanework_howcanu-comبه کودکان خود از همان سنین کودکی آموزش دهید که آن ها همیشه عضو یک گروه یا گروه های مشخص هستند، آن ها به زودی میبایست در جامعه نقش خود را به نحو احسنت بازی کنند اما اینکه تا چه اندازه برای ارتباط و همکاری با دیگران آماده هستند کاملا به رفتار و آموزش های شما بستگی دارد. آن ها این تمرینات را از همان همبازی های خود و انجام بازی های تیمی با هم سن و سال ها می توانند تمرین کنند. بهتر است آموزش های شما برای ایجاد روحیه هم تیمی در جلوی سایر همبازی ها صورت نگیرد و هیچگاه آن ها را با همبازی های خود مقایسه نکنید ولی مدام به آن ها در رابطه با نقش و مسئولیتشان در یک تیم تذکر دهید.

زبان دوم را فراموش نکنید

second_language_howcanu-comکودک شما حتما حداقل باید به دو زبان که یکی از آن ها زبان مادری است آشنا باشد. معمولا زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم انتخاب میشود. یادگیری این زبان با توجه به ضروررتش یک “باید” به حساب می آید. در این میان در صورت میسر بودن شرایط علاوه بر زبان، کودکان خود را با فرهنگ سایر کشور ها نیز آشنا کنید تا دید با تری نسبت به دنیای خود پیدا کنند. در سنین نوجوانی و پس از گذر از مراحل پیشرفته زبان دوم ساید زبان سوم هم بتواند کلید تمایز و موفقیت فرزاندان شما به حساب بیایید.

با نظم و برنامه بودن

این مهارت به کودکان شما در رسیدن به هدف ها و خواسته هایشان کمک می کند که نقش بسزایی در موفقیت در دوران بزرگسالی دارد. این مهارت به صورت پایه بر برنامه ریزی های روزانه استوار است، کودک شما زمانی که به سنی رسید که کم کم برای انجام کار ها آماده است، باید هر روزه و پس از بیدار شدن بداند که چه کار هایی را باید تا به پایان رسیدن روز انجام دهد و یا برای آن ها اقدام کند. سعی کنید کم کم نقش خود را در این برنامه ریزی کم رنگ تر کنید و این کار را به دوش فرزندانتان قرار دهید. همچنین بین تفریحات و مسئولیت هایی که کودک شما بر عهده دارد یک تعادل برقرار کنید و بدانید که هر کودکی علاوه بر این مسولیت ها و کار ها به تفریح و سرگرمی نیز احتیاج دارد.

برخورد با شکست ها

sad_child_howcanu-com
روش و برخوردی که فرزند شما با شکست ها و موفقیت ها داردشخصیت وی را در آینده شکل می دهد. چه بسیار مواقع که شما شاهد انواع مختلف رقابت فرزندان با هم سن و سال های خود هستید و گاهی این رقابت به شکست فرزند شما منجرب می شود، اما برخورد شما با این صحنه چگونه است؟ برخورد و رفتار فرزند شما چگونه بوده است؟ شما باید به فرزندان خود بیاموزید که چگونه با سختی ها، مشکلات و شکست ها مواجه شوند. همیشه در هنگام پیروزی ها آن ها را تشویق کنید و سعی کنید شکست هایشان را تا جای ممکن به خاطرشان نیاورید و یا در جهت بهتر شدن با آن ها صحبت کنید. با آن ها در صورت نیاز در رابطه با شکست ها و دلایل موجود برای این شکست صحبت کنید و روحیه شان را برای پیروزی بعدی آماده کنید. یاد بدهید که چگونه با سختی ها و مشکلات روبه رو شوند و با آن ها برخورد کنند. در یک کلام حس جنگجو بودن برای هر هدف و خواسته را در تفکراتشان پرورش دهید.

منبع

هاو کن یو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *