مقابله و پیشگیری از انواع امراض قندی

 

برای مقابله با دیابت نوع ۲ می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید. با کاهش مصرف مواد قندی و پرهیز از کم تحرکی می توانید مانع چاقی و ابتلای خود به دیابت نوع ۲ شوید. مصرف میوه و سبزیجات، مصرف لبنیات و پیروی از رژیم غذایی کم چرب تاثیرات فراوانی در مقابله با دیابت نوع ۲ خواهد گذاشت.

دیابت بیماری است که شیرینی آن، زندگی را به کام انسان تلخ می‌کند بنابراین لازم است از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

به نقل از آبیک، دیابت یا مرض قند خون بیماری مزمن است که در اثر کمبود انسولین (دیابت نوع یک در کودکان و نوجوانان) و یا در اثر اختلال گیرنده‌های انسولین (دیابت نوع دو در بالغین) به وجود می‌آید.

بیماران مبتلا به دیابت در سنین میان‌سالی (بالاتر از ۳۰ سال) چاق و یا دارای اضافه وزن هستند گرچه توارث نقش مؤثری در ایجاد این بیماری ایفا می‌کند اما عوامل محیطی همانند زندگی صنعتی و شهرنشینی در بروز این بیماری نقش چشمگیری دارد.

 

۹۰ درصد مردم به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان آبیک اظهار داشت: سوخت اصلی بدن قندخون است که اگر به دلایل مختلف بالاتر از حد نرمال باشد، انسان به بیماری دیابت مبتلا می‌شود که طی سال‌های متوالی برای بدن انسان آسیب‌رسان است.

وی افزود: دیابت سه نوع دارد که شامل دیابت نوع یک که ژنتیکی و به دیابت کودکان و نوجوانان معروف است، دیابت نوع دو و دیابت دوران بارداری می‌شود که ۹۰ درصد مردم به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان آبیک ادامه داد: از عوامل و فاکتورهای اصلی و خطر بیماری دیابت می‌توان به چاقی، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و اختلالات چربی خون اشاره کرد.

بیگدلی اضافه کرد: کسی که به بیماری دیابت مبتلا است احتمال اینکه بدون علامت باشد، وجود دارد و سال‌ها فرد از بیماری خودش خبر نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از علائمی که می‌شود به وجود بیماری دیابت در انسان پی برد می‌توان به پُرنوشی، پرخوری، پُرادراری، اختلال دید، کاهش وزن، ضعف و احساس خستگی مفرط اشاره کرد.

این مسؤول تصریح کرد: تنها راه تشخیص دیابت را آزمایش خون دانست و تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر بیماری دیابت قرار دارند باید سالی یک بار و افراد سالم هر دو سال یک بار باید آزمایش قندخون بدهند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت شهرستان آبیک افزود: ابتلا به عارضه چشمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و عروقی و عصبی همانند قطع پا و نارسایی کلیه از عوارض بیماری دیابت است.

بیگدلی ادامه داد: افراد چاق در معرض اصلی ابتلا به دیابت هستند که موجب مقاومت بدن به انسولین شده و در نهایت افزایش قند خون و ابتلا به بیماری دیابت می‌شود.

وی اضافه کرد: با تغذیه سالم، کاهش وزن و فعالیت بدنی و ورزشی شامل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط پنج روز در هفته از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد حتی مستنداتی وجود دارد که با سه فاکتور مذکور می‌توان دیابت را کنترل کرد و قند خون را پایین نگه داشت.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کاهش مصرف قند و شکر، محدود کردن چربی‌های اشباع و میوه‌های شیرین، افزایش مصرف سبزی و میوه به ویژه سبزی به دلیل نداشتن کالری، کاهش مصرف فست‌فودها به دلیل انرژی بالا و اشکال در روغن‌های مصرفی آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت مؤثر است.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان آبیک اذعان کرد: توصیه می‌شود از خوردن سس با سالاد پرهیز شده و از ماست، آبلیمو و آبغوره در سالاد استفاده شود.

 

مصرف لبنیات کم‌چرب سبب جذب بیشتر کلسیم می‌شود

بیگدلی افزود: مصرف شکر، چربی‌های اشباع، مواد قندی و غذاهای سرخ شده باید محدود شده و میوه، سبزی، غلات، حبوبات، مغزها و لبنیات باید بیشتر مصرف شود.

وی ادامه داد: مصرف لبنیات کم چرب بسیار مفید بوده و سبب جذب بیشتر کلسیم در بدن انسان می‌شود و در پیشگیری از ابتلا به دیابت تأثیرگذار است.

گوشت باید کمتر مصرف شده و هفته‌ای دو بار مصرف ماهی توصیه می‌شود که دارای چربی‌های مفید بوده و فاکتور پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان آبیک با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف طی هفته دیابت در این شهرستان توضیح داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری جلسه با شوراهای روستاها و تبیین اهمیت بیماری دیابت و نصب بنر در این زمینه، تبلیغات در زمینه بیماری دیابت در فضای مجازی، ارائه خدمات سلامت به تاکسیرانان مستقر در مقابل بوستان شهید رجایی اعم از تست قندخوت و فشار خون در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۰ صبح، آموزش به زنان، کارشناسان و زنان باردار درخصوص دیابت، برگزاری مسابقات آشپزی، مقاله‌نویسی و نقاشی با موضوع دیابت در مدارس اشاره کرد.

بیگدلی افزود: توزیع مطالب آموزشی با موضوع دیابت و آموزش بین دانش‌آموزان مدارس و تعیین تعدادی از صنایع و اصناف برای ارائه برنامه آموزشی دیابت از دیگر برنامه‌هایی بوده که در هفته دیابت به اجرا درآمده است.

وی دیابت را بیماری قرن دانست و ادامه داد: تا سال ۲۰۱۵ ، ۴۱۵ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ سال در دنیا مبتلا به دیابت شده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که از هر هفت خانم باردار یک نفر به دیابت بارداری مبتلا می‌شود و نیمی از این بانوان هم در پنج تا ۱۰ سال آینده به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند که البته باید گفت دیابت بارداری اورژانس ویژه است یعنی هم باید و هم جنین باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند.

بیگدلی اضافه کرد: شعار امسال هفته دیابت دیابت و زنان حق ما داشتن آینده سالم است که می‌طلبد بانوان در پیشگیری از ابتلا به این بیماری همت لازم را داشته باشند.

 

رعایت توصیه‌های پزشکی

به گزارش فارس، طبق نظر واحد گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین افراد چاق، کم‌تحرک، افرادی که خویشاوند درجه اول مبتلا به دیابت دارند (والدین، خواهر، برادر)، افراد مبتلا به فشارخون و چربی خون بالا، خانم‌هایی که سابقه دوبار یا بیشتر سقط خود به خودی (بدون علت مشخص) و یا سابقه مرده‌زایی و یا به دنیا آوردن نوزاد با وزن چهار کیلوگرم را دارند و خانم‌های باردار در هر گروه سنی و خانم‌هایی که سابقه دیابت حاملگی در یکی از بارداری‌های قبلی را دارند از جمله افرادی هستند که دچار بیماری دیابت نوع دو می‌شوند.

در صورتی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستیم باید سالی یک بار قندخون خود را آزمایش کنیم؛ این در حالی است که از اصول برنامه درمان دیابت می‌توان به آموزش بیمار، تغذیه سالم، کنترل وزن، فعالیت بدنی، پایش قندخون و در صورت لزوم استفاده از داروهای پایین آورنده قندخون اشاره کرد.

پس با رعایت توصیه‌های پزشکی و انجام فعالیت‌های ورزشی و فعالیت بدنی بیاییم از بروز دیابت این بیماری شیرین اما تلخ که تا آخر عمر با انسان ماندگار می‌شود، جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *