معرفی ۱۰ جاذبه برتر خوانسار، «شهر همیشه سایه»

 

تکه‌ی کوچکی از بهشت

هرچه جایی زیباتر باشد، با رغبت کمتری در مورد آنجا خواهم نوشت چرا که نمی‌خواهم به تخریب این هدیه‌ی ارزشمند خدا کمکی کرده باشم!

حالا حکایت بعضی مناطق زیبای ایران مانند «خوانسار» همین است. انگار که همه‌ی آدم‌هایی که به آنجا سفر کرده‌اند، ترجیح داده‌اند کمتر در مورد آنجا بگویند تا شلوغی رفت و آمدها، طبیعت آنجا را دچار تخریب نکند.

شهر خرم خوانسار در میانه‌ی راه نسبتاً خشک تهران اصفهان از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به باغاتی انبوه محصور شده است و خیابان‌های شهر هم همواره تحت سایه‌ی درختان انبوه آن قرار گرفته‌اند و لذا شاید تعبیر شهر همیشه سایه از این جهت باشد.

 

منطقه حفاظت شده گلستان کوه

جاذبه‌هایی در ایران وجود دارد که حتی روح آدمی از آن بی خبر است، نمونه کوچکی از این جاذبه‌ها «دشت اشک مریم یا گلستان کوه» است. این منطقه محافظت شده یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های لاله را در خود جای داده است.

این منطقه در فصل بهار مملو از لاله سرخگون، این گل محبوب و سر به زیر ایرانی می‌شود که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکوفا می‌شود و در موقع وزش باد تغییر رنگ می‌دهد. علت نام‌گذاری این گل به اشک مریم یا گل اشک بر حسب افسانه‌ای بوده است، در بخشی از این افسانه آمده: این گل شاهد کشته شدن سیاوش به دست گرسیوز بوده و از آن پس در فراغ این غم اشک می‌ریزد.

پارک جنگلی خوانسار

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید در خوانسار پیدا کنید «پارک جنگلی خوانسار» است. این پارک زیبا وسعتی در حدود ۱۵ هکتار دارد و همچنین چشمه‌های فراوانی مانند مرزنگوش، چشمه شترخون و چشمه پیر در دل این این مکان جادویی نهفته است.

خانه ابهری

این خانه زیبا با داشتن قدمتی بیش از ۲۲۰ سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آید.

خانه ابهری که در محله قدیمی و تاریخی رئیسان واقع شده است،‌مانند دیگر همتایان خود ویژگی هنر معماری اسلامی دوران قاجار را به ارث برده و کاملا متناسب با آب و هوای خوانسار طراحی شده است.

باباپیرترک

در میان مرتعی سرسبز آرامگاه «باباپیر» این زاهد عارف و فرهیخته وجود دارد. در اواخر قرن ۶ هجری شیخ ابا عدنان دیده به جهان گشود، وی نخستین فردی بود که اسلام شیعه جعفری خوزستان، نهاوند، لرستان و اصفهان پایه گذاری کرد. گفته می‌شود شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از اجداد شاهان صفوی نیز در محضر وی کسب علم و فیض کرده است.

غار دامنه‌ای خوانسار

اگر اهل کوه‌نوردی یا غارنوردی هستید، بازدید از «غار دامنه» را از دست ندهید. غار دامنه در حدود ۳۵ متر طول دارد و درون آن کاملا خشک می‌باشد همچنین در نزدیکی این مکان، «غار برف» نیز وجود دارد این غار حتی در گرم‌ترین فصل سال نیز پر از برف است.

روستای دماب

«دماب» روستایی معمولی مانند دیگر روستا‌ها نیست و داستانی پشت به وجود آمدن این روستا وجود دارد. دماب به دست دو برادر به نام‌های محب و صالح و با همت مضاعف آنها آباد شده است. این روستا با داشتن سابقه ۱۱۵۰ سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آباد ایران به شمار می‌آید. قلعه سنگ، کاروانسرای جلوگیر، قلعه حاج حسن و قلعه علی احمد از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید.

روستای دره‌بید

از دیگر جاذبه‌های زیبای شهر سایه‌ها می‌توان به «روستای دره‌بید بالا» اشاره کرد. نام این روستا از درخت‌های بید وحشی که تمامی این روستا را احاطه کرده‌اند گرفته شده است.

اگر به این روستای خوش آب و هوا سفر می‌کنید حتما از قلعه بزرگ دره‌بید که امروزه آثار آن به جا مانده است بازدید کنید زیرا داستانی تاریخی و رمزآلود در پس این قلعه نهفته است.

اصل ماجرا به دوره شاه عباس و فرمان وی مبنی بر تبعید خوانین خراسانی که اصلیتی عربی داشتند بازمی‌گردد و …

پارک ملی قمیشلو

بر اساس اسناد تاریخی، این پارک به عنوان قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده دنیا به حساب می‌آید. ۱.۵ قرن پیش فرزند ارشد ناصرالدین شاه، «ظن السطان» قمیشلو را به‌عنوان قرق و شگارگاه اختصاصی خود اعلام و حتی از چرای دام‌های رعیا در این منطقه جلوگیری کرد. این پارک ملی علاوه بر گونه‌های متنوع جانوری دارای آثار باستانی نظير قلعه تاريخی قمیشلو و چند آثار باستانی دیگر است.

امام‌زاده صالح خوانسار

امام‌زاده صالح معروف به صالح قصیر و از فرزندان امام موسی کاظم است و همچنین «صالح قصیر» مدفون در خوانسار را «سید صالح قصیر اول» و «سید صالح قصیر» مدفون در پشتکوه را «سید صالح قصیر دوم» می‌نامند. کرامت این بزرگوار زبان زد عام و خاص بوده هر ساله تعداد زیادی از زواران را راهی مرقد ایشان می‌کند.

روستای رحمت آباد

روستای تاریخی و باستانی رحمت آباد به عنوان یکی از کم جمعیت‌ترین روستا‌های ایران شناخته می‌شود. گزارش دقیقی از قدمت این روستا وجود ندارد ولی اگر بخواهیم بر اساس آثار تاریخی، زمان پیدایش این روستای باستانی را حدس بزنیم باید به زمان آریایی‌ها بازگردیم و متاسفانه تعداد زیادی از این آثار باستانی در حمله اعراب و افغان‌ها از بین رفته است.

قلعه رحمت آباد با قدمتی ۱۵۰۰ ساله یکی از معروف‌ترین آثار به جامانده از این تمدن است که درست در مرکز این روستای کاهگلی قرار دارد. می‌توان گفت قسمت‌های بیرونی این بنا به طور تقریبا کامل از بین رفته است و فقط چند ورودی غار مانند در چهار طرف روستا باقی مانده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *