معرفی ۱۰ جاذبه‌ی دیدنی و طبیعی سوادکوه

 

گوشه‌‌ای از بهشتی به نام سوادکوه

مازندران عروس شهرهای ایران، با جاذبه‌‌ها و زیبایی‌‌های بکر و بی‌‌بدیل خود یکی از مهم‌‌ترین قطب‌‌های گردشگری در ایران به شمار می‌‌رود. مناطق روستایی و شهرستان‌‌های مازندران که در دل جنگل‌‌ها و مناطق بکر واقع هستند هرساله بعنوان میعادگاه گردشگران داخلی و خارجی می‌‌باشد که هر فرصتی برای رسیدن به آن را مغتنم می‌‌شمارند.

یکی از این شهرستان‌‌‌‌ها که با جاذبه‌‌های حیرت‌‌انگیزش منعکس کننده‌‌ی قطره‌‌ای از دریای زیبایی‌‌های مازندران است، شهرستان سواد‌‌کوه می‌‌باشد. منطقه‌‌ی سواد‌‌کوه بین دو منطقه خشک و مرطوب و همچنین جنگل و کوهستان قرار دارد که منجر به ایجاد آب و هوای ویژه و منحصر بفردی شده که هر گردشگری را مجاب به دیدن و حس این زیبایی‌‌ها می‌‌کند.

منطقه سواد‌‌کوه با دارا بودن بکرترین مناطق طبیعی، بالاترین تعداد بقاع متبرک شاخص در استان، امکانات اسکان گردشگران، نزدیک‌ترین فاصله به پایتخت و دسترسی‌ آسان ریلی و جاده‌ای، دارای ظرفیت و بستر مناسب برای انواع گردشگری می‌‌باشد.

تمامی افرادی که تجربه حتی یک بار سفر به منطقه سوادکوه را داشته‌‌اند اذعان می‌‌کنند که زیبایی‌‌های بی مثال سواد‌‌کوه هیچ‌‌گاه از ذهن و یادشان خارج نشده است. از جمله مناطق گردشگری این ناحیه می‌‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پارک جنگلی جوارم

جوارم نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه است که در مجاورت آن پارک جنگلی وسیعی به همین نام قرار دارد. جوارم بهشت رویایی‌‌ست که در میانه‌‌ی جاده فیروز کوه و بین شهر زیر آب و شهر شیرگاه قرار دارد.

این منطقه به واسطه طبیعت خاص و بکر، وجود انواع گونه‌‌‌‌های جانوری و گیاهی، همچنین مجموعه امکانات مناسب در بخش‌‌هایی از آن جهت اقامت گردشگران بعنوان منطقه نمونه گردشگری استان مازندران می‌‌باشد.

پیاده‌‌روی در عمق جنگل‌‌های بکر همراه با موسیقی زیبای دارکوب‌ها با آن درختان سر به فلک کشیده و همراه با طنین صدای دلچسب آبشارها، هوای سرشار از اکسیژن خالص، هر گردشگری را محصور خود می‌‌کند به همین علت است که گردشگران آن را بهشت رویایی می‌‌نامند.

دریاچه شورمست

دریاچه‌‌ی طبیعی شورمست در دل جنگل و ارتفاعات سوادکوه قرار دارد و یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه می‌‌باشد. در اطراف این دریاچه پل ورسک، امام‌‌زاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ‌‌لو، کوه‌‌های صخره‌‌ای خروا و نروا و سایر چشم اندازهای طبیعی قرار دارد که این فضا را برای هر گردشگری جذاب کرده است.

اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومند و کهنسال توسکا‌‌ست که انعکاس تصویرشان در این دریاچه منظره چشم‌‌نوازی را خلق می‌‌کند. هوای مست کننده اطراف دریاچه، ماهیگیری، قایق سواری، ارتفاعات مه‌‌آلود منطقه، غذا دادن به پرندگان و مرغابی‌‌ها همگی تجربه‌‌های یک سفر رویایی در جوار دریاچه شورمست را رقم می‌‌زند که پای هر ماجراجویی را به این منطقه می‌‌کشاند.

پلنگ‌دره

آبشار و جنگل پلنگ‌دره در فاصله ۱۳ کیلومتری شیرگاه قرار دارد. این منطقه با دارا بودن چشمه‌‌های متعدد و تنگه‌‌های عمیق و سرسبز از زیباترین اماکن برای گردشگری می‌‌باشد.

همچنین وجود رودخانه با عمق کم برای گردشگران امکان رودخانه‌‌نوردی خاطره‌‌انگیزی را ایجاد می‌‌کند. در جنگل زیبا و بکر پلنگ‌‌دره جانور درنده‌‌ای وجود ندارد بنابراین فرصتی فراهم می‌‌گردد تا با خیالی آسوده از گشت و گذار در این منطقه لذت برد.

جنگل هلی‌دار

جنگل هلی‌‌دار عضوی از مجموعه جنگل‌‌های بکر و زیبای منطقه سوادکوه می‌‌باشد. این جنگل با سمفونی همیشگی ابرها و مه، پرچم‌‌دار زیبایی‌‌های جذاب سوادکوه می‌‌باشد.

از جمله ویژگی‌‌هایی که هلی‌‌دار را بر سر زبان‌‌ها انداخته می‌‌توان به دره‌‌های سرسبز و چشمه‌‌سارها، آبشار و رودهای آن اشاره کرد. وجود گونه‌‌های گیاهی خاص و کمیاب این منطقه چون سرخدار این منطقه را از لحاظ حفظ گونه‌‌های کمیاب نیز حائز اهمیت کرده است.

ارفع کوه

ارفع کوه یا ارفه کوه در ۳۰ کیلومتری پل سفید و در جوار روستایی با همین نام قرار دارد و یکی از زیباترین ارتفاعات سوادکوه می‌‌باشد. آب و هوای مطبوع کوهستانی، چشمه پراو، امامزاده سام و لام، آبشار و سایر مناظر طبیعی از جمله زیباترین جاذبه‌‌های گردشگری در این منطقه به شمار می‌‌روند.

این منطقه به دلیل مسیر پیمایش فوق‌‌العاده زیبا از جمله عبور از عمق جنگل‌‌های متراکم و بکر همراه با تماشای مناظر طبیعی و آبشار خیل کثیری از کوهنوردان را به سوی خود دعوت می‌‌کند. پاداش صعود به قله‌‌ی ارفع کوه قرار گرفتن بر فراز ابرهاست، ابرهایی که پایین تر از ارتفاع کوه قرار دارند.

آبشار گزو

آبشار گزو در فاصله‌‌ی ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه قرار دارد. این آبشار به واسطه‌‌ی ارتفاع بیش از ۴۰ متر و همچنین دیواره‌‌های قوسی شکل و همچنین امکان جنگل‌‌نوردی، کوه‌‌نوردی، صخره‌‌نوردی و زیارت بقاع متبرک، همراه با تماشای طبیعت بی مثال مازندران از جمله مناطق هیجان‌‌انگیز برای گردشگری محسوب می‌‌شود.

منطقه لفور

لفور را می‌‌توان جزء معدود مناطق گردشگری یاد کرد که دارای مجموعه‌‌ای از جاذبه‌‌های گردشگری از جمله طبیعی، تاریخی و مذهبی می‌‌باشد. این مجموعه بواسطه‌‌ی همین ویژگی‌‌ها جزء مناطق پرگردشگر مازندران محسوب می‌‌شود.

وجود سد لفور با امکان ماهیگیری، وجود روستاهای زیبا، نهرها و چشمه‌‌سارهای زیبا همچنین امکان جنگل‌‌نوردی در جنگل‌‌های باستانی هیرکانی و تماشای آبشارهای پلکانی و آبشار آنجیلی‌‌کا از جمله جاذبه‌‌های گردشگری در این منطقه به شمار می روند.

منطقه جنگلی اوریم

اوریم نام روستایی در دل کوه جنگل‌های سوادکوه بین ورسک و منطقه دوآب می‌‌باشد که به واسطه‌‌ی هوای مه گرفته زیبایی بی‌‌نظیرش دو چندان شده است، آب و هوای سرد و معتدل این منطقه یکی از جاذبه‌‌های اصلی این منطقه در تابستان می‌‌باشد و به همین دلیل به روستای ییلاقی نیز شهرت دارد.

جنگل‌‌نوردی و کوه‌‌نوردی بخصوص در قله اوریم فرصتی را برای تماشای قلعه گردن(یکی از مهم‌‌ترین دژهای ساخته شده در ایران باستان)، چشمه‌‌های معدنی و همچنین تماشای مناظر زیبایی از گونه‌‌های پرندگان فراهم می‌‌آورد.

در این منطقه پل دیدنی به نام پل اوریم قرار دارد که به دلیل شباهت ظاهری به پل ورسک از آن با نام برادر دوقلوی پل ورسک یاد می‌‌کنند.

آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای زیبا در سوادکوه می‌‌باشد که بواسطه‌‌ی طبیعت سرسبز و مناطق زیبای روستایی و همچنین اماکن تاریخی و مذهبی بعنوان بهشت تاریخی از آن یاد می‌‌شود. آسمان‌‌نما یا رصدخانه آلاشت، موزه مردم شناسی، هتل قدیمی آلاشت، معبد دخترپاک از جمله جاذبه‌‌های این شهر به شمار می‌‌رود.

بکر بودن طبیعت منطقه، رودخانه روآر،کوچه پس کوچه‌‌های باریک و سرسبز همراه با بوی ناب کاهگل، همچنین آداب و رسوم اهالی و غذاهای لذیذ سنتی همگی دست به دست می‌‌دهند تا مردم فرهنگ دوست و طبیعت دوست را به آلاشت بکشانند.

همه‌‌ی کسانی که تجربه سفر به ارتفاعات بکر و جذاب آلاشت را دارند از آن بعنوان مهمانی ابرها، رقص ابرها و یا پرواز میان ابرها یاد می‌‌کنند. این فضای رویایی با جاده‌‌ها و مسیرهای زیبا و دلچسب هرکسی را برای دیدارش وسوسه‌‌ می‌‌کند.

ورسک

روستای ورسک در ۱۵ کیلومتری شهر پل سفید قرار دارد. چشم اندازهای طبیعی، کشتزارها و مراتع سرسبز، آب و هوای مطبوع، رودخانه‌‌های ورسک و گتو، آبشار زیبای رودخانه ورسک، پل تاریخی شاه عباسی و پل مشهور ورسک که برروی دره زیبای ورسک بنا شده، همچنین وجود چشمه‌‌های آب معدنی الف چال و سرخ او گوشه‌‌ای از جلوه‌‌های جذاب این منطقه هستند که گردشگران زیادی را مجاب به بازدید از این منطقه می‌کند.
همه‌‌ی این جلوه‌‌های زیبایی، گوشه‌‌ایست از بهشتی به نام سوادکوه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *