معرفی شماره ۳: انیمیشن Song of the Sea

سرود دریا با کارگردانی تام مور یکی از آن آثار درجه یکی است که آن طور که درخور شأنش بود، مورد توجه قرار نگرفت. با اینفو همراه باشید تا به معرفی این اثر بپردازیم.

نام اثر : سرود دریا – Song of the Sea

کارگردان : تام مور – Tomm Moore

داستان : تام مور – Tomm Moore

تاریخ اولین اکران : ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ – ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

آهنگساز : برونو کولایس – bruno coulais

مدت زمان : ۹۳ دقیقه

Song of the Sea- Main title

در زمانی که بیش‌تر انیمیشن‌ها به سمت استفاده از CGI می‌روند و دست اندرکاران با عرضه محتوایی سطحی و بیان این جمله که ” این را ما برای بچه‌ها می‌سازیم نه آدم بزرگ‌ها!” در تلاش‌اند تا بار مسئولیت عظیمی را که بر دوش دارند کم کنند؛ هنوز هم هستند آثاری که در کمال چشم‌نوازی و جذابیت، اثری را عرضه می‌کنند که تا مدت‌ها با مفاهیم عمیق‌شان از خاطر بینندگان‌شان نمی‌رود. سرود دریا مانند آثار دیگری همچون کورالاین یا ارنست و سلستین، با اینکه محتوایی قابل درک برای کودکان را ارائه می‌دهد؛ مفاهیمی عمیق برای هر مخاطب بالغی را به همراه دارد.

تام مور به وضوح عاشق به نمایش گذاشتن افسانه‌های سرزمین مادری‌اش است و باید بگویم نتیجه آن به سادگی بینظیر است.

(وبسایت Common Sense Media)

سرود دریا داستان پسری به نام بن (Ben) را قصه‌گویی می‌کند که در کودکی مادر خود را به علت بدنیا آوردن خواهرش (سیرشه) از دست داده، پدرش پس از شش سال هنوز در شوک آن حادثه به سر می‌برد و مادربزرگشان می‌خواهد او و خواهرش را هر چه سریع‌تر از جزیره‌ای که در آن زندگی می‌کنند به شهر مهاجرت دهد. همچنین خواهر او مشکل گویشی دارد و تا شش سالگی نتوانسته سخن بگوید و بن هم که به نوعی او را مقصر مرگ مادر و بی‌توجهی پدر میدا‌ند نسبت به سیرشه احساس تنفر می‌کند.

در کودکی مادر بن برای او داستان‌هایی از پری‌هایی که به سنگ تبدیل شده‌اند، سلکی‌هایی که با آوازشان می‌توانند روشنایی را به جهان بیاورند و غولی با نام مک لیر که توسط مادرش (که پیرزنی جادوگر به نام ماچا است) به سنگ تبدیل شده نقل می‌کند. در ادامه بن متوجه می‌شود که تمام داستان‌هایی که مادرش برایش تعریف می‌کرده حقیقت داشته و سیرشه همان سلکی‌ است که باید با آوازش به همه پری‌ها رهایی بخشد.

یکی از مواردی که سرود دریا را خاص و جذاب می‌کند، نمادگرایی آن برای شخصیت‌های درون داستان است. جایی که هر یک از نقش‌هایی که در دنیای معمول جریان دارد با نقشی در دنیای فانتزی سرود دریا متناظر می‌شود و سیرشه و بن به مانند پل رابط بین این دو عمل می‌کنند.

Song of the Sea - 2

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سرود دریا هنر بصری بینظیر و فوق‌العاده آن است. شیوه فانتزی نقاشی‌گونه‌ی آن به شکلی است که شما را کاملا در فضای اثر غرق می‌کند و باعث می‌شود بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتید با آن ارتباط برقرار کنید. با اینکه انیماتوری راز کلز (The Secret of Kells) هم به همین شیوه بود، اما در سرود دریا صحنه‌ها زیباتر، جذابتر و پیچیده‌تر شده‌اند. طراحی شخصیت‌ها طوری انجام گرفته که تنها با مشاهده تصویر آن‌ها می‌توانید کلیتی از ویژگی‌های رفتاریشان در ذهنتان مجسم کنید. برخلاف بسیاری از انیمیشن‌های امروزی که با کامپیوتر تولید می‌شوند، سرود دریا تماما با دست کشیده شده، کاری که در عین حال که بسیار زمان‌بر بوده، جادویی آشنا اما ناپیدا را در روح تک تک فریم‌های آن دمیده است. این موضوع آن‌جایی بیشتر جلوه می‌کند که بدانید حجم عظیمی از روایت داستان صرفا با نمایش خیالات و قصه‌هایی رویاگونه، نه با جملات نمایش داده می‌شود.

اگر یک جادوی سینمایی واقعی را می‌خواهید، هرگز این اثر سحرکننده ایرلندی را از دست ندهید.

Song of the Sea- 3 (2)
شاید در نگاه اول یک منظره ساده به نظر برسد اما تک تک فریم‌های این اثر حرف‌های بسیار زیادی برای چشم‌های شنوا دارند

سرود دریا از آن دست انیمیشن‌هایی است که اگر تماشا کرده‌اید با نظر انداختن مجدد به آن حسی مخلوط از شادی، غم، مهربانی و رضایت در شما بیدار می‌شود و پس از تماشای آن برای اولین بار هم خواهید دید که ارزش وقتتان را داشته و شاید حتی همان لحظه دوباره شروع به دیدن آن کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *