معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی استان اردبیل

 

اردبیل، کهن ییلاق گردشگری ایران

«اردبیل» یکی از کلان شهرهای شمال غربی کشور محسوب می‌شود که عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای گردشگری را به خود اختصاص داده است.

در گذشته‌های بسیار دور نام این شهر از دو واژه‌ی «آرتا» به معنای «مقدس» و «ویل» به معنای «شهر» شکل گرفته است و تا به امروزه این نام بر رو این شهر مقدس پا برجاست.

طبیعت منحصر بفرد و متنوع اردبیل نظیر کوه، آبشار، جنگل، رودخانه، دریاچه و وجود چشمه‌های آب گرم فراوان باعث شده است این شهر تبدیل به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در فصول گرم سال شود.

اردبیل علاوه بر داشتن جاذبه‌ طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی چون آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، خانه رضازاده‌ها و … است.

در مقاله ذیل قصد داریم به معرفی بخشی از جاذبه‌های این شهر دل‌انگیز بپردازیم.

دریاچه شورابیل

یکی از عجایبی که در این کهن شهر قرار دارد، «دریاچه شورابیل» است. شورابیل تنها دریاچه‌ی داخل شهری ایران محسوب می‌شود که از محبوبیت فراوانی بین گردشگران برخوردار است.

قدیم‌ها به خاطر گل و لای کف دریاچه آبش جنبه درمانی داشت و مردم از آب آن برای التیام درد دست و پایشان استفاده می‌کردند اما با افزوده شدن آب شیرین به آن خاصیت درمانی‌اش هم کاسته شد.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

اگر می‌خواهید هنر دست معماران ایرانی را در تجسم گچ‌بری، خوشنویسی و کاشیکاری را در یک بنا و با هم ببینید، «آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی»  را از دست ندهید.

این آرامگاه در یکی از میدان‌های شهر اردبیل به نام «میدان عالی‌قاپو» که یکی از مشهورترین مکان‌های گردشگری این شهر است، قرار دارد.

شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) به دلیل ارادتی که به شیخ صفی‌الدین (موسس فرقه‌ی صفویه) داشت، دستور به ساخت بخش‌های باشکوه‌تری را از این بنا را داد.

آب گرم سرعین

درست در ۲۵ کیلومتری اردبیل، یکی از جاذبه‌های معروف این شهر قرار دارد که شهرت و محبوبیتش باعث شده است هر ساله گردشگران زیادی به اردبیل سفر کنند، و آن جاذبه چیزی جزء «آب‌گرم سرعین» نیست.

سرعین به غیر از آب گرم، دارای دو استخر آب سرد با آبی گازدار نیز در است که می توان از آب گازدارش نوشید. این استخرها در ۵ کیلومتری سرعین قرار دارد و در دره‌ای به نام ویلا دره واقع شده که طبیعت و چشم اندازی فوق العاده دارد.

موزه چینی خانه اردبیل

یکی از باشکوه‌ترین بخش‌هایی که در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، «موزه چینی خانه اردبیل» است. با ۴ قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی این آرامگاه قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی یکی از معروف‌ترین دانشمندان و مشاهیر دوران صفوی بوده است.

آوازه‌ی این بنا به دلیل استحکام بالای آن است که در هنگام زلزله، مقاومت آن شهره‌ی خاص و عام شده است.

مسجد جامع اردبیل

«مسجد جامع» یا «جمعه مسجد»، از جاذبه‌‌های گردشگری و مذهبی اردبیل با قدمتی متعلق به حکومت سلجوقیان است که در بخش شرقی و روی یک بلندی ساخته شده است.

بر اساس اسناد تاریخی در دوران پیش از اسلام، در این مکان آتشکده‌ای وجود داشته است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و احتمالا در قرن پنجم هجری قمری، روی ویرانه‌های آن بنای کهن، مسجد جمعه‌ی امروز اردبیل، ساخته شده است.

پل هفت چشمه

«پل هفت‌ چشمه»، از دیگر آثار باقی‌مانده‌ی تاریخی در شهرستان اردبیل است بر رودخانه‌ی «لیقو چای»، ساخته شده است. «کورپی قرمزی» و «پل داشکسن»، از دیگر نام‌های این سازه‌ی ارزشمند تاریخی است که در بین مردم شهرت دارد.

این پل با همت فراوان مردم اردبیل در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی بازسازی و در سال ۱۳۴۸ به ثبت ملی رسید.

محوطه باستانی قلعه خسرو

در شمال غربی‌ترین بخش‌های شهر اردبیل و درست در ۲۸ کیلومتری این شهر، منطقه‌ای باستانی قرار دارد که به نام «منطقه‌ی باستانی قلعه خسرو» قرار دارد.

قلعه‌ خسرو، بر بلندای کوهی کم‌ارتفاع به نام «شوش داغی» قرار گرفته که آن کوه از سه طرف شمال، شمال غربی و شمال شرقی، توسط رود زیبای «قره سو»، احاطه شده است.

جنگل فندقلو

درست در ۳۰ کیلومتری اردبیل، جنگلی رویایی و مملو از گیاهان بومی و نادر به نام «فندقلو» وجود دارد.

فندقلو در فصل تابستان میزبان میوه‌هایی مانند ازگیل، توت فرنگی، گوجه سبز، تمشک و سیب وحشی است، همچنین این جنگل در دل خود دارای چشمه‌ی آب گرمی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

خانه رضازاده

معماری ایرانی تلفیقی است از تجمل و سادگی، بله باورش غیر ممکن است اما با دیدن «خانه رضازاده» به راحتی به این باور خواهید رسید.

خانه رضازاده که در محله اوچدکان (یکی از محلات ششگانه) یکی از خانه‌های اعیانی دوران قاجار محسوب می‌شده و جزو آثار ملی قرار گرفته است.

بخش اعیانی ساختمان در دو طبقه به مساحت ۶۴۰ متر مربع و پلان نعلی شکل ساخته شده که طبقه اول دارای دو اتاق گوشواره با یک راهروی میانی و نیز راهروی دیگر عمود بر آن است.

دریاچه نئور

«نئور» نام دریاچه‌ایست زیبا که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و به سمت خلخال قرار دارد. این دریاچه تجسمی از ‌قطعه‌ی کوچکی از بهشت است که در مقابل دیدگان شما قرار دارد.

نئور واژه‌ایست مغولی که در در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی ریزد گفته می‌شود همچنین نئور یکی از دریاچه‌های محبوب اطراف استان است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار یکی می‌شوند و دریاچه واحدی را به وجود می‎آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *